r3a1 header def

Vad ska jag göra om jag får punktering?

Tips och råd för bil-, SUV- och skåpbilsdäck

Om ett däck tappar luft, kan det finnas många olika orsaker. När däcket tappar luft beror det ofta på punktering eller en skada på däcksidan, men det kan även bero på en läckande ventil, ventilhatt eller även hjulet. Så vad gör du när däcket tappar luft? 
Vi tittar närmare på det.

Hur vet jag om ett däck tappar luft på grund av punktering?

När ett däck tappar luft kan det bero på punktering. En punktering kan ha orsakats av en spik, ett vasst främmande föremål som du kört över, en smäll mot däcksidan eller en ventil som läcker.

Tecken på punktering:

●    Slö eller trög styrning
●    Tydligt motstånd i bilen när den rullar långsamt
●    Ett konstant drag åt ett håll
●    Ett däck väsnas mer vid kurvtagning
●    Varning från lufttrycksmätarsystem
●    Bilen lutar åt ena sidan
●    Ett däck har sjunkit ihop mot marken 

46129044 m

I detta fall rekommenderas att du byter ditt däck (eller låter byta ditt däck) och visar upp det för en fackman. 

Är det säkert att köra med punka?

Nej. Alla punkteringar, oavsett hur stora de är, måste kollas upp av en kvalificerad fackman. Det är inte säkert att pumpa upp ett skadat däck, för du riskerar att däcket brister och snabbt tappar luft. Om du kör med ett skadat däck utsätter du dig själv, dina passagerare och andra trafikanter för risker, för bilen kanske inte uppträder som vanligt och däcken kan brista.

map search desktop

Hitta återförsäljare nära dig på några sekunder

Sök efter
Adress, stad eller postnummer
Car
Hitta mig
Sök

Skadad däcksida

Mindre skador på slitbanan, som inte är nära däckets skuldror och sidovägg kan ofta lagas. 

Men när det blir en punktering eller reva nära eller på däcksidan går det inte att göra mindre reparationer. För att vara säker på att däcket går att laga, måste sidoväggen repareras med en större lagning så att däcksidan blir tillräckligt förstärkt, samtidigt som den förblir böjlig. Ofta är den här typen av reparation inte ekonomiskt lönsam för ett bildäck, och det är inte många återförsäljare av däck som har den utrustning som behövs.
Därför kan det vara bättre att byta ut ditt däck mot ett nytt.

Däckreparationer ska endast utföras av kompetenta tekniker. Reparatören kan neka att laga dina däck av många olika orsaker, till exempel om de anar att bilen har körts med dåligt pumpade däck.

Det finns ett antal andra orsaker till varför ett däck inte går att laga. Om du upptäcker något av följande är det inte lämpligt att laga däcket och det behöver bytas ut:

●    Mindre än 1,6 mm mönsterdjup i den mittersta ¾ av slitbanans bredd
●    Skada eller svaghet i vulst eller struktur, även inre korrosion som orsakats av fukt som tagit sig in genom skåror.
●    Gammalt gummi
●    Många tidigare punkteringar

Ett däck tappar luft men det är inte punkterat eller skadat

I så fall kan det vara en ventil eller hjulet som läcker eller så behöver dina däck ett mer regelbundet underhåll. Det är naturligt att däcken tappar lite luft med tiden. I dina vanliga kontroller, kan du ibland öka trycket, under förutsättning att trycket inte fallit så mycket att det skadat däcket. 

Det är rekommenderat att kontrollera däcktrycket minst en gång i månaden och innan alla längre resor. Vid sådana kontroller upptäcker man om luften går ur däcket snabbare än vanligt och behöver kollas upp.

tyre pressure se

Men om det inte görs något åt det kan förlusten av lufttryck leda till dåligt pumpade däck, vilket utgör flera risker:

●    Dåligt pumpade däck förkortar slitbanans livslängd genom att slita däcken snabbare överlag, i synnerhet däckets yttre kanter (eller skuldror) .
●    Dåligt pumpade däck kan också göra att de böjs för mycket och överhettas. Det ökar både slitaget av gummi och försvagar däckets struktur.
●    Dåligt pumpade däck kan påverka väghållningen och prestandan, till exempel vid kraftig inbromsning, speciellt i vått väglag.
●    Dåligt pumpade däck ökar bränsleförbrukningen genom att rullmotståndet ökar, vilket innebär att du måste tanka oftare och får högre bränslekostnader.

För att undvika de här problemen är det viktigt att kontrollera trycket på däcken regelbundet, oavsett vilken typ av fordon du kör.

Vilka däck förhindrar punktering?

Michelins däck med Selfseal® Technology undviker att luften går ur vid punktering i slitbanan och tätar omedelbart stickskador på mindre än 6 mm i diameter i slitbanan. Detta skyddar däcket under en begränsad tid tills punkteringen kan repareras.

MICHELIN ZP däck känns igen på ZP-logon på däcksidan. De har en förstärkt sidovägg som klarar belastning under en begränsad tid ifall lufttrycket sjunker.

Med ett MICHELIN ZP däck kan du fortsätta köra, men i högst 50mph och högst 50 miles, så att du kan ta dig till en återförsäljare som kan laga eller byta ut däcket. Om mer än ett däck är punkterat, bör du inte fortsätta köra.

Du använder en webbläsare som inte stöds
Du använder en webbläsare som inte stöds av den här webbplatsen. Detta innebär att vissa funktioner kanske inte fungerar som avsett. Detta kan orsaka avvikande beteenden när du surfar på webbplatsen. Använd eller uppgradera/installera en av följande webbläsare för att få tillgång till alla funktioner på webbplatsen.