
Hur man tolkar belastningsindex och hastighetsindex på däck
Hur man tolkar belastningsindex och hastighetsindex på däck
Vad är belastningsindex och vad är hastighetsindex på däck? Måste man ta hänsyn till dem när man byter däck? Hitta svaren på dina frågor i den här artikeln.
På ditt däcks sidovägg finns olika alfanumeriska märkningar som ger information. (Lär dig hur du läser av däckmarkeringarna)
En del av kodningen är belastningsindex och hastighetsindex för däck, som anges med en siffra respektive en bokstav.
Däckindex kan stå i din bils ägarmanual eller på en etikett i bildörren. Informationen beskriver vilka däck som rekommenderas av din biltillverkare.
Vad betyder dessa däckindex? Måste däcken du byter till uppfylla dessa krav? Svaren får du i den här artikeln.
Belastningsindex för däck är en sifferkod som anger den maximala belastningen (i kg) ett enskilt däck kan bära. Belastningsindexet och motsvarande maximala däckbelastningar står i en standardtabell.
För att se den maximala belastningen ett enskilt däck kan bära, eller belastningsindex som rekommenderas av din biltillverkare, gör bara så här:
På sidan av däcket ser du en serie siffror och bokstäver som ser ut så här:
Du hittar dem även på etiketten i förardörren eller i din bils ägarmanual.
Siffrorna och bokstäverna är olika från däck till däck. De anger däckets dimensioner, belastning och hastighetsindex.
Det här betyder koderna:
Däckbredd | Däckhöjd | Däckdiameter | Belastningsindex | Hastighetsindex för däck |
205 | 55 | R17 | 91 | V |
Observera att däck med samma dimension kan ha olika belastnings- och hastighetsindex. Därför är det viktigt att förstå vad dimension, hastighets- och belastningsindex betyder innan du byter däck.
I detta exempel är belastningsindex för däcket 91.
När du har kollat däckets belastningsindex hittar du den maximala belastningen det enskilda däcket ifråga kan bära i denna tabell:
I vårt exempel ser vi att ett belastningsindex på 91 motsvarar en maximal belastning på 615 kg.
Vissa däck är även märkta med XL. Det betyder ”Extra last”.
Det innebär helt enkelt att däcket har förstärkts för att kunna bära tyngre laster än standarddäck av samma dimension. Denna typ av däck används för det mesta på tyngre fordon, som exempelvis Suvar.
Som vi tidigare sagt, kan däck av samma storlek ha olika belastningsindex. När du byter däck är rekommendationen att montera däck med originaltillverkarens belastningsindex (och hastighetsindex), och originaldimensionerna.
Men eftersom det som ”kan göra mer även kan göra mindre”, går det givetvis att montera däck med högre belastningsindex än tillverkarens specifikationer. Men det är inte säkert att du kan köra med en högre vikt än vad originaltillverkaren föreskriver eftersom det finns en maximal axelbelastning för ditt fordon, oavsett däckets lastkapacitet.
Hur är det med storleken? Går den att byta?
Du hittar svaret på frågan i vår artikel om hur man byter däckstorlek.
Däckets hastighetsindex anger den maximala hastigheten då däcket klarar av att bära sin maximala last.
På sidan av däcket (eller i etiketten i förardörren), anges hastighetsindex med en siffra precis till höger om belastningsindex.
Här är däckets hastighetsindex V.
För att ta reda på vilken hastighet indexet motsvarar, se tabellen nedan med hastighetsindex för däck:
Om däcket till exempel har ett hastighetsindex på V, är högsta hastigheten det klarar 240 km/h.
När dina däck är slitna är det absolut möjligt att byta ut dem mot däck med högre hastighetsindex än de gamla däckens. Men du ska aldrig montera däck med ett lägre hastighetsindex, förutom om du sätter på däck för vinterkörning, som vinterdäck eller året runt-däck, som diskuterats ovan.
Om du använder däck för vinterkörning (märkt med 3PMSF: antingen vinterdäck eller året runt-däck), kan hastighetsindexet vara lägre än för dina sommardäck eller din bils originaldäck.
Varför går det att göra så? Däck för vinterkörning har konstruerats på ett annat sätt för att kunna köra i svåra vinterväglag (snö och halka etc) och har inte alltid samma hastighetsindex.
I allmänhet kör man inte lika fort på vintern som på torra vägar med sommardäck. I Sverige kommer hastighetsindexet på däck för vinterkörning ändå att överskrida de högsta tillåtna hastigheterna. Oavsett måste föraren begränsa bilens hastighet så att den inte kör snabbare än däckets maximala hastighet.
Samtidigt som utbudet av däck växer och blir mer komplicerat, har Michelin valt att förenkla det med sitt året runt-sortiment CrossClimate, som har ett enkelt belastnings- och hastighetsindex för varje däckdimension. Det täcker in alla normala krav på belastning och hastighet för däck av respektive dimension.
CrossClimate sortimentet ger dig utmärkt prestanda både vinter och sommar.
Välj din modell