4w rt tire michelin pilot sport ev en product in context 1 nosignature 16 slash 9

Behöver elbilar särskilda däck? 

Upptäck allt du behöver veta om däck för elbilar, hur de skiljer sig mot däck för standardfordon och hur rätt däck påverkar räckvidden, energiförbrukningen och hela körupplevelsen.

Varför behöver elbildäck och standarddäck vara olika? 

Elbilar tyngs ned av sina batterier så de behöver däck som kan bära extra last. Elbilsbatteriet lagrar energi, men det är elmotorn som ger ett omedelbart vridmoment (och inget ljud inne i bilen!). Med en elbil är du genast uppe i 100 % av bilens kraft så fort du trycker på gasen. Det innebär en häftigare och mycket mer intensiv överföring av vikten än med en bränsledriven bil. Det påverkar även däckens slitage.

Michelin utvecklar däck för elbilar annorlunda för att ta hänsyn till detta. Framför allt i däckens uppbyggnad och material.

Buller är den andra faktorn som gör att elbilsdäck måste vara annorlunda mot standarddäck. Men en elbil är väl tystgående? Utan ljudet från en förbränningsmotor märks ljudet från däcken mot vägbanan mycker mer i en elbil. Så tillverkarna måste skapa däck som är mycket mer tystgående. Så bullret som uppfattas inne i bilen är lägre.

Här är ett exempel: om det spelas trummor och flöjt i en orkester samtidigt kommer du att höra trummorna mest. Men om trummorna slutar spelar kommer flöjten att höras tydligare. Samma sak händer när du går över till elbil: den termiska motorn som skapar mest buller är borta så vägbullret från däcken hörs tydligare.

Därför har MICHELIN Pilot Sport EV  (Electric Vehicle) däck utrustats med innovativ Michelin Acoustic teknik som minskar den uppfattade bullernivån med 20 %. (1)
 

Den tredje faktorn som är speciell för elbilarna är batteriets räckvidd och risken för stopp, särskilt på långa resor. Genom rullmotståndet påverkar däcken elförbrukningen, genom batteriets räckvidd.

Däcken MICHELIN e.PRIMACY gör det lättare att gå över till elbil. Dess rullmotstånd på marknaden för premiumdäck gör elbilen mer energieffektiv. Därigenom uppskattas den öka räckvidden med 7 % eller runt 30 km för en bil med en räckvidd på 400 km jämfört med andra däck i samma kategori (2)(3)

Hur förbättrar däck till elbil batteriets räckvidd?  

liv mich pilotsportev closeup master v04 njo

När du sätter däck för elbilar på din bil ser du till att få optimal räckvidd för batteriet.

Hur förbättrar däcken räckvidden? Tänk på att det krävs energi för att förflytta ett föremål. Och mellan energin det får och energin det ger tillbaka i form av förflyttning, sker det alltid en förlust för att föremålet gnids mot marken. Det kallas för rullmotstånd.

Ett av däcktillverkarnas mål är att minska energiförlusten för att optimera energieffektiviteten och minska onödig energiförbrukning. Och elfordon får större räckvidd att röra sig med ju mer energin optimeras!

När du väljer däck kan du kolla däcketiketten för att få lägsta rullmotstånd och dra nytta av effektiviteten för att köra längre på en laddning.

Sliter elbilar mer på däcken?

Den viktigaste faktorn för elbilar i jämförelse med vanliga bilar är den dynamiska lastöverföringen och bromsmomentet på grund av den speciella motortypen. Det är en utmaning för tillverkare, för vikten och vridmomentet kräver mer sidstabilitet (styvhet vid kurvtagning) för att väghållningen fortfarande ska kännas bra, ett starkt grepp för att kunna öka farten och en bra livslängd för att motstå slitage mil efter mil.

Batteriets vikt är en viktig fråga för elsportbilar. Om du har en kraftfull elmotor behöver du ha ett starkt batteri. Det gör att det blir tungt. 400 kg är genomsnittsvikten för ett batteri i en elsportbil.

I dag erbjuder biltillverkare två slags elfordon:

  • Standardfordon som konverterats till elfordon
  • Helt ny plattform


När ett vanligt fordon konverteras brukar däckstorleken inte ändras så mycket jämfört med ICE (Internal Combustion Engine, förbränningsmotor). Så slitaget kan gå snabbare än med en förbränningsmotor.

