How to change a motorcycle tyre

Hur byter man motorcykeldäck?

Den här guiden visar hur man byter ett däck för motocross, terrängmotorcykel eller någon annan aktivitet (enduro, trial, rally raid, cross country).

Kom ihåg att du själv inte bör byta ut motorcykeldäck för väganvändning, då detta är ett mer komplicerat arbete som kräver hjulbalansering. Om du vill byta ett däck för användning på väg ska du kontakta en specialist.

Innehåll i artikeln:

Tillbehör för att byta motorcykeldäck

mo 127 tire michelin starcross 6 hard en product in context 1 nosignature square
  • 2 däckjärn (3 är bättre)
  • 1 smörjmedel för däckmontering (lufttorkande såsom tvålvatten, använd inte fett eftersom det kan få fälgen att snurra och ventilen att falla av)
  • 1 däcktrycksmätare om du har en innerslang
  • 1 ventilskruvmejsel om du har en innerslang (valfritt)
  • 1 fuktad trasa (valfritt)
  • 1 däckjärn (valfritt)
  • 1 par handskar (valfritt)


Om du inte har ett ställ för hjulbyte kan du utföra dessa steg på golvet ovanpå en kartong så att sidan av hjulet som ligger ner inte skadas. Varning: Eftersom kronan är ömtålig ska du börja med att placera hjulet på motsatt sida. När du behöver vända på hjulet ska du placera skivan på ett lager med trasor för att skydda den. Vi kommer börja med att titta på hur man byter motorcykeldäck med innerslang. Vi kommer sedan att titta på hur man går till väga när däcket har en MICHELIN Bib MousseTM.

1 - Hur byter man motorcykeldäck med en innerslang?

1. Ta bort ventillocket.
2. Tryck ned ventilkärnan för att tappa luft ur innerslangen (eller använd ventilskruvmejsel för att få ut all luft ur däcket).
3. Skruva loss ventilen helt.
4. Skruva loss däcklåset lite för att frigöra däcket.
5. Ta bort sidoväggen från båda sidorna av däcket med en hävstångsarm (eller tryck hårt för att frigöra den).
6. Använd en däckavdragare för att ta bort däcket från fälgen runt hela omkretsen.
7. Dra ut innerslangen helt.
8. Använd nu däckavdragaren för att dra ut innerslangen från fälgen och kläm fast den under skivan.
9. Använd en andra däckavdragare för att göra samma manöver runt 15 cm längre fram. Kläm fast den under skivan och ta bort den första.
10. Fortsätt på samma sätt och växla mellan de två däckavdragarna tills du har dragit ut däckets kant ur fälgen hela vägen runt.
11. Vänd på hjulet.

12. Applicera smörjmedel på kanten på den återstående däcksidan.
13. Upprepa steg 6 och från 8 till 10.
14. För en däckavdragare mellan däcket och fälgens nedre del och lyft ut däcket hela vägen runt (se till att däcket på ena sidan är längst ner på fälgen för att bättre kunna dra ut den andra sidan med däckavdragaren).
15. Rengör insidan av fälgen med en fuktig trasa.
16. Kontrollera den nedre delen av fälgen. Byt ut den om den är skadad, annars finns det risk för att innerslangen skadas.
17. Placera ett nytt däck på fälgen (se till att rotationsriktningen är korrekt).
18. Placera innerslangen inuti så att ventilen är vänd mot hålet.
19. Om du har tagit bort ventilkärnan med ventilkärnborttagaren ska du sätta tillbaka den i ventilen.
20. Spruta in lite luft i slangen så att den inte är helt tomt och fortfarande har viss flexibilitet.
21. Applicera smörjmedel på däckkanternas båda sidor.
22. Använd en däckavdragare för att sätta tillbaka däcket runt hela omkretsen genom att föra in den mellan däcket och den nedre kanten på fälgen och häv sedan ut den.

