electric car winter tyres

BEHÖVER JAG VINTERDÄCK TILL MIN ELBIL?

Tips och råd för bil-, SUV- och skåpbilsdäck

Specifikationerna för elektriska fordon bör alltid beaktas vid valet av däck. Men gäller detta vinterdäck? Är vinterdäck obligatoriska för denna typ av bil? Behöver elbilar speciella vinterdäck? Och vilka är egentligen de bästa vinterdäcken för elbilar? Vilka MICHELIN-däck garanterar säkerhet, miljövänlighet och komfort på vintern för elbilar? Läs vidare för att få alla svar på dina frågor om vinterdäck för elbilar.

Elbilar: När vinterdäck behövs

Vinterdäck är inte bara för sällsynta snöfall. De är designade för att klara alla vinterförhållanden, inklusive låga temperaturer, regn och snö. Och även om det finns skillnader mellan elektriska och icke-elektriska fordon, är behovet av vinterdäck detsamma och bör övervägas när temperaturen faller under 7 grader Celsius. Behovet av vinterdäck bör beaktas för din och dina passagerares säkerhet, eftersom de bästa vinterdäcken för elbilar bibehåller flexibiliteten och kan minska din bromssträcka med mer än det dubbla.

Beroende på däckstorlek är MICHELIN Pilot Alpin 5, MICHELIN Pilot Alpin 5 SUV och MICHELIN Pilot Alpin PA4 alla utmärkta vinteralternativ för ditt elfordon om du behöver vinterdäck med hög prestanda. Dessa däck har blivit testvinnare flera gånger (se utmärkelser nedan), de har designats och godkänts av premiumfordonstillverkare och ger långvarig kontroll och grepp på snö, våta och torra vägar. De är designade för att generera förkortade bromssträckor på vintervägar, samtidigt som de har en minskad effekt på bränsleförbrukningen på grund av ett lägre rullmotstånd. Det ger dig större frihet i din elbil. Däcken tar också hänsyn till den ökade vikten och vridmomentet för elbilar och är designade för att ha bästa livslängd (1) tillsammans med flera säkerhetsegenskaper.

michelinpilotalpine5 ts ab402023 en
michelin large

För mindre elbilar, som BMW i3 eller Renault Zoé, kan du lita på MICHELIN Alpin 6 om du står inför svåra vinterförhållanden. Däcket har rankats mycket bra av bland annat ADAC och har bidragit till att Michelin fått Autobilds pris för vinterdäckstillverkare 2021 och 2020. Det kommer att ge dig långvarig prestanda vid inbromsning och grepp på snö (2).

Elfordon kan också utrustas med MICHELIN CrossClimate 2, mästaren i hela säsongskategorin i Europa (3), designad för tillfällig användning under svåra förhållanden. Med MICHELIN CrossClimate 2 sparar du tid och pengar och behåller samma däck året runt för att förflytta dig säkert var som helst, i alla väder. Den andra generationen, MICHELIN CrossClimate 2, är redan homologerad på rena elfordon som Volvo XC40. Den är även tillgänglig för Renault Zoé, Tesla Model 3, BMW i3, Volkswagen ID4 och kommer att lanseras 2022 för Volkswagen ID3.

Under strängare vinterförhållanden är MICHELIN X-ICE SNOW-däcket eller dubbdäcket MICHELIN X-ICE NORTH 4 ett utmärkt alternativ. Dessa är designade för de mest extrema förhållanden. MICHELIN X-ICE NORTH 4 är utvecklat för ultimat kontroll på is eftersom denna dubbteknik har förbättrad bromsprestanda och grepp på is. Det designades för utmärkt inbromsning och acceleration på snö samt har bättre rullmotstånd än tidigare generationers däck (4). Dessutom är däckets ljudnivåer gynnsamt låga för ett dubbdäck, på grund av den matematiska algoritm som använts för att fastställa däckets dubbplacering. Om ljudnivå och komfort ändå är en utmaning kan ett dubbfritt vinterdäck vara ett bättre alternativ för dig, beroende på användning och väglag.

