electric car winter tyres

Behöver elbilar vinterdäck?

Elfordonens särskilda egenskaper ska alltid tas med i beräkningen vid val av däck. Men gäller detta för vinterdäck?  Behöver elbilar särskilda vinterdäck? Vilka är de bästa vinterdäcken för elbilar? Vilka MICHELIN-däck garanterar säkerhet, miljövänlighet och bekvämlighet på vintern för elbilar? Läs vidare för att få alla svaren på dina frågor om vinterdäck för elbilar.

Vad är skillnaden mellan däck för elbilar och däck för icke-elektriska bilar?

Vid design av EV-däck måste vi tänka på skillnaderna mellan elektriska och icke-elektriska bilar (fordon med förbränningsmotor). Beroende på fordonstyp, körbeteende, miljö och vägförhållanden kan däckets prestanda skilja sig mellan en elbil och en icke-elektriska bil.
Elbilar tyngs ned av sina batterier så de behöver däck som kan bära extra last. Elbilsbatteriet lagrar energi, men det är elmotorn som ger ett omedelbart vridmoment... och tysthet!. Med en elbil är du genast uppe i 100% av bilens kraft så fort du trycker på gasen. Detta betyder att viktöverföringarna är skarpare, mycket mer intensiva än med ett fordon med förbränningsmotor, vilket påverkar däckens slitage.

En annan faktor som kräver att däck för elbilar skiljer sig från däck för icke-elektriska bilar är bullret. Utan ljudet från en förbränningsmotor märks ljudet från däcken mot vägbanan mycket mer i en elbil. Därför måste däcktillverkarna skapa däck som är mycket mer tystgående. Så bullret som uppfattas inne i bilen är lägre.

Det finns dock befintliga däck som kan användas på båda fordonstyperna, elektriska och icke-elektriska bilar.

Behöver elbilar vinterdäck? 

Även om det finns skillnader mellan elektriska och icke-elektriska fordon är behovet av vinterdäck detsamma och bör övervägas när temperaturen faller under 7 grader Celsius och börjar stanna där konsekvent. Vad mer är att behovet av vinterdäck bör beaktas för din och dina passagerares säkerhet, eftersom de bästa vinterdäcken för elbilar bibehåller sin flexibilitet och kan minska stoppsträckan med mer än det dubbla.

Om du behöver vinterdäck för mildare vinterförhållanden med prestanda är de Mellaneuropeiska vinterdäcken MICHELIN Pilot Alpin 5, MICHELIN Pilot Alpin 5 SUV och MICHELIN Pilot Alpin PA4 alla utmärkta vinterdäcksalternativ för din elbil. Dessa däck har utformats och godkänts av fordonstillverkare av premiumprodukter som ger långvarig kontroll och grepp på snö, våta och torra vägar i mildare vinterförhållanden. De är utformade för att ge minskade bromssträckor i milda vinterförhållanden, samtidigt som de har en minskad effekt på bränsleförbrukningen på grund av lägre rullmotstånd, vilket ger dig mer frihet i din elbil. De tar också hänsyn till den ökade vikten och vridmomentet för elbilar och är utformade för att ha bästa hållbarhet vad gäller slitage (1) tillsammans med kärnsäkerhetsegenskaper.

För “mindre” elbilar som BMW i3 eller Renault Zoé kan du förlita dig på MICHELIN Alpin 6 om du står inför milda vinterförhållanden. Det har rankats mycket bra av vissa produktspecialister som ADAC och bidrog till priset för vinterdäckstillverkare som erhölls av MICHELIN, från Autobild, 2021 och 2020. Det kommer att ge dig långvarig prestanda, vid bromsning och dragkraft på snö i mildare vinterförhållanden (2).

Elbilar kan också utrustas med MICHELIN CrossClimate², mästaren inom året-runt-kategorin i Europa (3). Med MICHELIN CrossClimate² kan du röra dig säkert från tidig vår till sen höst var som helst, i alla typer av väder. Den andra generationen av MICHELIN CrossClimate² är redan typgodkända på rent elektriska fordon som Volvo XC40. Det finns också för Renault Zoé, BMW i3, Volkswagen ID4 och kommer att lanseras under 2022 för Volkswagen ID3.

