microsoftteams image

BALANSERING AV MOTORCYKELHJUL

Känner du en onormal vibration i styret när du kör? Det kan hända att ett av dina hjul behöver balanseras. Läs vidare för att få mer information om balansering av motorcykelhjul.

Artikelns innehåll:

 

Vad är balansering av motorcykelhjul?

Ett hjul och ett däck är aldrig helt runda. Om ett hjul roterar runt en axel är rotationsrörelsen inte homogen på grund av den oregelbundna fördelningen av vikten. Denna rotation orsakar ”hopp”. Dessa ”hopp” stiger upp genom framgaffeln på motorcykeln och orsakar onormala och obehagliga vibrationer i styret.

Balansering av motorcykelhjul utförs genom att placera vikter på specifika punkter på hjulet för att kompensera för obalansen och uppnå en jämn rotationsrörelse.

Vad kan orsaka ett obalanserat hjul?

På grund av sitt huvudsakliga material (gummi) är ett däck inte helt runt. Därför måste varje däck som monteras på ett hjul balanseras, även om det är helt nytt.

Under användning kan andra händelser orsaka obalans. Om du till exempel kör på en trottoarkant kan hjulet deformeras och därmed skapa obalans. Det kan också hända att en eller flera vikter försvinner under körning om de inte har limmats fast ordentligt. I dessa fall kan du känna onormala vibrationer under körning.

När ska ett hjul balanseras?

Om du märker onormala vibrationer under körning rekommenderar vi att besöka din återförsäljare eller en specialist.

Onormala vibrationer ska alltid åtgärdas eftersom de gör det obehagligt att köra, men framför allt för att de även kan orsaka tidigt slitage på delar av motorcykeln. Hjul- och rattstångslager liksom gaffelrör kan exempelvis drabbas av onormal utslitning på grund av dessa vibrationer.

Din däckspecialist kommer undersöka dina hjul och bedöma om något av dem är ur balans. Om detta är fallet kommer hjulbalansering av motorcykeln att genomföras. Om de onormala vibrationerna kvarstår trots en lyckad hjulbalansering kommer hen även att undersöka andra möjliga orsaker för att utesluta dem.

Balansering av motorcykelhjul: undantaget för offroad

För offroad-körning är hjulbalansering inte nödvändigt. För den här aktiviteten är motorcyklar ofta utrustade med skumdäck och däcklås, som sätts fast i hjulet för att förhindra att skummet vänder sig. Dessa tillägg orsakar i själva verket obalans, vilket anses onödigt att åtgärda. Varför är det så? Därför att stötar och vibrationer är en naturlig del av offroad-körning.

Hur balanseras ett hjul?

Hen placerar däcket och hjulet på maskinens axel och matar in data manuellt, såsom hjulets diameter och bredd. Efter att hjulet har roterats indikerar balanseringsmaskinen var det finns en obalans och vilken vikt den representerar.

Specialisten kan sedan fästa en vikt på hjulet mitt emot obalansen för att kompensera för den. För att få ihop den nödvändiga vikten placerar hen ut en eller flera ribbor på hjulet vid den angivna punkten.

När du köper en motorcykel levereras den med däck och hjul som redan har balanserats. Om specialisten behöver byta ut ditt däck kommer hen att balansera det efter att det har försetts med nya vikter.

wheel balancing machine

Specialisten använder vanligtvis en balanseringsmaskin, dvs. en halvautomatisk maskin som roterar däcket och visar var det är obalanserat.

balancing weights

På den här bilden har två vita vikter placerats sida vid sida på hjulet. Man kan se att en tredje vikt som tidigare fanns på plats har tagits bort.

Statisk och dynamisk hjulbalansering

Det finns två sätt att balansera ett hjul.

static balancing

Statisk balansering

Statisk balansering innebär att vikter placeras i hjulets mitt på den platta sidan av fälgen (se diagram nedan). Denna metod, som kan användas med eller utan maskin, balanserar endast den vertikala axeln av hjulet.

dynamic balancing

Dynamisk balansering

Dynamisk balansering innebär att vikter placeras mitt emot identifierade obalanser när de inte är i mitten av däcket och hjulet, utan vid kanterna. Denna metod är mer komplex, men också mer effektiv och utförs med en balanseringsmaskin som balanserar hjulet horisontellt såväl som vertikalt.

manual balancing
Dynamisk semiautomatisk hjulbalansering

I vissa fall genomförs dynamisk balansering utan en balanseringsmaskin. Till exempel under bantävlingar eller för vissa scooterdäck med mindre diameter som inte är kompatibla med maskinen.

Specialisten använder sedan ett tillbehör med en axel som gör det möjligt att rotera hjulet manuellt och kan, tack vare sina kunskaper, avgöra var obalansen finns och vilken vikt som behövs för att kompensera för den.

I tävlingssammanhang görs balanseringen så noggrant som möjligt.

Det är dock på vägen, och särskilt på raksträckor, som man kan känna obehag i form av ständiga vibrationer i styret om hjulet inte är korrekt balanserat.

Kan jag balansera ett hjul själv?

Som du säkert förstår kräver balansering kunskaper och specifik utrustning. Därför rekommenderar vi att du kontaktar en specialist så snart du märker en onormal vibration, så att hen kan undersöka orsaken och, vid behov, balansera hjulen.

Du kan använda verktyget nedan för att hitta en specialist nära dig.

map search desktop

HITTA ÅTERFÖRSÄLJARE NÄRA DIG PÅ NÅGRA SEKUNDER

Sök efter
Adress, stad eller postnummer
Motorbike
Hitta mig
Sök
Du använder en webbläsare som inte stöds
Du använder en webbläsare som inte stöds av den här webbplatsen. Detta innebär att vissa funktioner kanske inte fungerar som avsett. Detta kan orsaka avvikande beteenden när du surfar på webbplatsen. Använd eller uppgradera/installera en av följande webbläsare för att få tillgång till alla funktioner på webbplatsen.