(1) Externa test genomförda av DEKRA Test Center, på Michelins begäran, på Volkswagen Golf VII i mars och april 2018 på 225/40 R18 med CONTINENTAL WinterContact TS850P, DUNLOP WinterSport5, GOODYEAR UltraGrip Performance Gen 1, PIRELLI Winter SottoZero3 och Nokian WRA4 aoch externa test genomförda av DEKRA Test Center, på Michelins begäran, på Volkswagen Passat i februari och mars 2019 på 235/45 R18 med CONTINENTAL WinterContact TS850P och CONTINENTAL WinterContact TS860S. Rullmotståndstester utförda under 2018 av TÜV SÜD på 225/40 R18 92V XL, för att jämföra MICHELIN Pilot Alpin 5- och MICHELIN Pilot Alpin 4-däck och utförda internt av Michelin på MICHELIN Pilot Alpin 5-däck enligt R117-bestämmelsen.
(2) Snö- och våtbromsning utförda av TÜV SÜD Product Service, på Michelins begäran, december 2017-januari 2018, på storleken 205/55 R16 91H på Volkswagen Golf 7 som jämför nya och slitna MICHELIN Alpin 6-kontra MICHELIN Alpin 5-däck. Slitna innebär slitna i maskin (ruggade) till ett djup uppmätt av slitageindikator i enlighet med europeiska bestämmelser för slitageindikator ECE R30r03f. Följ under alla förhållanden den lokala vinterdäckslagstiftningen.
(3) Balans av prestanda - Balans av prestanda bevisat av tester som genomförts under 2020 och 2021 för torrbromsning, våtbromsning med nya och slitna däck, snöbromsning med nya och slitna däck, dragkraft i snö med nya och slitna däck, rullmotstånd, livslängd - se testdetaljer i de rättsliga meddelandena a, b, c, d, e, f - MICHELIN CrossClimate 2 tar hem 6 ledande positioner i 9 tester.
(a) - Bromstester på snö - Bromstester på snö, som utförts av TÜV SÜD Product Service på Michelins begäran, på mellan 30 och 10 km/h, februari 2021 (på ny och 2 mm buffrad), i storleken 205/55 R16 94V XL på VW Golf 7 jämfört med MICHELIN CrossClimate 2 (nytt: 100 % - slitet: 100 %) kontra MICHELIN CrossClimate + (nytt: 95 % - slitet: 88,1 %) kontra BRIDGESTONE Weather Control A005 EVO (nytt: 92,4% - slitet: 70,9 %); CONTINENTAL AllSeason Contact (nytt: 99,5% - slitet: 96,4 %); GOODYEAR Vector 4Seasons SUV Gen-3 (nytt: 97,6% - slitet: 94,1 %); PIRELLI Scorpion Verde All Season SF (nytt: 81,9% - slitet: 77,0 %).
(b) - Bromstester på snö - Bromstester på snö, som utförts av TÜV SÜD Product Service på Michelins begäran, februari 2021 (på ny och 2 mm buffrad), i storleken 205/55 R16 94V XL på VW Golf 7 i jämförelse med MICHELIN CrossClimate 2 (nytt: 100 % - slitet: 100 %) kontra MICHELIN CrossClimate + (nytt: 95,1% - slitet: 87,5 %) kontra BRIDGESTONE Weather Control A005 EVO (nytt: 84,6% - slitet: 65,2 %); CONTINENTAL AllSeason Contact (nytt: 95,6% - slitet: 91,9 %); GOODYEAR Vector 4Seasons SUV Gen-3 (nytt: 94,6% - slitet: 90,6 %); PIRELLI Scorpion Verde All Season SF (nytt: 72,0% - slitet: 54,2 %).
(c) Våtbromsningstest - våtbromsningstester som utförts av TÜV SÜD Product Service på Michelins begäran, på mellan 80 och 10 km/h, i oktober 2020 – januari 2021 (slitet betyder när utslitet på maskin (buffed) till indikatorn för mönsterdjupet i enlighet med EU:s bestämmelser: ECE R30r03f), i storleken 205/55 R16 94V XL på VW Golf 7 i jämförelse med MICHELIN CrossClimate 2 (nytt: 100 % - slitet: 100 %) kontra MICHELIN CrossClimate + (nytt: 98,2% - slitet: 101,1 %) kontra BRIDGESTONE Weather Control A005 EVO (nytt: 103,2% - slitet: 99,5 %); CONTINENTAL AllSeason Contact (nytt: 94,9% - slitet: 96,1 %); GOODYEAR Vector 4Seasons SUV Gen-3 (nytt: 95% - slitet: 93,5 %); PIRELLI Scorpion Verde All Season SF (nytt: 96,7% - slitet: 89 %).
(d) Torrbromsningstest - Torrbromsningstest utfört av TÜV SÜD Product Service på Michelins begäran, på mellan 100 och 0 km/h, februari 2021, i storleken 205/55 R16 94V X på VW Golf 7 i jämförelse med MICHELIN CrossClimate 2 (100 %) kontra MICHELIN CrossClimate + (96,2 %); BRIDGESTONE Weather Control A005 EVO (98,1 %); CONTINENTAL AllSeason Contact (92,4 %); GOODYEAR Vector 4Seasons SUV Gen-3 (89,9 %); PIRELLI Scorpion Verde All Season SF (89,4 %).
(e) - Hållbarhet - Hållbarhetstest utfördes av DEKRA TEST CENTER, på Michelins begäran, december 2020, i storleken 205/55 R16 94V XL på VW Golf 7 i jämförelse med MICHELIN CrossClimate 2 (100 %); CONTINENTAL AllSeasonContact (100,8 %) och GOODYEAR Vector 4Seasons Gen-3 (108,4 %); BRIDGESTONE Weather Control A005 EVO (69,7 %); PIRELLI Cinturato All Season Plus (96,9 %). Hållbarhetstester utförs med genomsnittlig verklig användning (D50) med 14.460 km körning och extrapolerad livslängd till 1,6 mm.
(f) - Rullmotstånd - rullmotståndstester utförda på maskin av Applus Idiada, på Michelins begäran, August 2020, i storleken 205/55 R16 94V XL, i jämförelse med MICHELIN CrossClimate 2 (7,30 kg/t) kontra MICHELIN CrossClimate + (8,20 kg/t) miljövänlig körning beror i synnerhet på körvanor, fordon eler däcktryck.
Resultaten kan variera beroende på väg- och väderförhållanden.
(4) Baserat på interna studier gjorda på Ladoux technology center (Clermont-Ferrand) av Michelin mellan augusti 2016 och november 2017, på däcken 205/55R16 X-Ice North 3 och 205/55R16 X-Ice North 4.
(5) 9 % reducering av rullmotstånd baserat på interna studier utförda vid Ladoux Technology Center (i Clermont-Ferrand, Frankrike) mellan augusti 2019 och januari 2020, för en jämförelse av MICHELIN X-Ice SNOW-däcket kontra MICHELIN X-ICE Xi3-däcket i däckstorlek 195/65R15 med hjälp av metoden ISO 28580 at 50 mi/h (80 km/h).