Vid nordiska vinterförhållanden är snödäcket MICHELIN X-ICE SNOW eller det dubbade vinterdäcket MICHELIN X-ICE NORTH 4 utmärkta alternativ. Däcket MICHELIN X-Ice North 4 Däcket är designat för ultimat kontroll på is eftersom denna dubbteknik har förbättrad bromsprestanda och grepp på is, och det designades för utmärkt bromsning och acceleration på snö och bättre rullmotstånd än den tidigare generationens däck (4).  På grund av den matematiska algoritm som används för att fastställa däckets dubbplacering är dessutom dess ljudnivåer gynnsamt låga för ett dubbat däck. Om ljudnivå och komfort trots allt är ett bekymmer, kan ett dubbfritt vinterdäck vara ett bättre alternativ. 

Varför välja MICHELIN vinterdäck för elbilar?

Michelin designar vinterdäck med högsta standard för alla typer av fordon. Elbilar kan vara mer krävande på däckets prestanda inom tre huvudområden: slitage, räckvidd och buller. Michelin har ett stort utbud av vinterdäck utformade för att möta dessa specifika behov samtidigt som det ger vintermobilitet och säkerhet, vilket tillhandahåller de bästa vinterdäcken för elbilar från MICHELIN.

MICHELIN’s best winter tyres for electric cars
  • Slitage. Michelin vinterdäck har varit kända för att ge långvarigt slitage, detta är också sant vad gäller våra senaste erbjudanden: Familjen MICHELIN X-ICE SNOW, MICHELIN X-ICE NORTH 4, och MICHELIN Pilot Alpin 5.  Elbilar har en tendens att vara tyngre, därför har Michelin tänkt på det eftersom många vinterdäcksstorlekar redan kommer med en extra belastning.

 

  • Räckvidd Michelin har varit en pionjär inom teknik för lågt rullmotstånd i över tre decennier. MICHELIN GreenX, det banbrytande energibesparande däcket, lanserades 1992. Sedan dess har Michelin kontinuerligt arbetat för att minska rullmotståndet hos dess däck.  Detta inkluderar däcket MICHELIN X-Ice Snow vars rullmotstånd reducerades med 9 % jämfört med den tidigare generationen av däck (5).

 

  • Buller.  MICHELIN produktlinjer med vinterdäck är avstämda med Piano-teknik för lågt mönsterljud.  MICHELIN X-Ice Snow, MICHELIN X-Ice North 4, MICHELIN Pilot Alpin och MICHELIN Latitude Alpin har mycket låga bullernivåer.  Detta gör dem till de idealiska valen för elbilar.

 

Sammanfattningsvis har Michelin för närvarande en stark vinterdäcksportfölj för att möta dagens elfordon och konsumentbehov. 

Hur väljer man rätt vinterdäck för elbilar?

Att välja de bästa vinterdäcken för elbilar är detsamma som att välja ett vinterdäck för ett icke-elektriskt fordon.  Du måste ta hänsyn till däckets prestanda på snö och is (dvs. dragkraft, bromsning), däcktillgänglighet, däckgaranti, prissättning, etc. Det finns ytterligare faktorer som du bör tänka på när du väljer ett vinterdäck för ditt elfordon: räckvidd, vikt, vridmoment och buller, enligt vad som nämnts ovan. 

Om du är en elfordonsförare som är intresserad av fordonets totala räckvidd, välj då ett av de bästa vinterdäcken för elbilar från MICHELIN med låga rullmotstånd. Elfordon är tyngre än icke-elektriska fordon, vilket innebär att du måste välja ett däck som säkert kan bära upp fordonets extra last.  Du kan hitta denna information i fordonets instruktionshandbok eller på däckinformationsdekalen som finns på förarsidans dörr på ditt fordon. Elfordon har dessutom en tendens att ha högre vridmoment, mer accelerationskraft än ett icke-elektriskt fordon, vilket kan öka slitaget på dina däck. Om du vill njuta av dina däcks vinterprestanda under många säsonger ska du välja ett av Michelins vinterdäck med långvarig prestanda för din elbil.   

