
Rotera däck: När och hur ska du byta plats på dina däck?
Rotera däck: När och hur ska du byta plats på dina däck?
Enkelt uttryckt innebär rotation av däck att byta plats på däcken. Tanken är att få ut så mycket som möjligt ur bildäcken. Att regelbundet byta plats förlänger däckens livslängd och förbättrar deras prestanda. Det är viktigt att veta att inte alla bilister kan byta plats på däcken hur som helst. Fortsätt läsa för att få veta mer.
Som sagt kräver rotation av däck att man byter plats på däcken, antingen genom att växla fram- och bakdäck eller genom att byta sida på däcken
rundorsaken till att rotation av däck fungerar är att alla slags däck tenderar att slitas ned i olika takt. Däcken på drivaxeln slits snabbast på grund av transmission, kraft och vridmoment. Det gäller både fordon med framhjulsdrift och bakhjulsdrift. Framdäcken är mest utsatta eftersom de flesta bilar har framhjulsdrift. På bilar med bakhjulsdrift är det tvärtom.
Under sådana förhållanden kan det vara bra att byta så att de bägge bakdäcken sätts fram. Det maximerar deras potential så att alla däck slits jämnt och varar längre.
Däcken ska underhållas med jämna mellanrum enligt anvisningarna för rotation i bilens ägarmanual.
Du bör byta plats på däcken ungefär var 8 000 km till 10 000 km. För vissa av er sammanfaller det med bilens underhåll. Det går även att passa på när man byter från vinterdäck till sommardäck. Eller helt enkelt när du köper nya däck.
När du bara byter två däck rekommenderar Michelin att de nya eller minst slitna däcken sätts på bakaxeln för att förbättra fordonskontroll och säkerhet.Detta råd gäller för fordon med framhjulsdrift och bakhjulsdrift som har samma däckstorlek både fram och bak.
Däckets lufttryck måste justeras enligt fordonstillverkarens eller däcktillverkarens rekommendationer.
Om du roterar däck som förebyggande underhåll hjälper det till att slita dina däck jämnt.
Olika faktorer ligger bakom dina däcks slitage:
En annan orsak kan vara... högertrafik! I länder med högertrafik är högersvängar oftast snävare än vänstersvängar. Liksom en friidrottare på en bana kommer vänsterdäcket som sitter ytterst att få köra längre vilket gör att det slits mer än högerdäcket!
Först och främst bestämmer däckprofilen vilka regler som gäller för att rotera hjulen.
Asymmetriska, symmetriska och rotationsriktade däckmönster
Rotationsriktade och asymmetriska däckprofiler kan endast användas i färdriktningen. Det innebär att de bara kan monteras i en position. Det anges med en pil på den yttre däcksidan och på den här typen av däck står det ”Outside” på ena däcksidan.
För sådana däck får hjulrotationen bara göras inom samma sida. Vänster framdäck måste sitta på samma sida bak. Det samma gäller för högersidan.
Symmetriska däck påverkas å andra sidan inte av hjulens ordning när de byter plats. Symmetriska däck har samma mönster på vänster och höger sida. De behöver inte monteras i en viss riktning. De rullar utan problem åt bägge håll. Så de kan alltså monteras till vänster eller höger, fram eller bak.
Men vid rotation av däck måste man ta hänsyn till fordonets drivsystem.
Personbil, 4-hjul och allhjulsdrift lätt lastbil
Bild A: Fordon med bak-, 4-hjuls- och allhjulsdrift
Bild B: Fordon med framhjulsdrift
Personbil, 4-hjul och allhjulsdrift lätt lastbil
Bild A: Fordon med bak-, 4-hjuls- och allhjulsdrift
Bild B: Fordon med framhjulsdrift
Personbil, 4-hjul och allhjulsdrift lätt lastbil
(Använd endast vid köp av två däck eller när fram- och bakaxlarna har olika däckstorlek)
Man ska aldrig byta rullriktningen på dubbdäck.
Framdäcken kan byta plats med bakdäcken på samma sida av bilen.
Fråga alltid en fackman om råd! Du kan alltid låta ett proffs byta plats på däcken. Dessutom kan en däcktekniker inspektera dem och upptäcka eventuella skador.
Välj din modell