Alla däcktillverkare inkluderar slitageindikatorer i sina däck med en höjd på 0,8 mm. Det är dock viktigt att veta att detta värde är vägledande och låter dig veta när slitagenivån närmar sig, vilket innebär att det är dags att byta däck.
Den lagliga gränsen varierar från land till land.
I Frankrike är till exempel den lagliga gränsen 1 mm, medan den i Tyskland är 1,6 mm.
I Storbritannien är den lagliga gränsen för motorcyklar över 50cc 1 mm över 3/4 av slitbanemönstrets bredd och med synlig slitbana på den återstående 1/4. För motorcyklar upp till 50cc kräver lagen att alla spår i det ursprungliga slitbanemönstret måste vara väl synliga.
Det är ditt ansvar att se till att slitagenivån på dina däck aldrig överskrider denna lagliga gräns.
Körning när den lagliga slitagegränsen uppnåtts medför signifikanta risker
Genom att köra över denna gräns skulle du inte bara bryta mot lagen, du skulle också utsätta dig själv för risker. När du når denna gräns är dina däck mindre effektiva eftersom de knappt har någon slitbana kvar. I regnigt väder kan vatten till exempel inte rinna bort och risken för vattenplaning är därför stor.
När slitbanorna väl är bortslitna kan erosion nå däcklagren och stommen kan gå sönder, vilket är en farlig försämring för din säkerhet.