Däck har stor inverkan på hur fordon beter sig, och det är därför som det är viktigt att ha de bästa vinterdäcken för elbilar. Att köra på vintern är knepigt oavsett vilket fordon du kör, därför är det nödvändigt att välja ett premium-vinterdäck som ger utmärkt vinterprestanda, säkerhet och framkomlighet. Vinterdäck är utformade för att prestera bättre i en lång rad av vinterförhållanden som våta vägar, slask, snö och is. De förbättrar också ditt fordons grepp och prestanda under dessa förhållanden, och de förkortar dina bromssträckor för bättre säkerhet. Sammanfattningsvis kan rätt vinterdäck för ett elfordon vara samma vinterdäck för ett icke-elektriskt fordon. 

Hur skyddar jag däcken på min elbil?

När det gäller andra däck finns det två huvudsakliga sätt att skydda dina elbilsdäck och på så sätt optimera deras livslängd: underhåll och körstil.

Underhåll av elbilsdäck omfattar kontroll av tryck, inriktning och slitage.

Trycket i dina elbilsdäck är en betydande faktor som påverkar den genomsnittliga sträcka som en elbil kan gå. Om du kör med för lågt lufttryck i vinterdäcken blir elförbrukningen onödigt hög eftersom däcken har behov av mer energi för att rulla. För att inte tala om att felaktigt uppblåsta vinterdäck kan leda till för tidigt slitage. Tänk på att fordon får en etikett från tillverkaren som indikerar det rekommenderade trycket för särskilda bildäcksstorlekar. Det finns också rekommendationer beroende på om bilen är lastad eller inte där du ska kontrollera trycket.

Ekokörning är ett uttryck som vi hör allt mer nuförtiden, och med goda skäl. Med målet att minska energiförbrukningen, maximerar inte bara rätt körstil en elbils räckvidd, det optimerar även elbildäckens kvalitet och prestanda.

Kort sagt är körstilen mycket viktig. Accelerera måttligt och använd dig av mjuk bromskraftåtervinning. Ta det försiktigt i kurvorna. Det är det bästa sättet att utöka batteriräckvidden och livslängden för dina elbilsdäck. "

Finns det rekommendationer för körning på vintern med en elbil? 

Drive safely in winter with the best winter tyres for electric cars

Det första man bör tänka på är att elfordon vanligtvis är tyngre än vanliga fordon på grund av batteripaketen. Om du kör på samma väg med samma däck tar den tyngre bilen oftast längre tid att sakta ner. Detta gäller särskilt vid körning på vintervägar som kan vara täckta av is och snö. Förare av elfordon bör öka avstånden mellan framförvarande bilar och ge sig själva längre avstånd och mer tid att stanna. Körning med några av de bästa vinterdäcken för elbilar, som däcket MICHELIN® X-Ice SNOW tyre, vilket är utformat för att förbättra stoppavstånden, bör så klart hjälpa.

Elfordon har också mycket vridmoment, så det är lätt att snurra däcken. Att accelerera jämnt och hantera ratten smidigt hjälper dig att hålla bilen under kontroll. Aggressiva rörelser ökar risken för att dina däck glider. För att behålla eller till och med öka ditt förtroende för att köra elfordon på vintern, bör du öva och behärska mjuk acceleration och styrning.

För det mesta har elbilar olika möjligheter för bromsåtervinning. När du lyfter gaspedalen kan det sakta ner snabbare och låta batteriet laddas snabbare, eller så kan du sakta ner mjukare och batteriet laddas inte lika snabbt. När du väljer det mer aggressiva bromsåtervinnande läget fungerar det lite som bromsarna. Vid hala förhållanden kan detta leda till att du tappar kontrollen om du saktar ner för abrupt. Detta är särskilt viktigt att tänka på när du kör runt en kurva eller ett hörn. Du bör alltid sakta ner gradvis och göra detta medan du kör i en rak linje. Var god läs och granska våra vintertips för säker körning för mer information om bromsning i en kurva.

Var man kan vända sig för att serva vinterdäck för elbilar?

