tiresealant 1

Hur monterar man ett reservhjul?

Att råka ut för punktering är tyvärr en vanlig företeelse som alla förare upplever någon gång. Därför är det viktigt att veta exakt hur du monterar ett reservhjul när du får punktering – och se till att du har den utrustning som behövs för att snabbt byta däck, så att du kommer ut på vägen igen så snart som möjligt. 

Byta ut ett punkterat däck mot ett reservhjul

Lyckligtvis är det inte så svårt att byta däck om du vet vad du ska göra. Här visar vi de enkla stegen du ska följa för att fixa punkteringen. Vi svarar även på några av de vanligaste frågorna om att byta däck vid punktering

Innan du kör iväg ska du alltid se till att du har allt du behöver för att byta till reservhjulet. Det mesta har du fått med ditt fordon, men det finns andra användbara tillbehör att ha i handskfacket för ett antal olika nödsituationer, till exempel en ficklampa eller reparationssats för punktering.

Utrustning du behöver för att byta däck:

  • En domkraft
  • Bilens ägarmanual
  • Ett pumpat reservhjul (tänk på att kontrollera reservhjulstrycket regelbundet!)
  • Ett fälgkors 
     

Användbar extrautrustning

  • En ficklampa
  • Hjulkilar
  • Reparationssats för punktering

vägledning

Steg 1: Kör av vägen och hitta en säker plats 

Så fort du inser att du fått punktering ska du sänka farten och undvika plötsliga rörelser. Leta reda på en rak vägsträcka med plan mark, till exempel en parkeringsficka. Om det behövs kan du också ställa dig på vägrenen, om det finns tillräckligt med plats för dig att röra dig runt bilen på ett säkert sätt. 

Steg 2: Parkera bilen och sätt på varningsblinkers

Tänk på att du endast får arbeta med bilen på en säker och tillåten plats och att fordonet måste stå på stadigt underlag. Se till att andra förare blir uppmärksammande på din situation genom att sätta på dina varningsblinkers, särskilt om du står invid en vältrafikerad väg. Glöm inte att ta på dig reflexväst. Och om du har en varningsskylt med reflexer ska du även ställa upp den några meter bakom bilen.    

Steg 3: Ställ ut hjulkilarna

Om du har hjulkilar ska du ställa ut dessa runt hjulen på motsatt sida från punkteringen för att förhindra att bilen börjar rulla (om punkteringen t.ex. är baktill på bilen ställer du dem vid framhjulen). Däcken ska vara blockerade, parkeringsbromsen i och du ska lägga i en växel (eller parkeringsväxeln på en automat), så att fordonet inte kan rulla.

Steg 4: Kontrollera att du har all utrustning du behöver 

Ta fram domkraften och fälgkorset och titta i bilens manual för viktig information om din bilmodell. Leta reda på reservhjulet. Oftast ligger det i ett fack i golvet i bagageutrymmet. Kontrollera också att det är pumpat. Om det finns en säker plats där du kan lägga däcket, t.ex. ett gräsområde bredvid bilen, lyfter du ut det ur bilen och lägger det försiktigt på platsen. 

Steg 5:  Ta bort navkapseln från det skadade hjulet

Om det sitter en navkapsel över hjulmuttrarna tar du bort det med den flata sidan av skruvnyckeln. Lägg den åt sidan. 

Steg 6: Lossa hjulmuttrarna på däcket

Använd fälgkorset för att lossa hjulmuttrarna. Dessa hittar du precis under navkapseln. De brukar vara runda eller sexkantiga och kan lossas genom att trycka och dra motsols. Ta inte bort dem helt, men lossa dem omkring ½–1/4 tum för att låsa upp dem. 

Steg 7: Lyft bilen med domkraften

Placera domkraften under fordonets ram, nära det punkterade däcket. Det kan hända att det finns ett tomt område av metall som har utformats för att domkraften ska placeras där. Titta i ägarmanualen för fullständig information och för att undvika att orsaka skada.

När den placerats på rätt ställe vrider du domkraftens handtag medurs tills det punkterade däcket hänger några centimeter över marken. Placera domkraftshandtaget under bilen för att hålla det på plats. Placera aldrig någon del av kroppen under fordonet medan det är upphissat med domkraften. 

