WHAT IS ROLLING RESISTANCE?

Vad är rullmotstånd?

Rullmotstånd har en stor påverkan på den energi som ett fordon behöver för att kunna förflytta sig. Därför är det direkt kopplat till bränsleförbrukningen för bränsledrivna bilar (ca 20 %) eller räckvidden för batterier i elbilar. Däckets design kan hjälpa till att minska rullmotståndet.

Vad är rullmotstånd?

Först och främst måste vi få grepp om vad ett däcks rullmotstånd är. Som namnet antyder är rullmotstånd  det motstånd som ditt bildäcket upplever när det rullar över en yta. De främsta orsakerna till detta motstånd är däckets deformation, luftmotstånd och friktion med marken. 

Ju högre rullmotstånd, desto mer energi krävs för att överkomma det. Just därför har däckets rullmotstånd en stor inverkan på bränsleförbrukningen (och hur länge dina däck håller). En 30% ökning av rullmotståndet genererar mellan 3 och 5% överkonsumtion av bränsle.

Det finns flera saker som påverkar rullmotståndet: däcktryck, mönster, diameter, bredd, eller materialen som användes i konstruktionen av däcken. När det kommer till exempelvis däcktryck visade studier som utfördes på franska vägar (1) att mer än 50% av bilar har minst 0,3 bar mindre tryck än det däcktryck som krävs. Detta innebär en stor ökning i rullmotståndet: +6% för ett undertryck på 0,3 bar och +30% för ett undertryck på 1 bar. 

Däck handlar även om väggrepp

Men även däckmotstånd är viktigt. En del av rullmotståndet orsakas av friktionen mellan vägens yta och däckets väggrepp, och väggreppet är grundläggande för säkerheten. Väggreppet är kraften som krävs för att generera rörelse – det gör att däcket rullar över ytan, snarare än bara snurrar på samma ställe.

Så man behöver rullmotstånd, men det man inte behöver är förlusten av energi från hettan det skapar. Finns det däck som har både lågt rullmotstånd OCH ett bra grepp?

Låt oss presentera däck med lågt rullmotstånd!

Däck med lågt rullmotståndhar designats för att minska energiförlust och därmed spara bränsle. Detta görs genom innovationer som tillämpas på alla däckets delar:
- Däckets konstruktion, form och mönster: Däckets arkitektur, dess geometri och typen av inre lager, samt designen på mönstret har en enorm inverkan på hur mycket deformation däcket utsätts för, och därmed även på dess rullmotstånd.
- Däckets vikt: Påverkar också däckets deformation: ju större ett objekt är, desto mer hettas det upp.
- Optimeringen av gummiblandningar och olika komponenter som används i däcket: Det är en viktig del av utvecklingen för att kunna minska energin som absorberas av däcket.

MICHELIN e.PRIMACY: Bildäck med lågt rullmotstånd

När det kommer till rullmotstånd är MICHELIN e.PRIMACY-däcket det effektivaste i sitt slag (2) och kombinerar både fantastiskt rullmotstånd och enastående bromsprestanda. Rullmotstånd har tre fördelar: minskad bränsleförbrukning, mindre CO²-utsläpp och ökad räckvidd.
Dessutom har MICHELIN e.PRIMACY fantastisk våtbromsförmåga under en lång tidsperiod. Efter hela 30 000 km uppfyller det de standarder som förväntas av ett nytt däck. Generellt sett lyckas endast 1% av däck att kombinera denna rullmotståndsnivå (A) och våtbromsnivå (AB).

Hur stor påverkan har lågt rullmotstånd på bränsleförbrukningen?

“Ett däcks bränsleförbrukning representerar en full tank av fem” förklarar Cyrille Roget, chef för forskning och innovationskommunikation på Michelin. “Detta är förknippat med däckets rullmotstånd. Och det är inte helt oviktigt när man överväger mängden bränsle vi fyller våra tankar med. Därför kan rätt däck hjälpa dig att spara pengar.

Med andra ord kan MICHELIN e.PRIMACY-däckets låga rullmotstånd hjälpa förare att spara runt 0,21 liter bränsle per 100 km och runt 80 euro under däckets livstid (3). För en elbil ökar räckvidden med ca 7% jämfört med andra däck av samma slag – det betyder 30 km för ca 400 km räckvidd (4).

däck med lågt rullmotstånd värt det?

Det är inte bara din plånbok som drar nytta av den förbättrade bränsleeffektiviteten som däck med lågt rullmotstånd bidrar till. De är även ett steg närmare mer miljövänlig körning. Om du har en bränsledriven motor kan minskad bränsleförbrukning även minska din användning av fossila bränslen. Och för en eldriven motor kan en ökad räckvidd innebära ett minskat behov av el från elnäten, vilka i Europa får 40 % av sin energi från kraftverk som bränner fossila bränslen.