Det rekommenderas att du kontaktar din däckhandlare för att säkerställa att de har tekniker som är experter på elbilar och har rätt utrustning. Alla Michelin-återförsäljare eller bilfirman där du har köpt din elbil kan alla vara genomförbara alternativ.

Om du råkar ut för ett punkterat däck? Även om det går att montera ett reservhjul hemma, är det är lättare, säkrare och mycket snabbare att ha en fackman ta hand om däckbytet. Se dock till att du reser med rätt nödutrustning. 

map search desktop

Hitta återförsäljare nära dig på några sekunder

Sök efter
Adress, stad eller postnummer
Car
  • Car
  • Motorbike
Hitta mig
Sök

Rättsliga meddelanden

(1) Externa test genomförda av DEKRA Test Center, på Michelins begäran, på Volkswagen Golf VII i mars och april 2018 på 225/40 R18 med CONTINENTAL WinterContact TS850P, DUNLOP WinterSport5, GOODYEAR UltraGrip Performance Gen 1, PIRELLI Winter SottoZero3 och Nokian WRA4 aoch externa test genomförda av DEKRA Test Center, på Michelins begäran, på Volkswagen Passat i februari och mars 2019 på 235/45 R18 med CONTINENTAL WinterContact TS850P och CONTINENTAL WinterContact TS860S. Rullmotståndstester utförda under 2018 av TÜV SÜD på 225/40 R18 92V XL, för att jämföra MICHELIN Pilot Alpin 5- och MICHELIN Pilot Alpin 4-däck och utförda internt av Michelin på MICHELIN Pilot Alpin 5-däck enligt R117-bestämmelsen.


(2) Snö- och våtbromsning utförda av TÜV SÜD Product Service, på Michelins begäran, december 2017-januari 2018, på storleken 205/55 R16 91H på Volkswagen Golf 7 som jämför nya och slitna MICHELIN Alpin 6-kontra MICHELIN Alpin 5-däck. Slitna innebär slitna i maskin (ruggade) till ett djup uppmätt av slitageindikator i enlighet med europeiska bestämmelser för slitageindikator ECE R30r03f. Följ under alla förhållanden den lokala vinterdäckslagstiftningen.

 

(3) Balans av prestanda - Balans av prestanda bevisat av tester som genomförts under 2020 och 2021 för torrbromsning, våtbromsning med nya och slitna däck, snöbromsning med nya och slitna däck, dragkraft i snö med nya och slitna däck, rullmotstånd, livslängd - se testdetaljer i de rättsliga meddelandena a, b, c, d, e, f - MICHELIN CrossClimate 2 tar hem 6 ledande positioner i 9 tester.

 

(a) - Bromstester på snö - Bromstester på snö, som utförts av TÜV SÜD Product Service på Michelins begäran, på mellan 30 och 10 km/h, februari 2021 (på ny och 2 mm buffrad), i storleken 205/55 R16 94V XL på VW Golf 7 jämfört med MICHELIN CrossClimate 2 (nytt: 100 % - slitet: 100 %) kontra MICHELIN CrossClimate + (nytt: 95 % - slitet: 88,1 %) kontra BRIDGESTONE Weather Control A005 EVO (nytt: 92,4% - slitet: 70,9 %); CONTINENTAL AllSeason Contact (nytt: 99,5% - slitet: 96,4 %); GOODYEAR Vector 4Seasons SUV Gen-3 (nytt: 97,6% - slitet: 94,1 %); PIRELLI Scorpion Verde All Season SF (nytt: 81,9% - slitet: 77,0 %).

 

(b) - Bromstester på snö - Bromstester på snö, som utförts av TÜV SÜD Product Service på Michelins begäran, februari 2021 (på ny och 2 mm buffrad), i storleken 205/55 R16 94V XL på VW Golf 7 i jämförelse med MICHELIN CrossClimate 2 (nytt: 100 % - slitet: 100 %) kontra MICHELIN CrossClimate + (nytt: 95,1% - slitet: 87,5 %) kontra BRIDGESTONE Weather Control A005 EVO (nytt: 84,6% - slitet: 65,2 %); CONTINENTAL AllSeason Contact (nytt: 95,6% - slitet: 91,9 %); GOODYEAR Vector 4Seasons SUV Gen-3 (nytt: 94,6% - slitet: 90,6 %); PIRELLI Scorpion Verde All Season SF (nytt: 72,0% - slitet: 54,2 %).

