Hur du undviker extra vikt på din motorcykel

ROADTRIP: HUR DU UNDVIKER EXTRA VIKT PÅ DIN MOTORCYKEL

Innan du ger dig av på en roadtrip med din motorcykel finns ett antal försiktighetsåtgärder att vidta, särskilt när det kommer till lastning. Upptäck våra tips för att undvika extra vikt på din motorcykel för en säker åktur.

Varför är det viktigt att undvika överlast på en motorcykel?

De bakre delarna av ramen, gjorda av stål eller aluminium, svarar inte bra på övervikt som lastats på bagagehyllan, i topplådan eller i sidoväskorna. Förutom risken för att den bakre öglan vrids, äventyras hanteringen kraftigt. Vid höga hastigheter kan styrningen vinkla och bilda ett styrlås.

Checklista: eliminiera allt som inte är väsentligt

Börja med att samla alla saker du tror kommer vara användbara för din resa. Tänk sedan på vad du verkligen behöver.

Här är några tips för din sortering:

Packväska

PackväskaNär du väl har fyllt den vänstra och den högra packväskan och toppväskan blir en stor väska baktill överdriven. Om du sätter den på den översta väskan bildas ett stort överhäng vilket inte rekommenderas. En liten vattentät ryggsäck som kan bäras på ryggen och vars botten kan vila på toppväskan är att föredra.

Campingutrustning

Om du planerar att ta med dig campingutrustning blir ett popup-tält för stort och svårt att bära. Ett kompakt lättviktstält som kan rullas ihop i sitt fodral är mer lämpligt.

Bränsledunkar

Om du tar med dig bensin i en dunk – välj en liten, tätt försluten 3-liters dunk. Det kommer att vara en rimlig vikt på din motorcykel och kommer att räcka för att hjälpa dig framåt.

Checklista: eliminiera allt som inte är väsentligt

Luftpump

Undvik stora däck- eller luftmadrasspumpar. En fotpump med 2 kolvar är att föredra eftersom den är mer kompakt och användbar. Skydda den genom att förvara den i en liten dedikerad påse.

Stöldskydd

Istället för en stor kedja, använd ett litet lås som blockerar skivan. Det är effektivt, litet och lätt.

Verktyg

Välj en kompakt väska som du kan stuva mellan två packväskor och som innehåller en punkteringssats och de verktyg som behövs för att byta däck. Ha med det väsentliga. Bry dig inte om startkablar, som ofta finns på plats.

Lampa

För belysning i mörkret, prioritera en pannlampa eller liten ficklampa framför en stor lampa.

Dokument

Du behöver skydda dina papper och dokument från regnet.

Välj en lätt, vattentät påse för dina papper och dokument.

Apoteksvaror/förbandslåda

Ta med det nödvändigaste (särskilt det du inte kan köpa på vägen) och lägg alltsammans i ett litet kit.

Några små objekt som kan vara värdefulla

Tänk på dessa få och lätta föremål kan vara till stor nytta för dig:

  • ett litet vattenfilter, om du är långt ifrån civilisationen, för att filtrera vatten och göra det drickbart
  • stor tejp för reparationer
  • en rulle toalettpapper
  • en liten mekanisk tryckmätare
  • en kniv
  • en kompass
  • en pläd
Några små objekt som kan vara värdefulla

Ta med dig Michelin-kartor över området där du ska köra. Även om du använder en GPS eller din telefon kan du inte vara säker på att den inte havererar. Då kommer du att vara glad att du har en papperskarta för att hitta rätt. De är också mycket användbara för att ge dig en överblick över regionen och kanske upptäcka andra rutter.

Ha en tröja tillgänglig i väskan ifall det blir dåligt väder eller sen retur. När du blir trött kommer du att känna kylan mer intensivt.

Ha alltid ett mellanmål eller något sött i fickan ifall du blir trött. Ta en paus, drick något och njut av energin från dessa få kalorier innan du ger dig ut igen.

Till säkerhetsutrustningen, förutom reflexvästen, packa även en överlevnadsfilt för att hålla dig varm eller sval, beroende på situation, medan du väntar på hjälp eller reparatör.

Innan du ger dig av, ställ in din motorcykel korrekt

När motorcykeln är lastad är det lämpligt att tanka och erbjuda passageraren att sätta sig på sadeln för att göra några justeringar.

Tänk på att cykeln inte ska lastas över sin maxkapacitet (bagage + förare + passagerare). Vissa motorcyklar överbelastas ganska snabbt… Spänn de främre och bakre fjädrarna (om möjligt). Testa sedan noggrant reaktionerna på din motorcykel.

Överväg sedan att justera den främre strålkastaren, som kan peka mot himlen. Slutligen, kom ihåg att när motorcykeln väl är avlastad måste den återgå till sina rätta inställningar för fjädring och ljus.

Glöm inte att kontrollera ditt däcktryck enligt tillverkarens rekommendationer.

Hur du kör en lastad motorcykel

Hanteringen av en motorcykel varierar mycket beroende på den totala vikten. Att åka med passagerare och bagage kräver vissa försiktighetsåtgärder.

Förutse så mycket som möjligt. Bromsningen påverkas direkt av belastningen, vilket gör att du behöver räkna med större marginaler för att kompensera för den längre bromssträckan.

Se upp för hanteringen som påverkas av förskjutningen av tyngdpunkten och ökningen av motorcykelns totalvikt.

Fjädringsreaktioner kan leda till styreffekter som vinglande, breddning av körbanan och bristande precision. På samma sätt kan den ökade vindbelastningen få fordonet att svänga, särskilt under byiga förhållanden.

Se upp för vind och turbulens vid omkörning av lastbilar.

Den sänkta fjädringen minskar markfrigången. Detta kan vara förvånande, särskilt i kurvor där stödet slår i vägen snabbare än vanligt. I stadstrafik, tänk på bredden av dina resväskor när du åker mellan två körfält.

Avsaknaden av acceleration gör det svårare att köra om utan ordentlig start.

Testa hur det är att köra med resans planerade laster för att bemästra det nya beteendet hos din motorcykel.

map search desktop

Få din motorcykel inställd av ett proffs nära dig

Sök efter
Adress, stad eller postnummer
Motorbike
Hitta mig
Sök
Du använder en webbläsare som inte stöds
Du använder en webbläsare som inte stöds av den här webbplatsen. Detta innebär att vissa funktioner kanske inte fungerar som avsett. Detta kan orsaka avvikande beteenden när du surfar på webbplatsen. Använd eller uppgradera/installera en av följande webbläsare för att få tillgång till alla funktioner på webbplatsen.