Varför ska jag välja MICHELINs vinterdäck för elbilar?

Michelin designar vinterdäck med högsta standard för alla fordon. Elbilar kan kräva mer däckprestanda inom tre nyckelområden: slitage, räckvidd, buller. Michelin har ett stort utbud av vinterdäck som är utformade just för att möta dessa specifika behov, samtidigt som det ger mobilitet och säkerhet.

MICHELINs bästa vinterdäck för elbilar

  • Slitage: MICHELIN vinterdäck har varit kända för att ge lång livslängd. Det bevisar också våra senaste erbjudanden: MICHELIN X-ICE SNOW, MICHELIN X-ICE NORTH 4, MICHELIN Pilot Alpin 5-familjen. Eftersom elfordon tenderar att vara tyngre har Michelin många vinterdäcksstorlekar anpassade för extra hög belastning.
  • Utbud: Michelin har varit pionjär inom teknik med lågt rullmotstånd i över tre decennier. Sedan 1992 har Michelin kontinuerligt arbetat med att minska rullmotståndet i sina däck. Detta inkluderar MICHELIN X-ICE SNOW-däcket, vars rullmotstånd minskade med 9 % jämfört med föregående generations däck (5).
  • Buller: MICHELINs vinterdäck är designade med ett slitbanemönster som minskar rulljudet. MICHELIN X-ICE SNOW, MICHELIN X-ICE NORTH 4, MICHELIN Pilot Alpin och MICHELIN Latitude Alpin erbjuder mycket låga ljudnivåer vilket gör dem till det perfekta valet för elfordon.

Sammanfattningsvis har Michelin en stark vinterdäcksportfölj för att möta dagens elfordon och konsumentbehov.

Hur väljer jag rätt vinterdäck för min elbil?

Att välja de bästa vinterdäcken för elbilar är detsamma som att välja ett vinterdäck för ett icke-elektriskt fordon. Du behöver överväga din användning och ditt fordon först och sedan välja det bästa däcket beroende på dina förväntningar på däckets prestanda på snö och is (dvs. dragkraft, bromsning), däcktillgänglighet, däckgaranti, prissättning, etc.

Om du är en elbilsförare som är intresserad av fordonets totala räckvidd, är det ett utmärkt alternativ för dig att välja ett av MICHELINs bästa vinterdäck med lågt rullmotstånd för elbilar. Dessutom tenderar elfordon att ha högre vridmoment och mer accelerationskraft än ett icke-elektriskt fordon, vilket kan öka slitaget på dina däck. Om du vill njuta av dina däcks vinterprestanda under många säsonger, välj då ett av MICHELIN vinterdäck som erbjuder långvarig prestanda för din elbil tack vare det fulla djupet av våra slitbanemönster, även under 4 mm.

Däck har stor inverkan på hur fordon beter sig vilket gör det viktigt att ha de bästa vinterdäcken för elbilar. Att köra på vintern är knepigt oavsett vilket fordon du kör. Det är sant att ett fyrhjulsdrivet fordon ger bättre grepp, men utan däck anpassade till vinterförhållanden och låga temperaturer räcker det inte eftersom gummiblandningen i sommardäck härdar i kyla och tappar mycket grepp. Därför är det nödvändigt att välja ett premiumvinterdäck som ger utmärkt vinterprestanda, säkerhet och rörlighet. Vinterdäck är designade för att prestera bättre under en lång rad vinterförhållanden som våta vägar, slask, snö och is. De förbättrar ditt fordons grepp och prestanda under dessa förhållanden, de förkortar också dina bromssträckor för bättre säkerhet. Sammanfattningsvis kan rätt vinterdäck för ett elfordon vara samma vinterdäck för ett icke-elektriskt fordon.

Hur skyddar jag däcken på min elbil?

Som för alla andra däck finns det två huvudsakliga sätt att skydda dina elbilsdäck och därigenom optimera deras livslängd: underhåll och körstil.

