
Hur ska man pumpa däck?
Hur ska man pumpa däck?
Däckpumpning är viktigt för din och dina passagerares säkerhet. Om du har fel däcktryck kan det också påverka din bils driftskostnader, dels genom att däcken slits ut i förtid, dels genom onödigt hög bränsleförbrukning.
I den här artikeln får du lära dig hur du kontrollerar ditt däcktryck och hur du pumpar däck i tre enkla steg. Du får lära dig att däck pumpas på olika sätt beroende på om de är kalla eller varma. Du får också information om att reservhjulet ska kontrolleras med jämna mellanrum, fast inte lika ofta som de andra däcken.
Vi tar också upp frågan om bärbar luftkompressor som ett alternativ till bensinstationer, och hjälper dig att avgöra om du ska pumpa däck med nitrogen.
Däck tappar luft naturligt: vanligtvis runt 0,1 bar per månad (1,45 PSI).
Det kan tappa luft ännu snabbare på grund av läckor som beror på:
Därför rekommenderar vi att du kontrollerar däcktrycket en gång i månaden och inför varje längre bilresa.
Du hittar mer information om orsakerna till att lufttrycket minskar i den här artikeln.
Om du inte använder dina däck under en längre tid, till exempel om du byter mellan sommar- och vinterdäck, är det viktigt att kontrollera lufttrycket när du sätter på dem igen.
Ett rätt pumpat däck är säkrare, snålare och miljövänligare!
Leta inte efter rekommenderat tryck på däcksidan, det finns inte där!
Du brukar kunna hitta det rekommenderade trycket:
Rekommenderat däcktryckanges i bar eller PSI. Det kan variera beroende på fordonets last, så se till att du anpassar däckpumpningen efter den.
Eftersom däck tappar luft naturligt, måste du naturligtvis även kontrollera ditt reservhjul. Men eftersom reservhjulet inte används varje dag, räcker det att du kontrollerar det en eller två gånger per år
Se upp om du använder en kompressor på en bensinstation: deras lufttrycksmätare är inte alltid kalibrerad, och går alltså inte alltid att lita på.
Därför är det viktigt att:
En bärbar luftkompressor är ett tillbehör som fyller ditt däck med komprimerad luft. Beroende på modell, sätts den i cigarettändaruttaget eller ett eluttag. Dess inbyggda tryckmätare gör att du kan se till att få rätt tryck i dina däck.
Det finns bärbara kompressorer i biltillbehörsbutiker och vissa stormarknader.
MICHELIN MCX6 bärbara kompressor
Nitrogen (kvävgas) är luft där syret har tagits bort. Luften består till ungefär 79% av kvävgas.
Vid sammansättningen pumpas däcken för det mesta med komprimerad luft. Men vissa yrkesmän erbjuder enbart pumpning med nitrogen.
De flesta däcken kan pumpas med luft eller nitrogen, så länge som man följer biltillverkarens rekommendationer.
Nitrogen och komprimerad luft går mycket bra att blanda (när man till exempel tillsätter tryck).
När syret ersätts av nitrogen, förlorar däcken inte lika mycket luft och håller rätt tryck längre.
Tyvärr finns det andra möjliga källor till läckage (kontaktytan däck/fälgskydd, luftventil, skarv luftventil/fälgskydd etc.) och varken luft eller kvävgas kan hålla rätt tryck i längden. Se till att kontrolleradäcktrycketminst en gång i månaden och inför längre resor.
Det finns inga bensinstationer där man kan pumpa däck med nitrogen. Det är en avgiftsbelagd tjänst som ofta erbjuds av däckspecialister, verkstäder eller handlare. Exempelvis Euromasters nätverk i Europa erbjuder tjänsten.