Så väljer du rätt innerslang till din motorcykel

SÅ VÄLJER DU INNERSLANG TILL DIN MOTORCYKEL

Behöver du en innerslang i dina däck? Om så är fallet, hur vet jag vilken som passar? I den här artikeln hjälper vi dig att förstå när en innerslang är nödvändig och när den inte är det. Vi hjälper dig också att välja rätt till din motorcykel.

När behövs en innerslang?

Ett innerslangs funktion är att säkerställa att däck och montering håller tätt. För att ta reda på om du behöver en innerslang, börja med att avgöra om ditt däck är Tube Type (TT) eller Tubeless (TL).

Hur vet jag om däcken är TL eller TT? 

  • Tube Type-däck (TT)
    Det är däck där det första gummilagret på insidan inte är lufttätt. De måste därför innehålla em innerslang för att upprätthålla trycket.
     
  • Slanglösa däck (TL)
    I slanglösa däck är det första lagret av gummi helt lufttätt. Det är därför inte nödvändigt att montera en innerslang för att säkerställa tätningen. Det finns dock ett undantag: om fälgen är TT måste en innerslang ändå användas.


Undersök dina fälgar för att avgöra om de är TL eller TT.

Hur vet jag om mina fälgar är TL eller TT?

1/Ekerfälgar

Ekrarna genomborrar vanligtvis fälgen i mitten runt hela omkretsen. Och eftersom dessa hål innebär bristande tätning, är denna typ av fälg Tube Type (TT). Det kräver därför en innerslang.

Det finns dock fälgar med ekrar som fixeras på annat sätt, för att behålla tätningen. Denna typ av ekerfälgar är Tubeless (TL) och inte Tube Type (TT).

Tube Type (TT)-fälg: ekrarna genomborrar fälgen i mitten.

Tube Type (TT)-fälg: ekrarna genomborrar fälgen i mitten.

En ekerfälg som är Tubeless (TL): ekrarna är fixerade på kanterna och bibehåller därför tätningen.

En ekerfälg som är Tubeless (TL): ekrarna är fixerade på kanterna och bibehåller därför tätningen.

michelin fälgband

Fälgband för ekerfälgar

När ekrarna tränger igenom fälgen är insidan av fälgen inte slät. Vid körning kan detta leda till överhettning eller hål i innerslangen. För att undvika detta rekommenderas att du använder ett fälgband. Det är ett gummitillbehör som täcker innerfälgen och skyddar motorcykelns innerslang eller MICHELIN Bib MousseTM från ekerhuvudena.

2/Legeringsfälgar

En legeringsfälg är Tubeless (TL) eftersom stickorna inte äventyrar tätningen.

Sammanfattning

I den här tabellen hittar du det vi just har förklarat, presenterat på ett sammanfattande vis:

 

Ekerfälg

Legeringsfälgar
 

TT-däck (Tube Type)

Innerslang*

Innerslang

TL-däck (Tubeless)

Innerslang*

Ingen innerslang

*vi rekommenderar att du använder ett fälgband

Viktigt:

Med en aluminiumfälg och ett TL-däck rekommenderar vi inte att montera en innerslang i däcket. Detta beror på att vid en punktering kan däcket plötsligt och omedelbart få helt slut på luft.

Nu vet du om dina däck behöver en innerslang. Om de gör det, låt oss ta reda på hur du väljer rätt innerslang för din typ av fordon eller användning.

Innerslang för motorcykel och moped

Innerslang för motorcykel och moped

Det finns två steg för att välja rätt innerslang för väganvändning:

  1. Slangen måste matcha storleken på ditt däck. Du bör därför börja med att identifiera din däckstorlek för att hitta rätt innerslang.
  2. Välj sedan typ av ventil (om mer än ett val erbjuds).


För samma storlek finns ibland ett val mellan två typer av ventiler:

  • rak ventil
  • vinklad ventil


Hur väljer jag ventil? 

Ventilens form avgör hur lätt det är att trycksätta däcket. När det är svårt att komma åt ventilen, till exempel på grund av bromssystemet, kan det vara lättare att applicera tryck med en vinklad ventil istället för en rak ventil.

Innerslang för off-road-motorcykel

Innerslang för off-road-motorcykel

För offroad erbjuder vi två typer av innerslangar:

  • Förstärkt: robust
  • Ultra-Heavy Duty (UHD): mer robust (4 mm tjocklek)


Här spelar valet av ventil ingen roll då den alltid är rak.

Mellan den förstärkta eller Ultra-Heavy Duty (UHD) innerslangen kommer du att vara säkrare vad gäller motstånd med det senare alternativet, givetvis förutsatt att det finns i dina dimensioner.

Alternativet MICHELIN Bib MousseTM

Rekommendationer

Vi rekommenderar att du använder en ny fälgtejp och en ny innerslang varje gång du monterar ett nytt däck.

När ska jag byta ventil på ett TL-däck?

  • Om du har en gummiventil: vi rekommenderar att du byter ventilen vid varje däckbyte.
  • Om du har en metallventil: vi rekommenderar att du byter ventiltätningen vid varje däckbyte.

 
För att köpa de tillbehör som nämns i den här artikeln kan du kontakta din återförsäljare eller en fackman nära dig:

map search desktop

HITTA EN EXPERT NÄRA DIG

Sök efter
Adress, stad eller postnummer
Hitta mig
Sök
Du använder en webbläsare som inte stöds
Du använder en webbläsare som inte stöds av den här webbplatsen. Detta innebär att vissa funktioner kanske inte fungerar som avsett. Detta kan orsaka avvikande beteenden när du surfar på webbplatsen. Använd eller uppgradera/installera en av följande webbläsare för att få tillgång till alla funktioner på webbplatsen.