tyre repair

Laga däck: går det att reparera mitt däck?

Har du nyss fått punktering? Undrar du om det går att laga däcket och hur du ska göra? Se våra svar i den här artikeln.

Hur kan jag veta om det går att laga däcket?

Först ska du veta att det beror på var punkteringen sitter på däcket.

På slitbanan:

Däcket går för det mesta att laga. Så länge punkteringen inte är för stor brukar det gå att laga däcket. Men det är viktigt att ta bort däcket för att se till att det inte är strimmigt och/eller skadat av att ha körts med lågt tryck.

I skulderområdet:

Det går inte att laga en punktering där. Däcket måste bytas.

På sidan:

För det mesta går däcket inte att laga. Det finns en stor risk att punkteringen har skadat och försvagat hela strukturen.

Det finns ett undantag:
Om hastighetsindexet på däcksidan inte är högre än T kan sidoväggen lagas om hålet är högst 3 mm i diameter. Om index är högre avråds starkt från att laga däcket för att inte ta några säkerhetsrisker.

I vilket fall går det inte att laga en punktering i slitbanan?

Vid punktering av däck, går det alltid mer eller mindre tid innan all luften pyst ur och fordonet har fått helt stopp. När du kör med ett platt däck eller om det har lågt lufttryck kan hela däckstrukturen skadas (strimmor kuggmärken, däcket ur läge).

Hur fungerar det?

När du kör med lågt tryck eller med platt däck, går sidoväggen sönder.

Det försämrar hela däckets konstruktion och kan leda till flera problem:

  • Däcket blir strimmigt: däcket får märken på insidan efter att ha tryckts ihop av brist på luft (lågt lufttryck).
  • Kuggmärken på gummit inuti: gummidelar hettas upp och går sönder.
  • Däcket vrids ur läge vilket får det att brista.
     

Om stommen har skadats är däcket för svagt och kan inte lagas även om punkteringen var i slitbanan.

Laga däck: 3 metoder

Det finns tre sätt att laga däck:

  • Med en plugg, också känd som en ”svamp”: detta sättet att laga däck som utförs av en fackman ger bäst kvalité. Han tar isär däcket, undersöker insidan för att se om det är skadat, pluggar hålet, för in pluggen från insidan och limmar den på plats för att få en fullständig tätning.
  • Med en veke: den förs in i däcket utifrån. Det avråds starkt från det här sättet att laga däck för det undersöks inte om däckets insida har skadats efter att ha kört med lågt lufttryck eller när det varit platt.
  • Med en lapp: det är ungefär som att laga innerslangen på ett cykeldäck. Den här sortens lagning rekommenderas inte för det kommer att täta insidan men inte mellan slitbanan och det inre gummit. Så därför kan det finnas risk för att vatten tränger in och oxiderar lagren (delvis av metall). En sådan skada kan leda till att däcket exploderar.

Reparationssats för däck: kan den verkligen laga ett däck?

En reparationssats för däck brukar bestå av en punkteringsspray som sprutar in skum för att fylla igen hålet i däcket, eller en borr som fyller igen hålet utifrån.

Michelin rekommenderar inte att laga ditt däck permanent med de här metoderna för däckets insida har inte undersökts och kan utsätta dig för de ovanstående riskerna.

Vid punktering rekommenderas det att byta hjulet och sedan låta en fackman undersöka det punkterade däcket.
Om du inte har ett reservdäck eller det inte går att använda, ring en bärgningsbil för att ta ditt fordon till närmaste verkstad.

Om inget av alternativen är möjliga kan du använda din lagningssats för däck som sista utväg. En sådan lagning är endast provisorisk så du måste köra till närmaste verkstad där en yrkesman kan bedöma om däcket går att laga eller behöver bytas.

map search desktop

Hitta återförsäljare nära dig på några sekunder

Car
  • Car
  • Motorbike
Car
  • Car
  • Motorbike
Hitta mig

Låt en fackman laga däcket

Att laga däck riktigt är tekniskt och fackmän har fått lära sig hur det ska gå till. De vet hur de ska undersöka insidan av däcket och avgöra om det går att laga.

tyre repair step 1

Efter att ha hittat exakt var punkteringen är ska det främmande föremålet tas bort.

tyre repair step 2

Området rengörs inuti däcket och en produkt appliceras på det drabbade stället.

tyre repair step 3

Det förs in en ”svamp” i hålet inifrån och ut.

tyre repair step 4

Sedan skärs den utstående delen av.
Hålet fylls i och tätningen är optimal.

Är det säkert att reparera ett punkterat däck?

114132666 comp

Däck kan ibland köras i hög fart. Det är därför som det är viktigt att däcket lagas riktigt för att garantera din säkerhet.

Att laga däck är bara säkert om det görs riktigt. Det är därför som det är viktigt att få det gjort av en fackman. Om undersökningen visar att däcket går att laga kommer fackmannen att sätta rätt vulst i hålet och ge dig ett däck som fungerar lika bra som det gjorde innan punkteringen.

Om däcket inte har skadats av att körts utan luft kommer livslängden att vara lika lång som om däcket inte hade punkterats.

Kan alla typer av däck repareras?

Vissa däck har utvecklats för speciella behov. De har speciella egenskaper som kan ställa frågan om de kan lagas.

1 - Akustiska däck:

De innehåller ett speciellt skum som dämpar ljudet när däcket rullar.
Den här typen av däck kan lagas på samma sätt som ett standarddäck.
En del tillverkare har inte reservdäck på vissa fordon och väljer i stället att sätta på däck med större punkteringsmotstånd:

2 - Självreparerande däck:

Det är endast däckens slitbana som är självreparerande.
Vid punktering täpper gummit själv igen hålet.
Den här typen av däck kan lagas på samma sätt som ett standarddäck.
Om det finns självreparerande däck i dimensionerna som specificerats av tillverkaren för ditt fordon kan du välja att montera dem.

3 - Runflat-däck:

Dessa däck gör det möjligt att fortsätta köra till närmaste verkstad efter en punktering utan att skada däcket invändigt.
Hos Michelin märks runflat-däck med ZP (Zero Pressure) och/eller EMT (Extended Mobility Tyres).
Runflat-däck kan lagas en gång.
Märk väl att runflat-däck monteras på en speciell fälg som är anpassad till en viss fordonskategori. De kan inte monteras på en vanlig fälg.

Hitta dina perfekta Michelindäck på några sekunder