Underhåll av elbilsdäck, precis som för däck anpassade för förbränningsmotorer, innebär övervakning av tryck, inriktning och slitage.
Däcktrycket på din elbils vinterdäck är en betydande faktor som påverkar den genomsnittliga sträckan en elbil kan köra. Att köra runt med för lågt pumpade vinterdäck kan leda till en rad allvarliga risker såsom minskad säkerhet, längre bromssträcka, ökad risk för vattenplaning och högre energiförbrukning vilket beror på att däcken kräver mer energi för att rulla. För att inte tala om att felaktigt pumpade vinterdäck kan leda till för tidigt slitage. Dessutom leder temperaturfallet till att det interna däcktrycket faller. När ett däck vid 20°C har ett tryck på 2,5 bar, kommer samma däck vid 0°C endast att ha ett tryck på 2,2-2,3 bar på grund av temperatureffekten. Tänk på att fordon får ett klistermärke från tillverkaren som anger rekommenderat tryck för specifika storlekar på bildäck. Det finns även rekommendationer beroende på om bilen är lastad eller inte. 

Eco-driving är ett uttryck vi hör mer och mer nu för tiden, med goda skäl. Med målet att minska energiförbrukningen maximerar den rätta körstilen inte bara räckvidden för ett elfordon, den optimerar också däckens kvalitet och prestanda. Sammanfattningsvis är körstilen särskilt viktig. Använd måttlig acceleration och skonsam, regenerativ inbromsning. Ta kurvor försiktigt med mjuk rörelse på ratten och pedalerna. Det är det bästa sättet att utöka batteriräckvidden och livslängden på dina elbilsdäck.

Finns det rekommendationer för vinterkörning med elbil?

Drive safely in winter with the best winter tyres for electric cars

Det första du bör tänka på är att elfordon vanligtvis är tyngre än vanliga fordon till följd av batteriet (ytterligare vikt varierar i genomsnitt mellan 200 och 300 kg). Ju tyngre fordon, desto mer rörelseenergi kommer det att generera. Detta gäller såväl inbromsning som kurvtagning. Om du kör på samma väg med samma däck tar den tyngre bilen oftast längre tid att sakta ner. Detta gäller särskilt vid körning på vintriga vägar som kan vara täckta av snö och is. Förare av elfordon bör öka avstånden mellan framförvarande bilar och ge sig själva längre sträcka och mer tid att stanna. Att välja på några av de bästa vinterdäcken för elbilar, som är designade för att förbättra stoppsträckan, hjälper naturligtvis.

Elfordon har höga vridmoment vilket gör det lätt att slira. Att accelerera mjukt och hantera ratten smidigt hjälper dig att hålla bilen under kontroll och gör att däcket kan erbjuda maximalt grepp. Aggressiva rörelser ökar risken för att dina däck glider och hindrar dem från att fungera effektivt på marken. För att behålla eller till och med höja ditt självförtroende för att köra elbilar på vintern bör du öva och bemästra mjuk acceleration och styrning.

För det mesta har elbilar olika regenerativa bromsmöjligheter (även kallat regen). När du lyfter gaspedalen kan den sakta ner snabbare och batteriet laddas snabbare, eller sakta ner mjukare och batteriet laddas inte lika snabbt. Om regenereringsläget är justerbart, överväg att använda en mjukare regenerativ bromsinställning.

När du väljer det mer aggressiva regen-läget kan det destabilisera fordonet när förhållandena är hala, och kan därmed orsaka en förlust av kontroll om du saktar ner för hastigt. Detta är särskilt viktigt att tänka på när du kör i skarpa kurvor. Du bör alltid sakta ner gradvis och göra detta medan du kör i en rak linje. Läs och se våra vintertips för säker körning för mer information om hur du bromsar mitt i en sväng.

Vart ska jag vända mig för att serva mina vinterdäck för elbilar?

VI rekommenderar att du kontaktar din däckhandlare för att säkerställa att de rätt utrustning och utbildade tekniker för elbil. Alla MICHELIN-återförsäljare eller återförsäljaren där du har köpt din elbil kan vara bra alternativ.

