Köra motorcykel i grupp

KÖRA MOTORCYKEL I GRUPP

Att köra motorcykel i grupp är mycket trevligt. Ni är tillsammans, delar samma riktning, har samma passion för motorcykling och ni befinner på en resa som tar er bort från er vardag. För att detta ska fungera bra måste ett minimum av disciplin och regler tillämpas. Upptäck våra tips för en lyckad gruppresa.

Håll rätt avstånd

Att åka i grupp innebär att anta olika körvanor. Ni måste köra tillräckligt nära varandra för att undvika att fordon kommer emellan er, samtidigt som ni håller ett rimligt avstånd för att ge tid för plötsliga inbromsningar. För att beräkna det ideala säkerhetsavståndet, räkna 2 sekunder mellan varje cykel.

Köra i grupp kräver att ni håller rätt avstånd.

Hur följer man varandra på vägen?

Spontant tenderar en grupp motorcyklister att köra i en fil, men detta väcker två problem:

  • bristande sikt: det är svårt att se bortom motorcykeln framför dig och att förutse hinder på vägen.
  • bromsproblem: om det uppstår ett plötsligt stopp längre fram är den enda bromssträckan du har den mellan dig och motorcykeln framför.

 
Den bästa gruppbildningen är den förskjutna formationen (som brickorna på ett schackbräde). Varje motorcykel rör sig till sidan av den framför sig. I kombination med det nödvändiga säkerhetsavståndet gör denna formation att du kan flytta åt sidan i händelse av ett hinder utan risk för en kollision. På så sätt behåller du en bra sikt över vägen framför dig.

Anpassa er efter olika vägtyper

Naturligtvis kan denna formation endast appliceras på tillräckligt breda vägar. På små kurviga vägar kan man behöva nöja sig med en enda filformation, med utökade säkerhetsavstånd. Om du inte är en del av en erfaren grupp som kan upprätthålla den förskjutna formationen i kurvor, är det bäst att gå igenom alla kurvor i en enda fil och sedan reformera den förskjutna formationen när vägen breddar sig igen.

Anpassa körningen efter olika vägtyper när ni kör i grupp

Kommunicera!

Gör alltid dina avsikter tydliga för omgivningen, särskilt om du ändrar din position eller riktning. Använd dina blinkers, vrid på huvudet, kontrollera dina döda vinklar, vifta med händerna om dina hjälmar inte är utrustade med en intercom. Gör allt för att du ska ses och förstås av andra trafikanter. Rusa inte igenom dina manövrar. Att åka i grupp låter dig inte resa mer hänsynslöst än om du åkte ensam – snarare tvärtom.

Lita på ditt eget omdöme

Bara för att motorcykeln framför dig har utfört en manöver betyder det inte att du blint ska upprepa den. Gör din egen analys av situationen och agera efter ditt eget omdöme.

Konvojsordern

Kom ihåg att alla motorcyklar i en grupp inte kan köra i samma hastighet. På grund av säkerhetsavstånd och reaktionstider fungerar en grupp motorcyklar enligt den elastiska principen. När den första motorcykeln accelererar kommer den sista att accelerera lite senare. Ju större grupp, desto större skillnad. Placera de mindre kraftfulla eller tyngre cyklarna och de mindre erfarna åkarna i början av konvojen. Rytmen blir mer linjär än i slutet av gruppen där de mer erfarna förarna kommer att kunna följa vad som än händer.

Att köra i grupp innebär att man respekterar en konvojorder

Vägkaptenen (eller ledaren)

Vägkaptenen måste förutse hela konvojen och köra smidigt för att minska den elastiska effekten. När föraren till exempel närmar sig en stad krävs en inbromsning så fort hastighetsskylten blir synlig, så att alla i gruppen kommer in i staden tillsammans och samtidigt respekterar hastighetsgränsen.

Håll ett öga bakåt

Håll alltid ett öga bakåt för att undvika att tappa gruppmedlemmar

Oavsett storleken på din grupp är det viktigt att regelbundet titta i backspeglarna för att kontrollera att cykeln bakom dig fortfarande är där. Sakta ner om du tappar dem ur sikte. Om hela gruppen följer denna regel kommer motorcykeln framför dig att göra detsamma och så vidare fram till motorcykeln som leder konvojen. Du kan göra denna kontroll vid varje korsning eller vägbyte. På så sätt förlorar ni inte någon förare under resan.

Gruppregler

Att köra i grupp innebär vissa regler. Den vanligaste regeln är att ingen ska byta plats och att alla ska återvända till sin plats i konvojen efter stoppen. Det viktigaste är att komma överens om körreglerna för din grupp före start, oavsett erfarenhet och skicklighet hos de närvarande förarna, för att säkerställa nöje och säkerhet för alla.

Att veta hur du ska leda

Innan avresa, identifiera tydligt rollerna för de som kommer att leda gruppen. Den som leder vägen bör ha mest erfarenhet. Han eller hon måste kunna följa rutten, visa den för de andra och hålla ett öga på trafiken, vägen, medtrafikanter och efterföljande motorcyklar och förutse stopp på tillräckligt stora områden utan att störa andra förare och riskera en kollision.

Motorcykeln som avslutar konvojen kräver lika mycket erfarenhet och vaksamhet. Den måste kunna hålla jämna steg med effekten av den elastiska effekten. En absolut regel är att ingen någonsin ska hamna bakom honom eller henne.

Särskiljande egenskaper

När du kör i grupp ska den öppnande motorcykeln kunna se den avslutande motorcykeln, åtminstone då och då, för att säkerställa att alla följer med. Det rekommenderas därför att båda förarna bär en reflexväst eller något annat utmärkande så att de lätt kan kännas igen. Om detta inte är möjligt, som i en stor grupp, kommer andra motorcyklister att få skicka meddelanden från ena änden av konvojen till den andra.

Är du redo att åka på din resa? Glöm inte att kontrollera ditt däcktryck.

Du använder en webbläsare som inte stöds
Du använder en webbläsare som inte stöds av den här webbplatsen. Detta innebär att vissa funktioner kanske inte fungerar som avsett. Detta kan orsaka avvikande beteenden när du surfar på webbplatsen. Använd eller uppgradera/installera en av följande webbläsare för att få tillgång till alla funktioner på webbplatsen.