För förarens del mäts väghållningen framför allt av i vilken mån fordonet svarar när föraren gör något. Allt ska gå jämnt och smidigt utan överraskningar.
För biltillverkare är väghållningen en av de viktigaste aspekterna i prestandan. Att prestera detta är starkt förknippat med säkerhet och körglädje och är avgörande för att däcket ska godkännas.
Det är också den prestanda som kommenteras mest av yrkesmän (opinionsledare och pressevenemang) liksom av förare.
Uvecklingen av vägegenskaperna är synnerligen komplex eftersom den hänger på ett antal faktorer på tre olika nivåer, nämligen:
• fordonet (geometri och viktfördelning),
• faktorerna som spelar in i kontakten mellan marken och fordonet (däck, styrning och upphängning),
• bilens hjälpsystem (stabilitetskontroll och styraxeln).
Däcken spelar en nyckelroll för väghållningen för att i slutändan se till att kraften överförs mellan fordonet och marken för att hålla sig på banan som föraren bestämt.
Däckens väghållning bedöms med hjälp av ett antal tester (både objektiva och subjektiva, på torrt underlag, vått underlag och på maskiner).
Väghållningen brukar gå att fixa med geometri. Men vid ett rejält slag kan fordonets mekaniska delar ha påverkats och skadats.