Stöter du på ett punkterat däck? Även om det är möjligt att montera ett extra hemma, är det enklare, säkrare och mer effektivt att få en professionell däckmontör att ta hand om bytet. Om du gör det själv, se till att du använder rätt lyftpunkter för att undvika att bära fordonet på batteriet och följ säkerhetsreglerna. Se till att du alltid reser med rätt nödutrustning.

map search desktop

Hitta återförsäljare nära dig på några sekunder

Sök efter
Adress, stad eller postnummer
Car
Hitta mig
Sök

JURIDISKA MEDDELANDEN

(1) Externa test genomförda av DEKRA Test Center, på Michelins begäran, på Volkswagen Golf VII i mars och april 2018 på 225/40 R18 med CONTINENTAL WinterContact TS850P, DUNLOP WinterSport5, GOODYEAR UltraGrip Performance Gen 1, PIRELLI Winter SottoZero3 och Nokian WRA4 aoch externa test genomförda av DEKRA Test Center, på Michelins begäran, på Volkswagen Passat i februari och mars 2019 på 235/45 R18 med CONTINENTAL WinterContact TS850P och CONTINENTAL WinterContact TS860S. Rullmotståndstester utförda under 2018 av TÜV SÜD på 225/40 R18 92V XL, för att jämföra MICHELIN Pilot Alpin 5- och MICHELIN Pilot Alpin 4-däck och utförda internt av Michelin på MICHELIN Pilot Alpin 5-däck enligt R117-bestämmelsen.


(2) Snö- och våtbromsning utförda av TÜV SÜD Product Service, på Michelins begäran, december 2017-januari 2018, på storleken 205/55 R16 91H på Volkswagen Golf 7 som jämför nya och slitna MICHELIN Alpin 6-kontra MICHELIN Alpin 5-däck. Slitna innebär slitna i maskin (ruggade) till ett djup uppmätt av slitageindikator i enlighet med europeiska bestämmelser för slitageindikator ECE R30r03f. Följ under alla förhållanden den lokala vinterdäckslagstiftningen.

 

(3) Balans av prestanda - Balans av prestanda bevisat av tester som genomförts under 2020 och 2021 för torrbromsning, våtbromsning med nya och slitna däck, snöbromsning med nya och slitna däck, dragkraft i snö med nya och slitna däck, rullmotstånd, livslängd - se testdetaljer i de rättsliga meddelandena a, b, c, d, e, f - MICHELIN CrossClimate 2 tar hem 6 ledande positioner i 9 tester.

 

(a) - Bromstester på snö - Bromstester på snö, som utförts av TÜV SÜD Product Service på Michelins begäran, på mellan 30 och 10 km/h, februari 2021 (på ny och 2 mm buffrad), i storleken 205/55 R16 94V XL på VW Golf 7 jämfört med MICHELIN CrossClimate 2 (nytt: 100 % - slitet: 100 %) kontra MICHELIN CrossClimate + (nytt: 95 % - slitet: 88,1 %) kontra BRIDGESTONE Weather Control A005 EVO (nytt: 92,4% - slitet: 70,9 %); CONTINENTAL AllSeason Contact (nytt: 99,5% - slitet: 96,4 %); GOODYEAR Vector 4Seasons SUV Gen-3 (nytt: 97,6% - slitet: 94,1 %); PIRELLI Scorpion Verde All Season SF (nytt: 81,9% - slitet: 77,0 %).

 

(b) - Bromstester på snö - Bromstester på snö, som utförts av TÜV SÜD Product Service på Michelins begäran, februari 2021 (på ny och 2 mm buffrad), i storleken 205/55 R16 94V XL på VW Golf 7 i jämförelse med MICHELIN CrossClimate 2 (nytt: 100 % - slitet: 100 %) kontra MICHELIN CrossClimate + (nytt: 95,1% - slitet: 87,5 %) kontra BRIDGESTONE Weather Control A005 EVO (nytt: 84,6% - slitet: 65,2 %); CONTINENTAL AllSeason Contact (nytt: 95,6% - slitet: 91,9 %); GOODYEAR Vector 4Seasons SUV Gen-3 (nytt: 94,6% - slitet: 90,6 %); PIRELLI Scorpion Verde All Season SF (nytt: 72,0% - slitet: 54,2 %).

