Motorcykelsäkerhet; Hur förbättrar jag den?

MOTORCYKELSÄKERHET: HUR FÖRBÄTTRAR JAG DEN?

Den främsta dödsorsaken bland unga människor är trafikolyckor som varje år dödar 1,2 miljoner och skadar 50 miljoner människor. Regeringar, internationella organisationer och företag måste öka sina ansträngningar för att göra vägarna säkrare för alla och införa ett system för utbildning och träning.

Michelin, som medlem i European Road Safety Charter, bidrar till dessa mål genom att satsa på kampanjer som höjer medvetandet och utbildningsnivån för trafikanter.

Hur kan du förbättra din säkerhet på en motorcykel? Våra experter ger dig svaren i den här artikeln.

1 - Förbered din motorcykel för ökad säkerhet

Motorcykelsäkerhet börjar med ett korrekt fungerande fordon.

Innan du ens ger dig ut på vägen finns det några viktiga faktorer att kontrollera på din cykel för att säkerställa att cykeln i sig inte utgör en risk för din säkerhet.

Bromsarna

Se till att dina bromsbelägg och bromsskivor är i gott skick (onormalt slitage, ojämnheter etc) samt bromstrummor. Kontrollera även nivån på bromsvätskan (till höger på styret) samt dess färg: ju mörkare bromsvätskan är, desto äldre och mindre effektiv är den.

Motorolja

Undersök dess nivå med en varm motor två minuter efter att den har stannat och håll motorcykeln rak. Kontrollera att det inte finns något läckage eller ens ett oljeläckage.

För en lång tur (1 000 km), kontrollera oljenivån tre fjärdedelar in under resan (vänta 15 minuter efter att du stannat så att den går tillbaka till botten av tanken).

Belysning

Att vara synlig på vägen är avgörande för motorcykelsäkerheten: kontrollera glödlamporna och tveka inte att byta dem förebyggande.

Kedjan eller remmen

Det är ett slitageelement som är särskilt viktigt att hålla ett öga på och som kan äventyra din säkerhet på cykeln. För mycket spänning kommer att leda till att den går sönder. Om en kedja är för lös kan den hoppa av kedjehjulet.

För en lång åktur (1 000 km), ta en paus tre fjärdedelar in under resan och kontrollera kedjans spänning (genom att smörja den).

Däck

En komplex högteknologisk produkt – däcket utgör den enda kontaktpunkten mellan fordonet och marken. Även om ytan som är i kontakt med marken är liten, förblir däckets uppdrag inte mindre viktigt för din säkerhet på cykeln. Den måste utföra ett antal uppgifter: vända, styra, bära laster, bromsa, växla, dämpa och hålla.

För att få ut så mycket som möjligt av dina däck är det därför viktigt att du ser till att däcktrycket är det som rekommenderas av tillverkaren.

Du kan överlämna din cykel till en professionell nära dig för att verifiera alla dessa säkerhetsfrågor.

Däck är en viktig faktor för din säkerhet på cykeln.

2 - Säkerhetsutrustning för ditt skydd

Att åka motorcykel är som bekant inte alls som att köra bil. I händelse av ett fall finns det ingen kaross som dämpar stöten. Det är istället din kropp som är utsatt. Det är därför en bra idé att rusta upp dig på ett sätt som ger dig maximalt skydd.

Ha bra utrustning för din säkerhet på cykeln

Se till att du bär en hjälm som passar (som inte rör sig), stövlar eller skor som skyddar dina anklar, en jacka med kroppsskydd och kevlarbyxor. En krockkudde under jackan ger också bra skydd för dina vitala organ. Och för att vara synlig för andra förare, tveka inte att bära reflexer.

För mer information om detta ämne, se vår artikel om skyddsutrustning för motorcyklar.

3 - Råd för att förbättra motorcykelsäkerheten på vägen

Väl på vägen är det ditt beteende som spelar en stor roll för din säkerhet på cykeln och för säkerheten för andra förare. Du måste lära dig att anpassa din körning efter situationen. Till exempel, om du åker i grupp, med en passagerare, med mycket bagage eller i bergen.

Motorcykelsäkerhet i grupp

Att åka som en del av en grupp innebär vissa regler som alla bör följa så att du kan njuta av din roadtrip så säkert som möjligt. Man måste ha rätt avstånd mellan cyklarna och åka i en förskjuten formation så att alla har bra sikt och kan förutse eventuella faror.

