Om däcket till exempel har ett hastighetsindex på V, är högsta hastigheten det klarar 240 km/h.
Kan jag byta till ett däck med högre hastighetsindex?
När dina däck är utslitna är det fullt möjligt att byta ut dem mot däck med högre hastighetsindex än det som anges på de gamla. Du bör dock aldrig montera däck med lägre hastighetsindex om du inte monterar däck med vinterkapacitet, som vinterdäck eller All Season-däck, vilket diskuteras nedan.
Det finns specifika fall för hastighetsklassificeringarna W, Y och (Y), som är specifika för höghastighetsfordon (> 270 km/h). Om du är orolig, fråga din återförsäljare om råd.
Förenklat sportutbud
Vi har förenklat våra Sport-serier, såsom MICHELIN Pilot Sport4, MICHELIN Pilot Sport4S och MICHELIN Pilot Sport 5, för att göra det enklare för våra konsumenter att hitta rätt.
De flesta storlekar i dessa serier har nu HÖGRE möjliga belastningsklasser än de ursprungliga, för att uppfylla alla krav.
Här är ett konkret exempel:
Om din ursprungliga däckstorlek är 225/45 R17 91 V kan du välja storlek 225/45 R17 94 Y.
94 belastningsindex betyder att däcket kan bära en högre belastning (upp till 670 kg) än ditt originaldäck (upp till 615 kg). Ett däck av samma storlek med högre belastningsindex är därför perfekt kompatibelt.
Hastigheten är också kompatibel om den är högre.
Att välja ett lägre index för vinterdäck
Om du använder däck för vinterkörning (märkt med 3PMSF: antingen vinterdäck eller året runt-däck), kan hastighetsindexet vara lägre än för dina sommardäck eller din bils originaldäck.
Varför går det att göra så? Däck för vinterkörning har konstruerats på ett annat sätt för att kunna köra i svåra vinterväglag (snö och halka etc) och har inte alltid samma hastighetsindex.
I allmänhet kör man inte lika fort på vintern som på torra vägar med sommardäck. I Sverige kommer hastighetsindexet på däck för vinterkörning ändå att överskrida de högsta tillåtna hastigheterna. Oavsett måste föraren begränsa bilens hastighet så att den inte kör snabbare än däckets maximala hastighet.