 

(c) Våtbromsningstest - våtbromsningstester som utförts av TÜV SÜD Product Service på Michelins begäran, på mellan 80 och 10 km/h, i oktober 2020 – januari 2021 (slitet betyder när utslitet på maskin (buffed) till indikatorn för mönsterdjupet i enlighet med EU:s bestämmelser: ECE R30r03f), i storleken 205/55 R16 94V XL på VW Golf 7 i jämförelse med MICHELIN CrossClimate 2 (nytt: 100 % - slitet: 100 %) kontra MICHELIN CrossClimate + (nytt: 98,2% - slitet: 101,1 %) kontra BRIDGESTONE Weather Control A005 EVO (nytt: 103,2% - slitet: 99,5 %); CONTINENTAL AllSeason Contact (nytt: 94,9% - slitet: 96,1 %); GOODYEAR Vector 4Seasons SUV Gen-3 (nytt: 95% - slitet: 93,5 %); PIRELLI Scorpion Verde All Season SF (nytt: 96,7% - slitet: 89 %).

 

(d) Torrbromsningstest - Torrbromsningstest utfört av TÜV SÜD Product Service på Michelins begäran, på mellan 100 och 0 km/h, februari 2021, i storleken 205/55 R16 94V X på VW Golf 7 i jämförelse med MICHELIN CrossClimate 2 (100 %) kontra MICHELIN CrossClimate + (96,2 %); BRIDGESTONE Weather Control A005 EVO (98,1 %); CONTINENTAL AllSeason Contact (92,4 %); GOODYEAR Vector 4Seasons SUV Gen-3 (89,9 %); PIRELLI Scorpion Verde All Season SF (89,4 %).

 

(e) - Hållbarhet - Hållbarhetstest utfördes av DEKRA TEST CENTER, på Michelins begäran, december 2020, i storleken 205/55 R16 94V XL på VW Golf 7 i jämförelse med MICHELIN CrossClimate 2 (100 %); CONTINENTAL AllSeasonContact (100,8 %) och GOODYEAR Vector 4Seasons Gen-3 (108,4 %); BRIDGESTONE Weather Control A005 EVO (69,7 %); PIRELLI Cinturato All Season Plus (96,9 %). Hållbarhetstester utförs med genomsnittlig verklig användning (D50) med 14.460 km körning och extrapolerad livslängd till 1,6 mm.

 

(f) - Rullmotstånd - rullmotståndstester utförda på maskin av Applus Idiada, på Michelins begäran, August 2020, i storleken 205/55 R16 94V XL, i jämförelse med MICHELIN CrossClimate 2 (7,30 kg/t) kontra MICHELIN CrossClimate + (8,20 kg/t) miljövänlig körning beror i synnerhet på körvanor, fordon eler däcktryck.
Resultaten kan variera beroende på väg- och väderförhållanden.

 

(4) Baserat på interna studier gjorda på Ladoux technology center (Clermont-Ferrand) av Michelin mellan augusti 2016 och november 2017, på däcken 205/55R16 X-Ice North 3 och 205/55R16 X-Ice North 4.

(5) 9 % reducering av rullmotstånd baserat på interna studier utförda vid Ladoux Technology Center (i Clermont-Ferrand, Frankrike) mellan augusti 2019 och januari 2020, för en jämförelse av MICHELIN X-Ice SNOW-däcket kontra MICHELIN X-ICE Xi3-däcket i däckstorlek 195/65R15 med hjälp av metoden ISO 28580 at 50 mi/h (80 km/h).

Du använder en webbläsare som inte stöds
Du använder en webbläsare som inte stöds av den här webbplatsen. Detta innebär att vissa funktioner kanske inte fungerar som avsett. Detta kan orsaka avvikande beteenden när du surfar på webbplatsen. Använd eller uppgradera/installera en av följande webbläsare för att få tillgång till alla funktioner på webbplatsen.