För den helt nya plattformen har vikten och vridmomentet tänkts om från början. Däckstorleken har anpassats och brukar vara rätt mycket större än motsvarande däck för ICE (förbränningsmotor). Slitaget kommer att vara ungefär som med en förbränningsmotor.

Varför finns det olika däckval för elfordon? 

Det är väsentligt att ha rätt däck till elbilen beroende på vad det är för typ av elbil. Däck måste klara olika krav på körningen. En sportbilsförare vill ha snabba accelereringar, utmärkt momentöverföring och hög precision i ratten. För en som kör en sedan är det viktigare att resa säkert och bekvämt.

Michelin har skapat två serier med speciella elbilsdäck:  MICHELIN Pilot Sport EV and MICHELIN e·Primacy. Varje serie har prioriterat olika prestanda beroende på vad man tycker är viktigt. 

Hur ska jag förlänga livslängden på mina elbilsdäck?

4w rt tire michelin pilot sport ev en product in use nosignature 16 slash 9

Liksom för andra däck finns det två sätt att skydda dina elbilsdäck och därigenom optimera deras livslängd: underhåll och körstil.

Underhåll av elbilsdäck omfattarmätning av lufttrycket, hjulinställning och slitage. Den här typen av däck brukar slitas på innerkanten avelbilens hjulså det behöver kontrolleras med jämna mellanrum. Trycket ska också anpassas efter hur stor last som bärs.

Men hur hittar manrätt däcktryck? Det är enkelt! Bilar har en etikett från tillverkaren som anger rekommenderat tryck för särskilda däckstorlekar. Det finns också rekommendationer beroende på om bilen har last eller inte.

Ekokörning är ett uttryck vi hör pratas om allt oftare – och med rätta. Med målet att minska energiföbrukningen kan rätt körstil inte baramaximera elfordonets räckvidd utan detoptimerar även däckens kvalitet och prestanda.


Kort sagt är körstilen mycket viktig. Accelerera måttligt och använd dig av mjuk bromskraftåtervinning. Ta det försiktigt i kurvorna. Det är det bästa sättet att utöka batteriets räckvidd och livslängden för dina elbilsdäck. 

Även om det alltid är bra att montera speciellt anpassade däck på din elbil fungerar även våra specialerbjudanden för vanliga bilar mycket bra på elbilar! Slutligen är vi säkra på att du kommer att hitta just de däck som passar din bil och din körstil med hjälp av din återförsäljare och Michelins däckväljare.

JURIDISKA MEDDELANDEN

(1) Intern ljudmätning, gjord 2016 på storlek 245/45 R19 på KIA Cadenza. Bullernivå uppmätt i intervallet ”170–230Hz”. Resultaten kan variera beroende på fordon, däcksortiment och storlek, hastighet och vägförhållanden.

(2) - MICHELIN e.PRIMACY- däckklass definieras som ett Premium sommardäck som CONTINENTAL, GOODYEAR, BRIDGESTONE, PIRELLI, DUNLOP. Det är inte avsett att användas som originalutrustning (dvs. har inte konstruerats för att uppfylla biltillverkares särskilda krav), utan som däck som köps hos återförsäljare.


(3) - Intern studie av rullmotståndet utfördes 10/2020, på dimensionen 255/45 R19, i en jämförelse mellan MICHELIN Pilot Sport EV (6,7 kg/t) och MICHELIN Pilot Sport 4 SUV (8,8 kg/t ). För en elbil med en vikt på 2151 kg, med en autonomi på 540 km, leder skillnaden på 2,1kg/t till mer än 60 km i ökad autonomi, eller mer än 10 % av den ursprungliga räckvidden.


(2) - Ökad räckvidd på elbilsbatterier och CO2-minskning - På nya däck har MICHELIN e.PRIMACY i genomsnitt 2 kg/t lägre rullmotstånd jämfört med konkurrenterna. Det motsvarar en bränslebesparing på upp till 0,21 l/100 km, vilket motsvarar upp till 5 g mindre CO2-utsläpp för en VW Golf 7 1.5 TSI och 7 % mer autonomi för en VW e.Golf.

Du använder en webbläsare som inte stöds
Du använder en webbläsare som inte stöds av den här webbplatsen. Detta innebär att vissa funktioner kanske inte fungerar som avsett. Detta kan orsaka avvikande beteenden när du surfar på webbplatsen. Använd eller uppgradera/installera en av följande webbläsare för att få tillgång till alla funktioner på webbplatsen.