Elbilar har tunga batterier, vilket innebär att de kräver däck som kan bära den extra vikten. Medan batteriet lagrar energin är det elmotorn som ger det omedelbara vridmomentet (och inget ljud inuti bilen). Så fort du trycker på gaspedalen i ett elfordon används direkt 100 % av fordonets kraft. Det betyder att viktöverföringen är skarpare och mycket mer intensiv än med ett förbränningsdrivet fordon. Detta påverkar också däckens slitage.
Inga bekymmer där: MICHELIN-däcken tar hänsyn till detta, i däckens struktur och dess material.
Det andra kännetecknet är brus. En elbil är tyst, eller hur? Utan ljudet från en förbränningsmotor är ljudet från däcken på vägbanan mycket mer märkbart i en elbil. Det innebär att alla däcktillverkare måste utveckla däck som är mycket tystare än tidigare, och därmed reduceras det inre bullret. Till exempel: i en orkester hörs främst trumman om en trumma och en flöjt spelar samtidigt. Men när trumman slutar spela framträder flöjtens klang tydligare. Samma sak händer när du byter till ett elfordon: förbränningsmotorn som genererar det mesta av ljudet ersätts av en nästan tyst elmotor, och ljudet från däcken är mer påtagligt.
Av denna anledning minskar vår innovativa MICHELIN Acoustic-teknik som finns i vissa av våra däck den upplevda ljudnivån inuti bilen med upp till 20% (1). Detta gör din körupplevelse betydligt roligare, särskilt när du kör på motorväg.
Den tredje egenskapen som är specifik för elbilar är batteriet och dess räckvidd, som alltid måste beaktas, särskilt vid långa resor. Genom rullmotståndet bidrar däcken till elförbrukning. Som vi kommer att se nedan presterar våra däck mycket bra på detta område.