4w 483 tire michelin e primacy en product in context 1 nosignature 16 slash 9

Hur väljer man rätt däck till elbilar

För att byta däck på elbilar är det viktigt att förstå skillnaderna mellan däck för elbilar och däck som är till för fordon med bränslemotor. Upptäck arbetet bakom elbilsdäck och att det finns mycket mer bakom den svarta gummiytan än du kunnat föreställa dig.

Är det samma däck till elbilar som till bränsledrivna bilar?

Elbilar och bilar med vanliga förbränningsmotorer (ICE) kanske ser likadana ut och ibland har de till och med samma däck! Men för att utnyttja fördelarna med elbilarna till max har Michelin utvecklat däck bara för dem. Tänk på att alla våra däckserier passar för elfordon även om MICHELIN Pilot Sport EV och MICHELIN e·Primacy, är specialkonstruerade för dem.

När en elbil har däck som utvecklats speciellt för den, är batteriets räckvidd och tystheten inne i bilen det som är mest slående. Dessutom kommer du genast upp i 100 % av fordonets kraft så fort du trampar på gasen. För ett bränsledrivet fordon kommer motorns kraft gradvis. Det innebär att vikten överförs mycket mer intensivt än med en bränsledriven bil.

Dessa skillnader mellan elbilar och ICE-drivna bilar påverkar däckets konstruktion. Hos Michelin konstruerar vi våra däck för elbilar annorlunda för att optimera elbilarnas prestanda. Batteriets räckvidd, tystheten inne i bilen och däckens livslängd optimeras samtidigt som du fortfarande får en hög säkerhetsnivå och körglädje med din elbil.

Ska det vara samma elbilsdäck till alla slags bilar?

4w 461 tire michelin crossclimate 2 en us product in context dry no signature 16 slash 9

Liksom med ICE-drivna bilar finns det inte ett däck som passar alla elfordon. Allt beror på vad som är bilens ändamål. Michelin utvecklar däck med hänsyn till hur bilen ska användas. Ett däck måste uppfylla de olika krav som ställs på körningen, precis som för alla andra typer av bilar.

En sportbilförare har till exempel helt andra förväntningar på sin sportbil än på en stadsbil. De vill ha en hög precision i ratten. De köper en sportbil för att de känner fordonets respons så fort de vrider på ratten. Det är det som är deras körglädje. Så däck till elsportbilar måste både ta hänsyn till elbilarnas speciella egenskaper och körprecisionen. 

Utmaningarna för ett däck till elsportbilar

Att få fram den rätta känslan med ett sportbilsdäck kräver omfattande forskning och utveckling. Ett mjukt, okänsligt däck som inte har lika bra respons som bilen påverkar hela upplevelsen. Föraren förlorar många av fördelarna med bilens sportighet och behöver därför ett sportbilsdäck som är särskilt avsett för elbilar.

Elsportbilar har en kraftfull elmotor som ger omedelbart vridmoment och snabba accelereringar. För att kunna köra med en sådan motor måste du ha ett starkt batteri och det gör att det blir tungt. 400 kg är genomsnittsvikten för ett batteri i en elsportbil. Med en sådan tyngd och kraft måste du behärska din bil till fullo och se till att ha kvar autonomi i batteriet som kommer att försämras av den extra lasten. Utmaningen går därför främst ut på att uppnå den exakta balansen mellan kontroll och autonomi som har med den extra vikten att göra.

Hur vet man vilka däck man ska sätta på sin elbil?

Däcket MICHELIN Pilot Sport EV har utvecklats för att uppfylla elsportbilarnas mycket speciella krav.

Däcket MICHELIN Pilot Sport EV innoverar med ökad styvhet i kurvtagningen för att köregenskaperna ska kännas lika bra som i en bränsledriven bil, med 15 % mer styvhet i kurvtagningen (1) för att uppväga den ökade vikten.

MICHELIN Pilot Sport EV ger även 60 km i extra räckvidd(2) samtidigt som de sänker den uppfattade bullernivån med 20 %(3) för att du ska få så mycket körglädje som möjligt under längre tid. 

MICHELIN Pilot Sport EV tire: Electrified road control, made to last | Michelin

För eldrivna bilar kan MICHELIN E.Primacy-däcket öka batteriets räckvidd med upp till 7% (6). Dessutom presterar däcket på hög nivå, med mycket bra våtgrepp och lång livslängd (7)(8), vilket innebär en ökad säkerhet.

Michelin utvecklar även märkta däck med elbilstillverkare som Mercedes-AMG, Porsche, Tesla. Ett märkt däck innebär att biltillverkarens krav har uppfyllts. Det gäller även däck för elbilar.

