Så tar du kurvor med en motorcykel

Så tar du kurvor med en motorcykel

Det här är en fråga som kan tyckas trivial, men den kommer att vara i centrum för dina funderingar om du börjar som motorcyklist. Det finns steg att följa, beteenden att förhålla sig till och försiktighetsåtgärder att vidta så att du kan köra i kurvor med sinnesfrid och med full säkerhet. I den här artikeln delar våra experter med sig av sina erfarenheter och förklarar för dig hur man kör i kurvor med en motorcykel. Vi kommer också att förklara hur man gör en u-sväng på en motorcykel.

Olika typer av kurvor

Innan vi går in på kärnan i ämnet är det viktigt att förstå att det finns olika typer av kurvor. Vi kommer att förklara nedan hur du tar kurvor mer generellt, men kom ihåg att du måste anpassa de steg vi beskriver beroende på vägen, vilket i vissa fall kommer att kräva högre grad av försiktighet.

1 - Olika vinklar

Det som utmärker kurvorna är vinklarna. Som vi ska se har kurvor tre typer av radier:

Konstant svängradie

Som namnet antyder är detta en halvcirkelformad sväng där radien är densamma genom kurvan, från början till slutet.

Ökande svängradie

När du tar kurvan vidgas vinkeln. Vi kan säga att det är en sväng som öppnar sig.

Minskande svängradie

Till skillnad från en ökande radie, krymper radien istället. Vi kan alltså säga att det är en sväng som nyper.

2 - Gradering

Vinkeln är inte den enda variabeln som kännetecknar en kurva. Du måste också ta hänsyn till graderingen. Det finns svängar där underlaget är platt, fallande eller stigande, och andra som har ett positivt tvärfall (en uppförsbacke efter svängen) eller ett negativt tvärfall (en nedförsbacke efter svängen).

Kurvtagning med motorcykel i en felgraderad kurva

3 - Förutsättningarna

Slutligen, addera körförhållanden till allt detta, vilket ibland kan kräva speciella försiktighetsåtgärder såsom exempelvis vägens dimensioner (smal eller bred), vägens tillstånd (våt, torr, gropar, löv etc.) samt sikten (regn, dimma, etc.).

Så tar du en kurva med motorcykel i tre steg

De ovan nämnda situationerna kräver, om du skulle konfronteras med dem, högsta möjliga uppmärksamhet och försiktighet från dig. Med övning lär du dig att förutse möjliga faror och anpassa ditt beteende.

Att ta en kurva med en motorcykel kräver anpassning

Följande råd beskriver kurvtagning på ett generellt sätt.

1 - Före svängen

  • Var alltid uppmärksam på trafiken framför och bakom dig
  • Du bör titta både på vad som är precis framför dig och på vad som kommer: du bör förutse din kurs genom kurvan
  • Du bör vara koncentrerad
  • Den nedre delen av din kropp ska spännas åt, i kontakt med cykeln.
  • Din överkropp ska vara mer avslappnad.
  • Du bör sakta ner långsamt och använda motorbromsen mer än bromsarna.


2 - Under svängen

  • Du bör titta både rakt fram och på vad som kommer: du bör förutse kurvans slut
  • Ditt huvud ska förbli vertikalt i förhållande till marken, men din kropp ska luta sig in i cykelns vinkel
  • Armen på den sida kurvan pekar mot ska vara lätt böjd medan den andra ska sträckas ut
  • Du bör känna din tyngdpunkt
  • Du bör följa en bana på vägen beroende på hur svängen utvecklas (om den exempelvis nyper, ta kurvan med en lite större radie i svängen innan du går tillbaka in direkt efter för att undvika att hamna vid sidan av vägen)
Ta en kurva med motorcykel: anpassa din kurs baserat på typ av kurva

3 - Efter svängen

  • Du bör hålla blicken fäst vid utgången av svängen för att upprätthålla en stabil kurs
  • Du bör släppa bromsarna
  • Du bör accelerera gradvis medan du rätar ut din cykel
  • Din cykel och din kropp bör gå tillbaka till ett vertikalt läge
  • Slappna av i din position för bättre komfort

Så gör du en u-sväng med motorcykel

Det händer att du hamnar i återvändsgränder och behöver göra en u-sväng på din motorcykel. Kanske är du på semester och kör på en väg som är obekant, eller så har du gjort ett felaktigt vägval och behöver köra tillbaka den väg du kom.

Hur gör man en u-sväng när vägen är för smal? Här är vårt råd.

1 - Välj rätt tillfälle och rätt plats

Om du befinner dig i ett trafikerat område, var uppmärksam på andra fordon, varna dem genom att aktivera dina blinkers eller varningsblinkers.

Se till att du tar din sväng i ett område där andra förare som kommer i din riktning har tillräckligt med sikt för att kunna bromsa i tid. Undvik till exempel att göra din u-sväng vid utgången av ett hörn.

2 - Manövreringen

  • Stanna och titta bakåt, i den riktning du vill köra, så att du är medveten om din omgivning.
  • Håll en fot på marken medan du svänger.
  • Styr för att svänga långsamt ända fram till vägkanten, motstyr sedan och gå tillbaka tills vinkeln gör att du kan köra vidare igen i motsatt riktning.

 

3 - I bergen, gör aldrig en u-sväng om det finns en fara

Om det finns en ravin vid sidan av vägen, gör inte en u-sväng på din cykel som skulle placera dig utanför stupet. Om du vid något tillfälle, av ouppmärksamhet, släpper bromsarna eller kopplingen, finns en risk att cykeln kör framåt.

Gör hellre svängen på sidan av vallen. Detta har två fördelar:

  • Du undviker en fara
  • Vallen hjälper dig att svänga lättare: med framhjulet, klättra lite uppåt för att få motstånd. Backa diagonalt och sedan behöver du bara köra åt andra hållet.

 

Artikel skriven med tekniskt bidrag från BMC Moto

Du använder en webbläsare som inte stöds
Du använder en webbläsare som inte stöds av den här webbplatsen. Detta innebär att vissa funktioner kanske inte fungerar som avsett. Detta kan orsaka avvikande beteenden när du surfar på webbplatsen. Använd eller uppgradera/installera en av följande webbläsare för att få tillgång till alla funktioner på webbplatsen.