Däckhaveri på motorcykel

Däckhaveri på motorcykel

Du kanske inte har hört talas om haveri på motorcykeldäck, vilket beror på att det är ett ämne som sällan diskuteras. Ändå är det ett viktigt ämne för alla typer av däck, men speciellt för racingdäck, speciellt om du hanterar och förvarar dem.

Varför är det viktigt? Jo – för om däckens temperatur inte respekteras kan det orsaka allvarliga skador på däcken till och med resultera i att de blir olämpliga för användning.

I den här artikeln kommer du att få reda på allt du behöver veta om de risker som finns och försiktighetsåtgärderna för att motverka haveri på dina motorcykeldäck.

Vilken typ av däck påverkas?

Här pratar vi främst om mycket högpresterande däck, med andra ord de däck som används under extrema förhållanden som tävling. På grund av deras förmåga att prestera på banan vid höga temperaturer är dessa däck särskilt känsliga för kyla och kräver därför speciella försiktighetsåtgärder, vilket vi kommer att förklara nedan.

Motorcykeldäck konstruerade för annat än racing (väg, terräng, pendling etc.) är inte konstruerade på samma sätt och stiger inte lika mycket i temperatur. De är därför inte lika påverkade av kylan och kräver således inte samma försiktighetsåtgärder.

Varför påverkas tävlingsdäck av kalla temperaturer?

Högpresterande däck kommer att ta längre tid att nå den optimala temperaturen än konventionella landsvägsdäck (det är därför som däckvärmare ofta används för att få däcken till rätt temperatur innan loppet startar), men de tål större påfrestningar och högre temperaturer.

Däckvärmare används för att få däcken till rätt temperatur innan loppet startar

Däckvärmare används för att få däcken till rätt temperatur innan loppet startar

Ju mer du begränsar däcket i dess användning, desto fler temperaturrelaterade risker uppstår.

För bandäck kräver de mycket höga temperaturerna (relaterade till de höga nivåerna av grepp) en specifik mix av däckblandningar för att motstå dem.

Det är tack vare denna blandning som dessa däck kan bibehålla god prestanda även när de värms upp till temperaturer upp till 150°C.

Tack vare en specifik blandning av gummi bibehålls god däckprestanda även vid temperaturer på upp till 150°C.

Tack vare en specifik blandning av gummi bibehålls god däckprestanda även vid temperaturer på upp till 150°C.

 

Nackdelen är att däcken inte får utsättas för kalla temperaturer. Eftersom hantering av dessa däck när de är kalla kan resultera i att slitbanan eller andra delar av gummit bokstavligen går sönder som om det vore glas.

Därför måste däcken förvaras under lämpliga förhållanden som undviker låga temperaturer. Om detta inträffar ska däcken inte hanteras alls.

Brytpunkten

Ett problem som varje däcktillverkare står inför är att när temperaturen når vissa ytterligheter förlorar däcken oundvikligen sin prestanda och riskerar även oåterkalleliga skador.

Det finns en låg temperaturtröskel från vilken gummit tappar elasticitet och blir skört. Detta kallas brytpunkten.

Gumminedbrytning i kyla kan uppstå även endast inuti däcket och därför förbli osynlig. Det kan visa sig som en liten spricka eller många större sprickor runt hela däcket.

Ett exempel på gumminedbrytning efter att däcket har utsatts för låga temperaturer

Ett exempel på gumminedbrytning efter att däcket har utsatts för låga temperaturer

Temperaturens inverkan på prestanda

Vi har sett det – ett däck som har utsatts för låga temperaturer tappar grepprestanda.

Men det finns också en hög temperaturtröskel från vilken gummit blir segt/visset. Det kallas återgångspunkten. Om däckets temperatur överstiger detta tröskelvärde kommer däcket också att ha nedsatt prestanda.

Men de allra flesta av våra däck fungerar inom dessa värmegränser utan hinder.

Olika temperaturtrösklar för olika intervall

Som vi ser i tabellen nedan har våra olika serier av bandäck olika toleransnivåer.

temperaturpåverkan på däckens intervall

För transport och lagring kräver MICHELIN Power Performance-serien att den inte hanteras under 10°C för att undvika skador.

Detta tröskelvärde sänks till 5°C för dessa däck:


 
och till -10°C för dessa däck:


 
För montering eller demontering är det lämpligt att ha förvarat ett MICHELIN Power Performance-däck i minst 24 timmar på en plats där temperaturen är högre eller lika med 15°C.

För MICHELIN Power Slick 2, MICHELIN Power Cup 2 och MICHELIN Power Cup EVO måste omgivningstemperaturen vara högre än eller lika med 10°C i mer än 24 timmar före montering eller demontering.

MICHELIN Power Performance-däck bör inte hanteras vid temperaturer lägre än 10°C.

MICHELIN Power Performance-däck bör inte hanteras vid temperaturer lägre än 10°C.

Hur vet jag vad mina däck har för temperatur?

För att kontrollera temperaturen på ett däck behöver du bara använda en vanlig termometer. Om däcket har förvarats i flera timmar i ett rum kan man anta att däckets temperatur är likvärdig med omgivningstemperaturen.

Utmärkt prestation på banan

Följ dessa enkla försiktighetsåtgärder och du kommer att njuta av utmärkt prestanda och oöverträffad njutning när du kör din motorcykel på banan!

Du använder en webbläsare som inte stöds
Du använder en webbläsare som inte stöds av den här webbplatsen. Detta innebär att vissa funktioner kanske inte fungerar som avsett. Detta kan orsaka avvikande beteenden när du surfar på webbplatsen. Använd eller uppgradera/installera en av följande webbläsare för att få tillgång till alla funktioner på webbplatsen.