
Däckpumpning är viktigt för din och dina passagerares säkerhet. Om du har fel däcktryck kan det också påverka din bils driftskostnader, dels genom att däcken slits ut i förtid, dels genom onödigt hög bränsleförbrukning.
I den här artikeln får du lära dig hur du kontrollerar ditt däcktryck och hur du pumpar däck i tre enkla steg. Du får lära dig att däck pumpas på olika sätt beroende på om de är kalla eller varma. Du får också information om att reservhjulet ska kontrolleras med jämna mellanrum, fast inte lika ofta som de andra däcken.
Vi tar också upp frågan om bärbar luftkompressor som ett alternativ till bensinstationer, och hjälper dig att avgöra om du ska pumpa däck med nitrogen.
Vilka är riskerna om dina däck inte är rätt pumpade?
Om dina däck har undertryck
- ökar de bränsleförbrukningen
- slits de ut snabbare och mer ojämnt. Ett däck med 20% undertryck kan få 20% kortare livslängd. Exempelvis: ett däck som har en potentiell körsträcka på 25 000 miles, kan räcka 5 000 miles mindre.
- blir väghållningen riskabel och däcken hettas upp, vilket vid höga hastigheter till och med kan leda till att däcket exploderar.
- ökar de även CO2-utsläppen.
Om dina däck har övertryck
- Minskas deras livslängd på grund av att slitbanans mitt slits snabbare
- Blir väghållningen riskabel, särskilt i vått väglag.
När bör jag kontrollera mitt däcktryck?
Däck tappar luft naturligt: vanligtvis runt 0,1 bar per månad (1,45 PSI).
Det kan tappa luft ännu snabbare på grund av läckor som beror på:
- en oförutsedd punktering
- en defekt ventil: den ska bytas ut varje gång som däcket byts (även ventiler med trycksensor)
- avsaknad av ventilhatt: den är absolut nödvändig för att garantera att det sluter riktigt tätt
- fälgskyddets skick: det måste rengöras varje gång ett däck sätts på
Därför rekommenderar vi att du kontrollerar däcktrycket en gång i månaden och inför varje längre bilresa.
Du hittar mer information om orsakerna till att lufttrycket minskar i den här artikeln.
Om du inte använder dina däck under en längre tid, till exempel om du byter mellan sommar- och vinterdäck, är det viktigt att kontrollera lufttrycket när du sätter på dem igen.
Ett rätt pumpat däck är säkrare, snålare och miljövänligare!

Hur man pumpar däck i 3 steg
Steg 1: Hitta rekommenderat tryck för dina däck
Leta inte efter rekommenderat tryck på däcksidan, det finns inte där!
Du brukar kunna hitta det rekommenderade trycket:
- På en etikett i förardörrens stolpe eller på baksidan av tankluckan
- I fordonets ägarmanual som brukar ligga i handskfacket
- Du kan även använda vår lufttryckskalkylator
Rekommenderat däcktryckanges i bar eller PSI. Det kan variera beroende på fordonets last, så se till att du anpassar däckpumpningen efter den.


Steg 2: Kontrollera ditt däcktryck
- Använd en kompressor på en bensinstation
- Sätt i kompressorns munstycke i ditt däcks luftventil
- Manometern (lufttrycksmätare för bildäck) visar invändigt tryck i bar eller PSI
- Det pysande ljudet du hör är luften som slipper ut från däcket. Detta bör inte påverka däcktrycket i någon större utsträckning.
Steg 3: Justera däcktrycket
- Jämför trycket som visas på lufttrycksmätaren med din biltillverkares rekommendationer
- Om det ligger över det rekommenderade trycket, släpp ut luft så att du kommer ned till önskad nivå
- Om det är lägre än rekommenderat, pumpa däcken upp till den rekommenderade nivån.
Hur fyller man på luft i däcken när de är varma eller kalla?
- Kontrollera helst lufttrycket när däcken är kalla (din bil får inte ha använts under de föregående 2 timmarna eller ha körts mindre än 2 miles i låg fart)
- Men om trycket kontrolleras när däcken är varma, lägg då till 0,3 bar (4,35 PSI) till trycket som rekommenderats av biltillverkaren. Trycket ska därefter kontrolleras och justeras på nytt när däcken är kalla.
- Släpp aldrig ut luft ur ett varmt däck (trycket ökar när det blir varmare).
Ska trycket på reservhjulet också kontrolleras?
Eftersom däck tappar luft naturligt, måste du naturligtvis även kontrollera ditt reservhjul. Men eftersom reservhjulet inte används varje dag, räcker det att du kontrollerar det en eller två gånger per år
Det är viktigt att ha en kalibrerad lufttrycksmätare
Se upp om du använder en kompressor på en bensinstation: deras lufttrycksmätare är inte alltid kalibrerad, och går alltså inte alltid att lita på.
Därför är det viktigt att:
- Någon gång ibland låta en yrkesman kontrollera lufttrycket
- Eller kontrollera trycket i däcken själv med en kalibrerad tryckmätare (du hittar dem i specialiserade butiker)

En bärbar luftkompressor: ett alternativ till bensinstationer
En bärbar luftkompressor är ett tillbehör som fyller ditt däck med komprimerad luft. Beroende på modell, sätts den i cigarettändaruttaget eller ett eluttag. Dess inbyggda tryckmätare gör att du kan se till att få rätt tryck i dina däck.
Var kan du hitta en bärbar kompressor?
Det finns bärbara kompressorer i biltillbehörsbutiker och vissa stormarknader.
MICHELIN MCX6 bärbara kompressor

Ska du pumpa däcken med nitrogen?
Vad är nitrogen?
Nitrogen (kvävgas) är luft där syret har tagits bort. Luften består till ungefär 79% av kvävgas.
Hur används nitrogen?
Vid sammansättningen pumpas däcken för det mesta med komprimerad luft. Men vissa yrkesmän erbjuder enbart pumpning med nitrogen.
De flesta däcken kan pumpas med luft eller nitrogen, så länge som man följer biltillverkarens rekommendationer.
Nitrogen och komprimerad luft går mycket bra att blanda (när man till exempel tillsätter tryck).
Fördelar med nitrogen
När syret ersätts av nitrogen, förlorar däcken inte lika mycket luft och håller rätt tryck längre.
Kontrollera trycket i däcken, även om dina däck pumpats med nitrogen
Tyvärr finns det andra möjliga källor till läckage (kontaktytan däck/fälgskydd, luftventil, skarv luftventil/fälgskydd etc.) och varken luft eller kvävgas kan hålla rätt tryck i längden. Se till att kontrolleradäcktrycketminst en gång i månaden och inför längre resor.
Var kan man pumpa däck med nitrogen?
Det finns inga bensinstationer där man kan pumpa däck med nitrogen. Det är en avgiftsbelagd tjänst som ofta erbjuds av däckspecialister, verkstäder eller handlare. Exempelvis Euromasters nätverk i Europa erbjuder tjänsten.

Vad är nyttan med däckets luftventil?
- Den håller däcktrycket på rekommenderad nivå
- Den hindrar att fukt tränger in i däcket
- Ventilhatten är viktig för att hindra att damm täpper till ventilen, och ser även till att ventilen sluter tätt. Vi råder dig att använda ventilhattar av god kvalitet.