Motorcykeldäcks mönsterdjup: vad är den lagliga gränsen?

Motorcykeldäcks mönsterdjup: vad är den lagliga gränsen?

Varje land har sin egen lagliga gräns för mönsterdjup för motorcykeldäck. Vad är gränsen? Varför finns den? Vad är riskerna med att gränsen är uppnådd?Hitta svaren i vår artikel.

Vad är mönsterdjupet för ett motorcykeldäck?

Ett motorcykeldäcks mönsterdjup indikerar hur slitet däcket är. Det mäts vertikalt från toppen av slitbanan till basen av dess spår.

Ju mer ett däck rullar, desto mer eroderar gummit. Och ju närmare erosionen är botten av spåren, desto mindre presterar däcket (särskilt under våta förhållanden). Av denna anledning har en säkerhetsgräns fastställts i varje land. Över denna tröskel anses det vara osäkert att köra.

Vad är mönsterdjupet för ett motorcykeldäck?

Var mäter jag mönsterdjupet?

Slitbanemönstret på däcket är inte nödvändigtvis detsamma, beroende på hur du använder din motorcykel. I vissa fall kommer mitten av slitbanan att slitas snabbare än axlarna. I andra blir det tvärtom.

Rent juridiskt bör båda beaktas för din säkerhet men det är det mest uttalade slitaget som bör övervakas och som kommer att avgöra när tröskeln är nådd och behovet uppstår av att byta ditt motorcykeldäck.

Mönsterdjup för motorcykeldäck när det är nytt

MICHELIN Power GP, homologerat för ban- och väganvändning, har en ytlig slitbana när det är nytt.

Vissa däck har en ytlig slitbana när de är nya, i synnerhet bandäck som även är godkända för vägtrafik.

Även om mönsterdjupet är grundare är den lagliga slitagegränsen densamma som för konventionella vägdäck.

MICHELIN Power GP, homologerat för ban- och väganvändning, har en ytlig slitbana när det är nytt.

Hur kontrollerar jag mönsterdjupet?

Däckslitageindikatorer ingår i däckdesignen, inuti slitbanorna. De ger en bra indikation på hur slitet ditt däck är. När slitaget är nära slitageindikatorerna betyder det alltså att däcket behöver bytas.

Hur hittar jag slitageindikatorn på däcket?

Slitageindikatorer är inbäddade i slitbanornas håligheter. Eftersom de kan vara svåra att hitta karvar tillverkare vanligtvis in markörer i slitbanan.

Michelin-däck, till exempel, har små märkningar av Michelingubben på gummit. De är till för att indikera placeringen av slitageindikatorer.

slitageindikator

1 - Identifiera Michelin-gubben
2 - Hitta den närmaste slitageindikatorn i ett huvudspår


Andra däckmärken anger helt enkelt "TWI", som står för "Tread Wear Indicator", på däcket för att berätta var det är placerat.

Mätinstrument för mönsterdjup på motorcykel 

Det finns ett annat sätt att mäta slitaget på dina däck. Köp helt enkelt ett speciellt mätverktyg från en återförsäljare. Genom att använda mätverktyget i mönstret kan du bestämma slitagenivån mycket exakt.

Michelin har utvecklat ett digitalt verktyg som kombinerar två funktioner:

  • kontroll av däckdjup
  • tryckkontroll
däcktrycksvakt

Allt du behöver göra är att placera den lilla nålen i ett spår och djupet visas direkt i millimeter på den digitala skärmen.

För att ta reda på trycket på ditt däck sätter du in munstycket i ventilen och trycket visas på skärmen angett i bar.

Vad är lagkravet?

Alla däcktillverkare inkluderar slitageindikatorer i sina däck med en höjd på 0,8 mm. Det är dock viktigt att veta att detta värde är vägledande och låter dig veta när slitagenivån närmar sig, vilket innebär att det är dags att byta däck.

Den lagliga gränsen varierar från land till land.

I Frankrike är till exempel den lagliga gränsen 1 mm, medan den i Tyskland är 1,6 mm.

I Storbritannien är den lagliga gränsen för motorcyklar över 50cc 1 mm över 3/4 av slitbanemönstrets bredd och med synlig slitbana på den återstående 1/4. För motorcyklar upp till 50cc kräver lagen att alla spår i det ursprungliga slitbanemönstret måste vara väl synliga.

Det är ditt ansvar att se till att slitagenivån på dina däck aldrig överskrider denna lagliga gräns.

Körning när den lagliga slitagegränsen uppnåtts medför signifikanta risker

Genom att köra över denna gräns skulle du inte bara bryta mot lagen, du skulle också utsätta dig själv för risker. När du når denna gräns är dina däck mindre effektiva eftersom de knappt har någon slitbana kvar. I regnigt väder kan vatten till exempel inte rinna bort och risken för vattenplaning är därför stor.

När slitbanorna väl är bortslitna kan erosion nå däcklagren och stommen kan gå sönder, vilket är en farlig försämring för din säkerhet.

När ska slitagegränsen för däcken kontrolleras?

När ska slitagegränsen för däcken kontrolleras?

Vi rekommenderar att du kontrollerar slitagenivån på dina däck varje gång du kontrollerar ditt däcktryck, vilket bör göras en gång i månaden.

Vad orsakar däckslitage?

Det är viktigt att skilja på normalt däckslitage, som uppstår över tid vid vanlig körning, och för tidigt slitage vilket kan leda till ett tidigare däckbyte.

För tidigt slitage kan ibland undvikas för att bevara dina däck och låta dig njuta av deras prestanda längre.

Felaktigt däcktryck kan till exempel orsaka ett mer uttalat slitage på mitten av däcket (vid övertryck) eller på axlarna (vid undertryck) och därför leda till ett tidigare däckbyte. Kontrollera ditt däcktryck en gång i månaden så att det motsvarar det som rekommenderas av tillverkaren.

Växellåda, fästen eller en mycket sportig körning kan också orsaka för tidigt slitage. Om du har några tvivel, kontakta en fackman.

map search desktop
Sök efter
Adress, stad eller postnummer
Hitta mig
Sök
Du använder en webbläsare som inte stöds
Du använder en webbläsare som inte stöds av den här webbplatsen. Detta innebär att vissa funktioner kanske inte fungerar som avsett. Detta kan orsaka avvikande beteenden när du surfar på webbplatsen. Använd eller uppgradera/installera en av följande webbläsare för att få tillgång till alla funktioner på webbplatsen.