För mer information om ämnet, se vår artikel "Körning i grupp".

Motorcykelsäkerhet när du kör i grupp

Motorcykelsäkerhet med en passagerare

Att åka med en passagerare är förarens ansvar. Det kräver förberedelser, särskilt om passageraren inte är van vid att åka bak på en motorcykel. Det finns några väsentliga saker: att förklara för passageraren hur man går på och av cykeln och hur man beter sig när ni väl är ute på vägen. Speciellt hur du följer dina rörelser utan motstånd vid kurvtagning.

För mer information om ämnet, se vår artikel "Att åka med en passagerare".

Säkerhet med en lastad motorcykel

Säkerhet med en lastad motorcykel

En motorcykel som bär en last kräver mer framförhållning på vägen. Bromsningen påverkas direkt av vikten, vilket gör att du måste ge dig själv en större marginal för att kompensera för förlängningen av bromssträckan.

Var också försiktig med väghållningen, som försämras av ändringen av tyngdpunkten och ökningen av den totala rullvikten. Fjädringens reaktion kan ha effekter på styrningen, såsom överstyrning eller bristande precision.

På samma sätt kan den ökade vindstyrkan orsaka svängning, särskilt i vindbyar. Ta hänsyn till det med försiktighet och var försiktig med turbulens när du passera tunga fordon.

Du bör också veta att eftersom fjädringarna är lägre, så är också markfrigången mindre. Det kan överraska dig, särskilt vid kurvtagning, där stödet har en tendens att vidröra trottoaren snabbare än vanligt.

Slutligen gör den minskade accelerationen att det är svårare att köra om andra fordon om du inte redan har mycket fart. Var noga med att inte behålla dina vanliga reflexer, speciellt om du har en cykel som är lätt när den inte är tyngd. 

Motorcykelsäkerhet i bergen

Att åka i fjällen kan vara väldigt trevligt för förare som söker vidöppna ytor, men man bör alltid tänka på att bergen lurar på en rad faror.

Motorcykelsäkerhet i bergen

Klimatet kan vara extremt oförutsägbart, särskilt i de höga bergen. Bara för att det var soligt och varmt när du gav dig ut betyder det inte att du inte kommer att huttra av kyla några hundra meter högre upp. Planera att ta regnutrustning och varma kläder med dig, kanske till och med ett helt ombyte av kläder.

Med snabbt omväxlande väderförhållanden kan sikten försämras mycket snabbt och äventyra din säkerhet på cykeln. Ibland från en dal till en annan, till och med från en sväng till en annan. Att byta grepp kräver ökad uppmärksamhet, oavsett om du är mitt i en storm eller är på väg in eller ur. Rådfråga de olika meteorologiska tjänsterna innan du ger dig ut. De kommer att förse dig med de senaste prognoserna.

En annan faktor som är specifikt för bergsvägar: vägytorna kan dölja en del överraskningar. I slutet av vintern kan trottoaren skadas allvarligt efter flera veckors isläggning. Dess skadliga effekter förblir synliga på sommaren, en period som vägarbetare utnyttjar för att utföra reparationsarbeten, vilket leder till förekomsten av grus och tillfälliga arbetsplatser.

Även på en väg mitt i ingenstans bör du förvänta dig att stöta på en lastbil, en buss, en husbil, en traktor eller till och med ett djur... I blinda kurvor eller krön måste din kurs ta hänsyn till detta permanenta hot, med största möjliga vinkel så att du kan ha bästa sikt.

Bergskurvor, ibland hårnålar, gör att det råder nedsatt sikt eller ingen sikt alls och måste därför tas på med försiktighet för att säkerställa säkerheten på cykeln.

För mer information om hur du tar kurvor på en cykel, se vår artikel "Hur du tar kurvor på en motorcykel".

Artikel skriven med tekniskt bidrag från BMC Moto

Du använder en webbläsare som inte stöds
Du använder en webbläsare som inte stöds av den här webbplatsen. Detta innebär att vissa funktioner kanske inte fungerar som avsett. Detta kan orsaka avvikande beteenden när du surfar på webbplatsen. Använd eller uppgradera/installera en av följande webbläsare för att få tillgång till alla funktioner på webbplatsen.