Michelin anpassar ett brett däcksortiment till elbilstillverkare. Du känner igen dem på däckmärkningen på sidoväggen.

New MICHELIN e.PRIMACY Tyre - Eco-responsible, made to last

Hitta dina perfekta Michelindäck på några sekunder

JURIDISKA MEDDELANDEN

MICHELIN Pilot Sport EV

(1)Intern studie av styvheten i kurvtagning som utförts i en maskin under 10/2020 på dimensionen 255/45 R19 i en jämförelse mellan MICHELIN Pilot Sport EV och MICHELIN Pilot Sport 4 SUV.

(2) bättre batteriräckvidd för HP EV - Intern studie av rullmotståndet som utfördes 10/2020, på dimensionen 255/45 R19, i en jämförelse mellan MICHELIN Pilot Sport EV (6,7 kg/t) och MICHELIN Pilot Sport 4 SUV (8,8 kg/t ). För en elbil med en vikt på 2151 kg, med en autonomi på 540 km, leder skillnaden på 2,1kg/t till mer än 60 km i ökad autonomi, eller mer än 10 % av den ursprungliga räckvidden.

(3) - buller - Intern ljudmätning, gjord 2016 på storlek 245/45 R19 på KIA Cadenza. Bullernivå uppmätt i intervallet ”170–230Hz”. Resultaten kan skilja sig beroende på fordon, däckserie och storlek, hastighet och väglag.
 

 

MICHELIN e·Primacy

(4)- Test av rullmotstånd - Test av rullmotstånd utförda i maskin av Applus Idiada, på Michelins begäran, juni (på nya) & augusti (på 2mm ruggade) 2020, med dimensionen 205/55 R16 91V, i en jämförelse mellan MICHELIN e.PRIMACY (nya: 5.58kg/t & slitna: 5.13kg/t) och MICHELIN PRIMACY 4 (nya: 7.74kg/t & slitna: 6.25kg/t); BRIDGESTONE TURANZA T005 (nya: 7.17kg/t & slitna: 5.81kg/t); CONTINENTAL ECOCONTACT 6 (nya: 6.39kg/t & slitna: 5.49kg/t); CONTINENTAL PREMIUM CONTACT 6 (nya: 8,93kg/t & slitna: 6,94kg/t); DUNLOP BLURESPONSE (nya: 7.97kg/t & slitna: 5.54kg/t); GOODYEAR EFFICIENT GRIP 2 (nya: 7.01kg/t & slitna: 5.38kg/t); PIRELLI CINTURATO P7 BLUE (nya: 6.96kg/t & slitna: 6.30kg/t); PIRELLI CINTURATO P7 (nya: 8.79kg/t & slitna: 6.97kg/t).

(5) MICHELIN e.PRIMACY- däckklass definieras som ett Premium sommardäck som CONTINENTAL, GOODYEAR, BRIDGESTONE, PIRELLI, DUNLOP. Det är inte avsett att användas som originalutrustning (dvs. har inte konstruerats för att uppfylla biltillverkares särskilda krav), utan som däck som köps hos återförsäljare.

(6) Ökad räckvidd på elbilsbatterier och CO2-minskning - På nya däck har MICHELIN e.PRIMACY i genomsnitt 2 kg/t lägre rullmotstånd jämfört med konkurrenterna. Det motsvarar en bränslebesparing på upp till 0,21 l/100 km, vilket motsvarar upp till 5 g mindre CO2-utsläpp för en VW Golf 7 1.5 TSI och 7 % mer autonomi för en VW e.Golf.

(7) - Livslängd - Livslängdstest utfört av DEKRA TEST CENTER, på Michelins begäran, juni-juli 2020, på VW Golf 7 med dimensionen 205/55 R16 91V i en jämförelse mellan MICHELIN e.PRIMACY (100 %) och MICHELIN Primacy 4 (102,1 %); Livslängdstester med genomsnittlig verklig användning (D50) med 14 460 km körning och extrapolerad livslängd till 1,6 mm. Vinnare av ADAC:s sommartest 2020 235/55 R17 utfört av ADAC med en Ford Kuga under 2020. Detta test utfördes med 235/55 R17. Michelin Primacy 4 är det bästa av 12 testade däck enligt de testade egenskaperna (våt- och torrbromsning, buller, slitage, bränsleförbrukning). Michelin Primacy 4 blev testvinnare med följande kommentarer: ”Mycket balanserad med toppbetyg på vått underlag, utmärkt lågt slitage, mycket bra på torrt underlag” - Rankad 1,0 på slitage.

(8) - Våtgrepp - MICHELIN e.PRIMACY fick ”B”-betyg för våtgreppet i den europeiska märkningsskalan.