Steg 8: Ta bort hjulmuttrarna

Fortsätt att skruva loss hjulmuttrarna tills du kan ta av dem helt och lägg dem åt sidan på en säker plats. 

Steg 9: Ta av däcket

Ta ett grepp om däcket och dra det försiktigt av navet. Ställ sedan undan det på ett säkert sätt, så att det inte rullar iväg. 

Steg 10: Montera reservhjulet

Ta reservhjulet och håll det i linje med hjulbultarna. Tryck det sedan försiktigt tills hjulbultarna syns genom fälgen. Sätt tillbaka hjulmuttrarna och dra åt dem för hand innan du kontrollerar att de sitter ordentligt. 

Steg 11: Sänk bilen så att den nuddar marken

Sänk domkraften så att det nya däcket nuddar marken, men utan att lägga hela fordonsvikten på det. Dra åt hjulmuttrarna med fälgkorset så hårt du kan. 

Steg 12: Sänk bilen helt

Sänk bilen hela vägen ned och ta bort domkraften. Kontrollera sedan att hjulmuttrarna sitter ordentligt en gång till. 

Steg 13: Sätt tillbaka navkapseln

Om du kan använda navkapseln från det punkterade däcket på reservhjulet sätter du dit den nu. I annat fall lägger du in den i bilen.

Steg 14: Lägg undan allting

Lägg det punkterade däcket på platsen där du brukar ha reservhjulet och kontrollera att du inte glömmer delar av utrustningen när du packar ihop. 

Steg 15: Slutkontroll

Tänk på att trycket i reservhjulet bör vara tillräckligt för att det ska vara säkert att köra med hjulet. Om du är orolig för något ringer du efter en bärgare. Bärgaren kan eventuellt byta reservhjulet åt dig och se till att bilen är säker att köra till närmaste verkstad för bedömning. 

Vanliga frågor:

Hur länge kan man använda ett reservhjul? 

Det beror på vad du har för slags reservhjul. De brukar inte vara avsedda för att användas under längre tid – eller höga hastigheter. Vissa bilmodeller har bara plats för mindre reservhjul, som inte får köras i över 80 km/h eftersom de inte har lika stor dragkraft och har sämre väghållning i dåligt väder. Tänk också på att ditt reservhjul kan vara för en annan årstid än de andra däcken på bilen.

När reservhjulet har monterats ska du besöka en däckspecialist så fort som möjligt för att se till att hjulet är säkert och få ditt skadade däck inspekterat. Om reservdäcket är för tillfälligt bruk eller kompakt måste du följa begränsningarna för användningen som beskrivs i handboken till ditt fordon. Men som regel ska du kolla med din verkstad så fort du kan för att få en helhetsbedömning och byta ut ditt punkterade däck mot ett nytt däck.

När ska man byta däck?

Det rekommenderas starkt att byta ut däcken efter 10 år. Men om du märker att ditt däck är skadat eller har nått gränsen för tillåtet lägsta mönsterdjup innan dess, måste det bytas ut. 

Som en tumregel ska du låta en fackman kontrollera dina däck med ett intervall på 5-6 år.

Hur lång tid tar det att sätta på reservhjulet på en bil?

Beroende på hur van du är kan ett punkterat däck bytas mot ett reservdäck på mindre än 30 minuter. Men ta god tid på dig och gå noga igenom varje steg. Dessutom måste reservhjulets tryck ligga på rätt nivå. Det är viktigt att kontrollera trycket i reservhjulet regelbundet, vid alla säkerhetskontroller hos en fackman. Om du är osäker kan det vara en bra idé att öva på att byta däck på en säker plats, till exempel hemma hos dig.

Innan du kör iväg ska du alltid se till att du har alla verktyg du behöver för att byta till reservhjulet, för säkerhets skull. Det mesta har du fått med ditt fordon, men det finns andra användbara tillbehör att ha i handskfacket för ett antal olika nödsituationer, till exempel en ficklampa eller reparationssats för punktering. 

map search desktop

Hitta återförsäljare nära dig på några sekunder

Car
  • Car
  • Motorbike
Car
  • Car
  • Motorbike
Hitta mig

Hitta dina perfekta Michelindäck på några sekunder