 

(c) Våtbromsningstest - våtbromsningstester som utförts av TÜV SÜD Product Service på Michelins begäran, på mellan 80 och 10 km/h, i oktober 2020 – januari 2021 (slitet betyder när utslitet på maskin (buffed) till indikatorn för mönsterdjupet i enlighet med EU:s bestämmelser: ECE R30r03f), i storleken 205/55 R16 94V XL på VW Golf 7 i jämförelse med MICHELIN CrossClimate 2 (nytt: 100 % - slitet: 100 %) kontra MICHELIN CrossClimate + (nytt: 98,2% - slitet: 101,1 %) kontra BRIDGESTONE Weather Control A005 EVO (nytt: 103,2% - slitet: 99,5 %); CONTINENTAL AllSeason Contact (nytt: 94,9% - slitet: 96,1 %); GOODYEAR Vector 4Seasons SUV Gen-3 (nytt: 95% - slitet: 93,5 %); PIRELLI Scorpion Verde All Season SF (nytt: 96,7% - slitet: 89 %).

 

(d) Torrbromsningstest - Torrbromsningstest utfört av TÜV SÜD Product Service på Michelins begäran, på mellan 100 och 0 km/h, februari 2021, i storleken 205/55 R16 94V X på VW Golf 7 i jämförelse med MICHELIN CrossClimate 2 (100 %) kontra MICHELIN CrossClimate + (96,2 %); BRIDGESTONE Weather Control A005 EVO (98,1 %); CONTINENTAL AllSeason Contact (92,4 %); GOODYEAR Vector 4Seasons SUV Gen-3 (89,9 %); PIRELLI Scorpion Verde All Season SF (89,4 %).

 

(e) - Hållbarhet - Hållbarhetstest utfördes av DEKRA TEST CENTER, på Michelins begäran, december 2020, i storleken 205/55 R16 94V XL på VW Golf 7 i jämförelse med MICHELIN CrossClimate 2 (100 %); CONTINENTAL AllSeasonContact (100,8 %) och GOODYEAR Vector 4Seasons Gen-3 (108,4 %); BRIDGESTONE Weather Control A005 EVO (69,7 %); PIRELLI Cinturato All Season Plus (96,9 %). Hållbarhetstester utförs med genomsnittlig verklig användning (D50) med 14.460 km körning och extrapolerad livslängd till 1,6 mm.

 

(f) - Rullmotstånd - rullmotståndstester utförda på maskin av Applus Idiada, på Michelins begäran, August 2020, i storleken 205/55 R16 94V XL, i jämförelse med MICHELIN CrossClimate 2 (7,30 kg/t) kontra MICHELIN CrossClimate + (8,20 kg/t) miljövänlig körning beror i synnerhet på körvanor, fordon eler däcktryck.
Resultaten kan variera beroende på väg- och väderförhållanden.

 

(4) Baserat på interna studier gjorda på Ladoux technology center (Clermont-Ferrand) av Michelin mellan augusti 2016 och november 2017, på däcken 205/55R16 X-Ice North 3 och 205/55R16 X-Ice North 4.

(5) 9 % reducering av rullmotstånd baserat på interna studier utförda vid Ladoux Technology Center (i Clermont-Ferrand, Frankrike) mellan augusti 2019 och januari 2020, för en jämförelse av MICHELIN X-Ice SNOW-däcket kontra MICHELIN X-ICE Xi3-däcket i däckstorlek 195/65R15 med hjälp av metoden ISO 28580 at 50 mi/h (80 km/h).

Du använder en webbläsare som inte stöds
Du använder en webbläsare som inte stöds av den här webbplatsen. Detta innebär att vissa funktioner kanske inte fungerar som avsett. Detta kan orsaka avvikande beteenden när du surfar på webbplatsen. Använd eller uppgradera/installera en av följande webbläsare för att få tillgång till alla funktioner på webbplatsen.