
Grön körning har som mål att minska utsläppen
Grön körning har som mål att minska utsläppen
Det finns ett växande intresse för ”eco-driving" eller ”grön körteknik”. Här ska vi titta vad ekokörning egentligen betyder och hur vissa körbeteenden inte bara hjälper miljön utan även sparar pengar på bränsle.
“Eko” i ekokörning står för två principer.
Här kommer 9 tips på ekokörning som minskar ditt koldioxidavtryck och sparar pengar.
Dåligt pumpade däck inte bara ökar bränsleförbrukningen, det påverkar även förarens kontroll över fordonet. För hårt pumpade däck minskar bränsleförbrukningen men ökar bromssträckan och gör att däcken får kortare livslängd. Rätt däcktryck brukar stå i fordonets underhållsmanual i handskfacket, eller på tanklocket.
“Bränslesnåla däck” som är utvecklade för att ge lågt rullmotstånd kan också minska bränsleförbrukningen rejält. Märkningssystemet hjälper dig att hitta det mest effektiva däcket: titta efter symbolen “bränslepump” på etiketten och välj däck med A-betyg.
Undvik till exempel att gasa på fram till trafikljusen och bromsa häftigt. Planera istället i förväg och håll tillräckligt avstånd så att bilen kan sakta farten i god tid.
Inte alltid så lätt i stan, men att hela tiden stanna och starta kommer att påverka bränsleförbrukningen. Ett av sätten att få lägre bränsleförbrukning när du kör i stan är att ta det lugnt! Du måste inte ligga precis bakom bilen framför dig. Som tur är har många fordon i dag en inställning för stadskörning för att minska bränsleförbrukningen.
Ju snabbare du ändrar ett objekts fart, ju större kraft krävs det. En plötslig acceleration kommer därför att kräva en extra dos energi, alltså mer bränsle.
Hastighetsgränser krävs inte bara av säkerhetsskäl, de hjälper även till att minska bränsleförbrukningen och föroreningarna.
Att låta bilen rulla med växel inlagd kan vara ett bra sätt att dra mindre bränsle. Om du till exempel närmar dig en nedförsbacke kan du låta bilen rulla på med hjälp av gravitationskraften. Om det kommer en uppförsbacke precis efter börjar du accelerera när du är längst ned i backen. Hur är det med farthållaren? Den är praktisk på motorvägen, men det är bäst att slå av den i kuperad terräng.
För både din plånbok och miljön ska du undvika att ha motorn på i onödan. Till exempel när du stannar för att ringa, när du väntar i bilen för att hämta upp barnen, eller när du sitter i trafikköer.
Onödig användning innebär att du förbrukar mer bränsle och mer CO2 släpps ut i luften. Vid låg hastighet, använd hellre ventilationen eller dra ned rutorna.
Cyrille Roget, Teknisk och vetenskaplig kommunikationsdirektör för Michelin, har några speciella exempel på hur man spar bränsle med ekokörning.
Han förklarar , “Accelerera mjukt och använd bilens kraft till exempel när du startar.” Det finns ingen mening med att göra en rivstart. På samma sätt för hastigheten: “Håll hastighetsgränserna på motorvägen för att spara bränsle. Du måste inte gasa på i uppförsbackar, du kan alltid låta bilen sakta farten lite när det går uppför.”
I stan, säger Cyrille, “är det frestande att ligga nära bilen framför. I vissa städer har folk en ryckig körstil. Men det viktiga är att köra i din egen takt, och ha så mycket framförhållning som möjligt.”
Och något av det viktigaste för att spara bränsle och få ut så mycket som möjligt av milkostnaden? Däcken! Cyrille förklarar att mycket av ”energislöseriet” (bränsle som inte används för att få hjulen att snurra) förloras på grund av rullmotståndet: “Denna förlust motsvarar upp till 20 %, med andra ord en full tank av fem. Och med tanke på hur mycket bränsle vi fyller på i bilen varje år, kan du tänka dig att det blir en stor summa.”
Lösningen för att minska rullmotståndet (utan att förlora dragkraft) är att ha rätt däck. Ta till exempel MICHELIN e.PRIMACY däck. De har specialutvecklats med hänsyn till alla aspekter av ekokörning, de hjälper förare att spara bränsle och pengar tack vare enastående lågt rullmotstånd(1).
