
Läs mer om vad däck med hög lastkapacitet är, varför MICHELIN utvecklar dem och vilken som är den viktigaste tekniken som används för att utforma dem för ultimat säkerhet och effektiv prestanda.
Vad är däck med hög lastkapacitet?
Under det senaste årtiondet har den existerande – och den framtida – biltekniken förändrats dramatiskt, mycket tack vare introduktionen av hybrid- och elfordon. De har ofta en begränsad räckvidd, vilket innebär att förarna måste kontrollera att det finns laddningsstationer längs vägen. Dessa regelbundna stopp för att ladda bilen innebär att resan kan ta mycket längre tid. Lösningen på detta är ett större och tyngre batteri som klarar av att lagra mer energi, så att du kan köra längre innan du måste ladda. Men att installera större batterier ökar oundvikligen bilens totala vikt.

Eftersom bilens tyngd bärs upp av de fyra däcken måste vi antingen öka däckdimensionen, eller använda däck som på ett säkert sätt klarar av mer vikt. Fordonens design (särskilt sportbilars) innebär dock ofta att det inte finns plats för större däck, och de däck för extra belastning som finns på marknaden (XL eller EL) är inte tillräckliga för att bära den tyngre lasten, trots att de är starkare och tåligare än standarddäck. På grund av det här har däcktillverkarorganisationen ETRTO (European Tyre and Rim Technical Organisation) tagit fram en ny däckstandard som klarar av en högre belastning än befintliga XL-däck. De här däcken kallas nu standarddäck med hög lastkapacitet (HL).
HL-däck, för vilka fordonstyper?
Däck med hög lastkapacitet är däck som utformats för att klara av tyngre fordon, till exempel elfordon, hybridbilar och suvar. HL-däck har samma storlek och däcktryck som andra däck, men erbjuder en högre lastkapacitet, vilket behövs i hybrid- och elfordon med större batterier.
Hur känner man igen ett HL-däck?
HL-däcken är lätta att känna igen, eftersom prefixet HL står på däcksidan, framför storleksuppgifterna.

Varför utvecklar Michelin HL-däck?
Behovet av anpassningsbar teknik och nya däckdesigner märks tydligast i tillväxten och spridningen av hybrid- och elfordon. Det är viktigt att konsumenterna kan köpa däck som har utformats för de specifika behoven som dessa fordon har. Dessa behov inkluderar vanligtvis kapacitet för högre belastning på grund av batterierna, men även för att säkerställa bromskraftåtervinningen och sänka rullmotståndet samtidigt som bullernivån ska hållas nere så mycket som möjligt, för en tystare färd.
Sist men inte minst har Michelin utvecklat dessa däck så att de följer trafiksäkerhetsreglerna och för att de garanterat ska passa på alla bilar som behöver dem.
På vilket sätt stödjer Michelins teknik HL-däck?
Den teknik som används för att skapa dessa däck är avancerad och banbrytande inom utvecklingen av moderna däck. Tekniken innefattar bland annat användning av Michelins expertis för att öka däckstommens belastningskapacitet samtidigt som man behåller rullmotståndet och komforten. Detta sker genom en kombination av gummiblandningens sammansättning, formprofilen och förstärkningstypen. Det innebär att styvheten i mönsterblandningen anpassas för att ge högre lastkapacitet, samtidigt som slitageprestanda och hantering bibehålls. Dessutom har vi förstärkt däckstommen i zonen för maximal styrka genom att använda robustare lager och hårdare blandningar. Slutligen har vi optimerat och anpassat profilen för att absorbera den ökade böjligheten, på grund av viktökningen, utan att minska komforten för vare sig förare eller passagerare.
Behöver jag HL-däck på mitt elfordon?
Det beror på. När du använder en bil med högre vikt, eller högre lastkapacitet, har du två alternativ. Dessa är följande:
- att använda en större däckdimension, om möjligt
- alternativt kan du använda däck av samma storlek, men se till att de har högre lastkapacitet (HL)
Och tänk på att om du kör ett stort, kraftfullt hybrid- eller elfordon behöver du troligen HL-däck. Tänk även på att på fordon som använder HL-däck måste du byta till nya HL-däck när det behövs.