Hur du tar reda på vilket rullmotstånd ett däck har

När du köper ett däck i Europa hittar du rullmotståndsklassen på märkningen. Det finns tre parametrar: däckets energieffektivitet (som anger rullmotståndet), däckets våtgrepp och däckets ljudnivåer. Dessa märkningar kommer att uppdateras med följande fr.o.m 1 maj 2021: klassificeringar från A till E, en ny prestandaikon för snö/is, och en QR-kod som ger tillgång till EU:s däckdatabas EPREL. Få mer information om hur du läser av de europeiska däckmärkningarna!

Villkor

(1) Data som samlades in på franska motorvägar under år 2000, under MICHELINS "Fill up the air"-verksamhet.

(2) Däckklassen för MICHELIN e.Primacy definieras som ett Premium sommardäck som CONTINENTAL, GOODYEAR, BRIDGESTONE, PIRELLI och DUNLOP. Det är inte avsett att användas som originalutrustning (dvs. har inte konstruerats för att uppfylla biltillverkares särskilda krav), utan som däck som köps hos återförsäljare.
Rullmotståndstest – Rullmotståndstest utfört på maskin av Applus Idiada, på Michelins begäran, juni (på nya) och augusti (på 2 mm ruggade) 2020, med dimensionen 205/55 R16 91V, i en jämförelse mellan MICHELIN e.PRIMACY (nya: 5,58 kg/t & slitna: 5,13 kg/t) mot MICHELIN PRIMACY 4 (nya: 7,74kg/t & slitna: 6,25 kg/t); BRIDGESTONE TURANZA T005 (nya: 7,17kg/t & slitna: 5,81 kg/t); CONTINENTAL ECOCONTACT 6 (nya: 6,39kg/t & slitna: 5,49 kg/t); CONTINENTAL PREMIUM CONTACT 6 (nya: 8,93kg/t & slitna: 6,94 kg/t); DUNLOP BLURESPONSE (nya: 7,97kg/t & slitna: 5,54 kg/t); GOODYEAR EFFICIENT GRIP 2 (nya: 7,01kg/t & slitna: 5,38 kg/t); PIRELLI CINTURATO P7 BLUE (nya: 6,96kg/t & slitna: 6,30 kg/t); PIRELLI CINTURATO P7 (nya: 8,79kg/t & slitna: 6,97 kg/t).

(3) På nya däck har MICHELIN e·Primacy i genomsnitt 2 kg/t lägre rullmotstånd jämfört med konkurrenterna. Det motsvarar en bränslebesparing på upp till 0,21 liter/100 km, vilket motsvarar upp till 5 g mindre C02-utsläpp för en VW Golf 7 1.5 TSI och 7% mer autonomi för en VW e.Golf. 
Under användning genererar MICHELIN e·Primacy i genomsnitt 1,5 kg/t lägre rullmotstånd än konkurrenterna, vilket motsvarar en vinst på upp till 80 euro i sparat bränsle. Denna besparing motsvarar upp till 174 kg lägre C02. Besparingarna vid användningen uppskattas utifrån genomsnittet av datan för nya och 2 mm ruggade däck, och tar hänsyn till verklig prestanda under livslängden - Alla besparingar utgår från 35 000 km och ett bränslepris på 1,46 euro/l (https://ec.europa.eu/energy/data-analysis/weekly-oil-bulletin_en 6/1/2020 vägt på de tio länder med mest motorfordonsrörelser inom och utom landet - https://ec.europa.eu/ eurostat/web/transport/data/database). De verkliga bränsle- och kostnadsbesparingarna kan variera beroende på körvanor, fordon eller däcktryck,

(4) Ökad räckvidd på elbilsbatterier och CO2-minskning. På nya däck har MICHELIN e.PRIMACY i genomsnitt 2 kg/t lägre rullmotstånd jämfört med konkurrenterna. Det motsvarar en bränslebesparing på upp till 0,21 liter/100 km, vilket motsvarar upp till 5 g mindre CO2-utsläpp för en VW Golf 7 1.5 TSI och 7% mer autonomi för en VW e.Golf.

Krediter

Foto och video:
06photo/Adobe Stock
Michelin- ATALANTE - David CHAMBRIARD
Michelin

Du använder en webbläsare som inte stöds
Du använder en webbläsare som inte stöds av den här webbplatsen. Detta innebär att vissa funktioner kanske inte fungerar som avsett. Detta kan orsaka avvikande beteenden när du surfar på webbplatsen. Använd eller uppgradera/installera en av följande webbläsare för att få tillgång till alla funktioner på webbplatsen.