Med det bästa rullmotståndet jämfört med genomsnittliga premiumkonkurrenter, sparar (1), MICHELIN e.PRIMACY 0,21 liter bränsle per 100 kilometer och runt 80 euros under hela livslängden (2,3). För en elbil ökar räckvidden med ca 7 % jämfört med andra däck i samma kategori – det betyder 30 km för ca 400 km räckvidd (4).
Bilindustrin gör stora framsteg för att förbättra fordonens miljöpåverkan genom innovationer som MICHELIN e.PRIMACY däck eller MICHELIN PILOT SPORT EV däck. Men föraren spelar också en stor roll. Ekokörning är alltså inte bara ett sätt att spara energi, pengar och vara tryggare på vägen, utan sättet att tänka i grön körning är avgörande om vi tillsammans ska rulla mot en en grönare framtid.
Välj din modell
Foto:
Halbergman / Getty
Zero Creatives / Getty
Karin & Uwe Annas / Adobe Stock
Kiyoshi Hijiki / Getty
Legal mentions
(1) Däckklassen för MICHELIN e.Primacy definieras som ett Premium sommardäck som CONTINENTAL, GOODYEAR, BRIDGESTONE, PIRELLI och DUNLOP. Det är inte avsett att användas som originalutrustning (dvs. har inte konstruerats för att uppfylla biltillverkares särskilda krav), utan som däck som köps hos återförsäljare.
Test av rullmotstånd - Test av rullmotstånd utförda i maskin av Applus Idiada, på Michelins begäran, juni (på nya) & augusti (på 2mm ruggade) 2020, med dimensionen 205/55 R16 91V, i en jämförelse mellan MICHELIN e.PRIMACY (nya: 5.58kg/t & slitna: 5.13kg/t) och MICHELIN PRIMACY 4 (nya: 7.74kg/t & slitna: 6.25kg/t); BRIDGESTONE TURANZA T005 (nya: 7.17kg/t & slitna: 5.81kg/t); CONTINENTAL ECOCONTACT 6 (nya: 6.39kg/t & slitna: 5.49kg/t); CONTINENTAL PREMIUM CONTACT 6 (nya: 8,93kg/t & slitna: 6,94kg/t); DUNLOP BLURESPONSE (nya: 7.97kg/t & slitna: 5.54kg/t); GOODYEAR EFFICIENT GRIP 2 (nya: 7.01kg/t & slitna: 5.38kg/t); PIRELLI CINTURATO P7 BLUE (nya: 6.96kg/t & slitna: 6.30kg/t); PIRELLI CINTURATO P7 (nya: 8.79kg/t & slitna: 6.97kg/t).
(2) På nya däck har MICHELIN e·Primacy i genomsnitt 2 kg/t lägre rullmotstånd jämfört med konkurrenterna. Det motsvarar en bränslebesparing på upp till 0,21 liter/100 km, vilket motsvarar upp till 5 g mindre C02-utsläpp för en VW Golf 7 1.5 TSI och 7 % mer autonomi för en VW e.Golf.
Under användning genererar MICHELIN e·Primacy i genomsnitt 1,5 kg/t lägre rullmotstånd än konkurrenterna, vilket motsvarar en vinst på upp till 80 euro i sparat bränsle. Besparingen motsvarar upp till 174 kg lägre C02. Besparingarna vid användningen uppskattas utifrån genomsnittliga data för nya och 2 mm ruggade däck och tar hänsyn till verklig prestanda under livslängden -Alla besparingar utgår från 35 000 km och ett bränslepris på 1,46€/L (https://ec.europa.eu/energy/data-analysis/weekly-oil-bulletin_en 6/1 2020 vägt på de 10 länder med flest fordonsrörelser inom och utom landet - https://ec.europa.eu/ eurostat/web/transport/data/database). Faktiska bränsle- och kostnadsbesparingar kan variera mycket beroende på körvanor, fordon eller däcktryck.
(3) Ökad räckvidd på elbilsbatterier och CO2-minskning. På nya däck har MICHELIN e.PRIMACY i genomsnitt 2 kg/t lägre rullmotstånd jämfört med konkurrenterna. Det motsvarar en bränslebesparing på upp till 0,21 liter/100 km, vilket motsvarar upp till 5 g mindre CO2-utsläpp för en VW Golf 7 1.5 TSI och 7 % mer autonomi för en VW e.Golf.