TYRE LOAD RATING AND TYRE SPEED RATING

Hur man tolkar belastningsindex och hastighetsindex på däck

Vad är belastningsindex och vad är hastighetsindex på däck? Måste man ta hänsyn till dem när man byter däck? Hitta svaren på dina frågor i den här artikeln.

Vad är index för däck?

På ditt däcks sidovägg finns olika alfanumeriska märkningar som ger information. (Lär dig hur du läser av däckmarkeringarna)

 En del av kodningen är belastningsindex och hastighetsindex för däck, som anges med en siffra respektive en bokstav.

Däckindex kan stå i din bils ägarmanual eller på en etikett i bildörren.  Informationen beskriver vilka däck som rekommenderas av din biltillverkare.

Vad betyder dessa däckindex? Måste däcken du byter till uppfylla dessa krav? Svaren får du i den här artikeln.

Belastningsindex för däck

Vad är belastningsindex för däck?

Belastningsindex för däck är en sifferkod som anger den maximala belastningen (i kg) ett enskilt däck kan bära.  Belastningsindexet och motsvarande maximala däckbelastningar står i en standardtabell.

För att se den maximala belastningen ett enskilt däck kan bära, eller belastningsindex som rekommenderas av din biltillverkare, gör bara så här:

1 - Hitta däckets belastningsindex

På sidan av däcket ser du en serie siffror och bokstäver som ser ut så här:

Du hittar dem även på etiketten i förardörren eller i din bils ägarmanual.

Siffrorna och bokstäverna är olika från däck till däck. De anger däckets dimensioner, belastning och hastighetsindex.

Det här betyder koderna:

Däckbredd

Däckhöjd

Däckdiameter

Belastningsindex

Hastighetsindex för däck

205

55

R17

91

V

Observera att däck med samma dimension kan ha olika belastnings- och hastighetsindex. Därför är det viktigt att förstå vad dimension, hastighets- och belastningsindex betyder innan du byter däck.

I detta exempel är belastningsindex för däcket 91.

2 - Tabell - Belastningsindex för däck

När du har kollat däckets belastningsindex hittar du den maximala belastningen det enskilda däcket ifråga kan bära i denna tabell:

I vårt exempel ser vi att ett belastningsindex på 91 motsvarar en maximal belastning på 615 kg.

Vad betyder XL på däck?

Vissa däck är även märkta med XL. Det betyder ”Extra last”.

Det innebär helt enkelt att däcket har förstärkts för att kunna bära tyngre laster än standarddäck av samma dimension. Denna typ av däck används för det mesta på tyngre fordon, som exempelvis Suvar.

Kan jag byta till ett däck med högre belastningsindex?

Som vi tidigare sagt, kan däck av samma storlek ha olika belastningsindex. När du byter däck är rekommendationen att montera däck med originaltillverkarens belastningsindex (och hastighetsindex), och originaldimensionerna.

Men eftersom det som ”kan göra mer även kan göra mindre”, går det givetvis att montera däck med högre belastningsindex än tillverkarens specifikationer. Men det är inte säkert att du kan köra med en högre vikt än vad originaltillverkaren föreskriver eftersom det finns en maximal axelbelastning för ditt fordon, oavsett däckets lastkapacitet.

Hur är det med storleken? Går den att byta?
Du hittar svaret på frågan i vår artikel om hur man byter däckstorlek.

Däck hastighetsindex

Vad är hastighetsindex för däck?

Däckets hastighetsindex anger den maximala hastigheten då däcket klarar av att bära sin maximala last.

På sidan av däcket (eller i etiketten i förardörren), anges hastighetsindex med en siffra precis till höger om belastningsindex.

Här är däckets hastighetsindex V.

Tabell hastighetsindex däck

För att ta reda på vilken hastighet indexet motsvarar, se tabellen nedan med hastighetsindex för däck:

Om däcket till exempel har ett hastighetsindex på V, är högsta hastigheten det klarar 240 km/h.

Kan jag byta till ett däck med högre hastighetsindex?

När dina däck är slitna är det absolut möjligt att byta ut dem mot däck med högre hastighetsindex än de gamla däckens. Men du ska aldrig montera däck med ett lägre hastighetsindex, förutom om du sätter på däck för vinterkörning, som vinterdäck eller året runt-däck, som diskuterats ovan.

Att välja ett lägre index för vinterdäck

Om du använder däck för vinterkörning (märkt med 3PMSF: antingen vinterdäck eller året runt-däck), kan hastighetsindexet vara lägre än för dina sommardäck eller din bils originaldäck.

Varför går det att göra så? Däck för vinterkörning har konstruerats på ett annat sätt för att kunna köra i svåra vinterväglag (snö och halka etc) och har inte alltid samma hastighetsindex.

I allmänhet kör man inte lika fort på vintern som på torra vägar med sommardäck. I Sverige kommer hastighetsindexet på däck för vinterkörning ändå att överskrida de högsta tillåtna hastigheterna. Oavsett måste föraren begränsa bilens hastighet så att den inte kör snabbare än däckets maximala hastighet.

Förenklat belastningsindex och hastighetsindex med MICHELIN’s CrossClimate sortiment

Samtidigt som utbudet av däck växer och blir mer komplicerat, har Michelin valt att förenkla det med sitt året runt-sortiment CrossClimate, som har ett enkelt belastnings- och hastighetsindex för varje däckdimension. Det täcker in alla normala krav på belastning och hastighet för däck av respektive dimension.

CrossClimate sortimentet ger dig utmärkt prestanda både vinter och sommar.

Hitta dina perfekta Michelindäck på några sekunder