Från dessa material utvecklar vi den komposita produkten utifrån två mål:
1 - Att minska mängden använt material
Därför att ju mindre material vi använder, ju mer begränsar vi däckets påverkan under hela dess livscykel.
2 - Uppnå maximal prestanda
År däckkonstruktion går ut på att sätta samman materialen på ett så finurligt sätt som möjligt för att deras egenskaper ska ge bästa möjliga prestanda.
Optimera miljöavtryck och arbetsförhållanden
Samtidigt som vårt produktionssystem är resultatinriktat, har det organiserats för att:
● Optimera miljöpåverkan
Vår ambition är att uppnå koldioxidneutralitet över hela produktionen till 2050. Vi har gjort stora framsteg sedan 2010. Vårt mål för 2030 har godkänts av SBTi (Science-based targets) som ambitiöst och i överensstämmelse med målen i Parisavtalet, och har sedan dess blivit ännu mer ambitiöst.
● Optimera arbetsförhållandena för att uppnå en bra arbetslivskvalitet för medarbetarna hos MICHELIN.
En produkt med exakt samma prestanda i alla länder
Vår tillverkningsprocess gör att vi kan reproducera produkterna helt identiskt i internationell skala. Michelins däck har alltså samma prestandanivå oavsett om det har tillverkats i USA, Kina eller Europa.
Däcktillverkningen steg för steg
1- Förståelse genom forskning
Vi studerar folks däckanvändning och körvanor för att se till att våra däck möter allas behov.
2- Utveckla och blanda material
Det finns mer än 200 beståndsdelar i ett däck. De spelar en avgörande roll för säkerheten, bränslesnålheten, prestandan och miljövänligheten. Deras proportioner varierar beroende på vilken typ av däck som ska tillverkas.
Komponenterna delas in i fem grupper:
● Naturligt gummi: huvudkomponenten i slitbanans lager
● Syntetiskt gummi: ingår i slitbanan i däck till bilar, skåpbilar och terrängbilar. Det pågår forskning för att utveckla syntetiskt gummi (som är av avgörande betydelse för att nå prestandamålet) för att tillverka det med mer hållbara material än olja och gas.
● Kimrök och kisel: används som förstärkningsmedel för att förbättra beständigheten. De här komponenterna kan återvinnas. De kan bearbetas och återanvändas när däcket är uttjänt för att tillverka nya däck.
● Förstärkningsvajrar av metall och textil: däckets ”skelett” som ger den geometriska formen och styvheten. Metall kan också återvinnas och det pågår forskning för att undersöka om man kan återanvända vissa textilier från andra konsumentvaror som inte är däck, för att tillverka nya däck.
● Många kemiska medel: för unika egenskaper som lågt rullmotstånd eller enastående grepp
3- Utveckling
Vi använder simuleringar för att testa och välja ut de bästa däckkoncepten som ska utvecklas. Det svåra är att minimera mängden material som behövs för att uppfylla prestandakriteriet. Dessa simuleringar gör att vi kan förutsäga prestandan som sedan kommer att bekräftas av testerna.
4- Tillverkning
För varje däck vi tillverkar och reproducerar optimerar vi konstruktionen så mycket som möjligt, för att både produkten och de ekonomiska aspekterna ska vara optimala.
5- Kvalitetskontroll
Kvalitetskontrollen är inte det sista steget. Vi mäter kvaliteten under hela processen.
Kvaliteten måste beaktas i varje fas: konstruktion, tillverkning och distribution.
Hur är ett däck uppbyggt?