Termen kan vara missvisande. Man kan tänka sig att förstärkta däck ska klara av påfrestningarna från ojämna och steniga vägar för att undvika punkteringar, men i verkligheten innebär det något helt annat!
Förstärkta däck är faktiskt inte alls avsedda för terrängbruk. Det är snarare ett däck med ökad lastkapacitet. Det låter dig köra under goda förhållanden samtidigt som du stöder en högre belastning på grund av fordonets höga tjänstevikt.
Det finns flera sätt att absorbera vikten av ett fordon:
- Antingen genom en större dimension på däcket (vilket ökar volymen luft som bär lasten)
- eller genom att öka däcktrycket.
Det är för detta andra alternativ som förstärkta däck har designats.
Förstärkta däck, tidigare märkta REINF på sidoväggen (för "förstärkta"), kallas nu XL (Extra Load), till skillnad från SL (Standard Load).
Däckets belastingsindex (som är markerat på däckets sidovägg) är högre på ett XL-däck än på ett SL-däck, vilket innebär att det klarar att bära ett tyngre fordon.