23. Sätt in ventilen i fälghålet och dra åt muttern tre fjärdedelar.
24. Använd en däckavdragare för att dra in en del av däcket och kila in det under kronan.
25. Använd en annan däckavdragare för att dra in däcket lite i taget. I slutet, och vid behov, kan du använda den tredje däckavdragaren och kila in den under skivan för att hålla fast kanten på det indragna däcket. Se till att den motsatta delen sitter längst ner på fälgen.
26. Vänd hjulet och kontrollera den andra sidan för att se om fälgen passar hela vägen runt.
27. Ta bort skalet och fyll på med luft så att däckvulsten sitter ordentligt på fälgen.
28. Sätt tillbaka skalet.
29. Se till att däcket är centrerat på fälgen.
30. Dra åt greppskruven och ventilskruven helt.
31. Använd kompressorn för att blåsa upp däcket till rekommenderat tryck.
32. Sätt tillbaka ventillocket för att skydda däcket mot smuts och säkerställa en bättre tätning.

2 - Hur byter man motorcykeldäck med MICHELIN Bib MousseTM?

Om du vill byta ett motorcykeldäck med MICHELIN Bib MousseTM är stegen från 4 till 14 desamma som för en innerslang, förutom att det med MICHELIN Bib MousseTM finns två greppskruvar att skruva loss (eller till och med tre för en MICHELIN Bib MousseTM M18 i ett MICHELIN Enduro Xtrem-däck i (140/80 - 18))

michelin bib mousse packaging mockup
3528700573374 tire michelin bib mousse 120 slash 70 12 51s c main 1 30 nopad

Gör sedan följande:
1. Ta bort MICHELIN Bib MousseTM med däckavdragaren.
2. Kontrollera den för att se till att den är i bra skick.
3. Rengör den med en ren trasa.
4. Rengör insidan av fälgen med en fuktig trasa.
5. Kontrollera den nedre delen av fälgen. Byt ut den om den är skadad, annars finns det risk för att MICHELIN Bib MousseTM skadas.

6. Applicera MICHELINS smörjningsgel som medföljer MICHELIN Bib MousseTM (1 tub för ett bakdäck, ½ för ett framdäck) och använd en borste för att applicera den på insidan av det nya däcket (applicera den inte på kanterna).
7. Sätt i MICHELIN Bib MousseTM (du kan välja att sitta på däcket för att sprida ut däckets nedre del och underlätta insättningen).
8. Applicera smörjmedel på däckkanternas båda sidor.
9. Kontrollera att rotationsriktningen är korrekt innan du sätter på däcket på fälgen.
10. Använd en däckavdragare för att sätta tillbaka däcket runt hela omkretsen genom att föra in den mellan däcket och den nedre kanten på fälgen och häva.

11. Använd en däckavdragare för att dra in en del av däcket och kila in det under kronan.
12. Använd ännu en däckavdragare för att dra in däcket lite i taget. I slutet, och vid behov, ska du använda den tredje däckavdragaren och kila in den under skivan för att hålla fast kanten på det indragna däcket.
13. Vänd på hjulet och kontrollera den andra sidan för att se om kanten är tätad hela vägen runt.
14. Se till att däcket är korrekt centrerat. Om det inte är det ska du använda en däckavdragare och smörjmedlet för däckmontering för att hjälpa till att centrera däcket.
15. Dra åt greppskruvarna helt.

Varför välja MICHELIN Bib MousseTM istället för en innerslang?

MICHELIN Bib MousseTM är Michelins terränglösning för punkteringar. Den är lättare än en förstärkt innerslang och förhindrar punkteringar vid terrängkörning.
 

Upptäck alla fördelar med MICHELIN Bib MousseTM

map search desktop

HITTA ÅTERFÖRSÄLJARE NÄRA DIG PÅ NÅGRA SEKUNDER

Sök efter
Adress, stad eller postnummer
Motorbike
Hitta mig
Sök
Du använder en webbläsare som inte stöds
Du använder en webbläsare som inte stöds av den här webbplatsen. Detta innebär att vissa funktioner kanske inte fungerar som avsett. Detta kan orsaka avvikande beteenden när du surfar på webbplatsen. Använd eller uppgradera/installera en av följande webbläsare för att få tillgång till alla funktioner på webbplatsen.