Hur kan däckbränder förebyggas?
- Däck ska förvaras på ett stabilt sätt i svala, torra, ventilerade lokaler långt från öppna lågor och värmekällor. I synnerhet får heta arbetsprocesser såsom svetsning, slipning och skärning inte utföras i omedelbar närhet av däcken om det inte finns lämpliga säkerhetsanordningar. Direktkontakt med heta ytor (inklusive värmerör eller radiatorer) ska undvikas.
- Ingen rökning runt däckens förvaringsplats.
- Däck bör hållas borta från de flesta kemikalier inklusive lösningsmedel, bensin, diesel, oljor, fetter, syror och desinfektionsmedel.
- Däckens reaktion på brand, i synnerhet när det gäller Michelin® Acoustic-däck med extra snabb brandspridning och stora rökmängder, gör det nödvändigt att säkerställa att det går snabbt att utrymma personal från lagerutrymmen där däck förvaras. Regelbundna evakueringsövningar rekommenderas.
- Däckförvaring i källaren rekommenderas inte.
- För Michelin® Acoustic-däck ska förvaring i källare eller på första våningen i ett hus undvikas. Detsamma gäller förvaring på bottenvåningen om byggnaden innehåller golv eller källare som sannolikt kommer att invaderas av rök vid en eventuell däckbrand.
- Däck måste användas under de förhållanden de är konstruerade för. Heta arbeten på däcket eller runt ett trycksatt däck har lett till allvarliga olyckor. En ökning av temperaturen leder till ett ökat tryck inuti däcket vilket kan leda till att däcket spricker. Däck ska hållas så långt borta från värmekällor som möjligt.
Utryckning och åtgärder vid brand
- De huvudsakliga släckningsmedlen vid däckbränder är stora mängder vatten och skum. I början kan pulver användas för att dämpa flammande lågor innan man fortsätter med vatten eller eventuellt även skum.
- Kylningen av ett överhettat däck kan göra att däcket spricker till följd av termisk chock och måste därför göras på ett rimligt avstånd (minst 5 till 10 m) för att undvika tryckvågor och skärvor. Observera att vid brand i gruvdäck måste specifika säkerhetsprotokoll följas. Se den specifika tekniska broschyren som medföljer däcket.
- Ett däck som värms upp av lågor samlar på sig mycket värme vilket gör det troligt att det antänds på nytt även efter släckning. Brända däck som har släckts måste övervakas i flera timmar och kylas kontinuerligt. Att lågorna upphört betyder inte att elden är släckt.
- Andningsskydd måste bäras vid släckning av däckbrand.
Exponering för förbränningsrök bör undvikas.
VARNING
Detta dokument samlar information om farorna med däck under deras förväntade användningsförhållanden. Informationen är baserad på den kunskap som i dagsläget finns tillgänglig. Det gäller huvudtyperna av däck; det vill säga däck avsedda för personbilar, lätta lastbilar, lastbilar, motorcyklar, mopeder, jordbruksmaskiner, flyg, schakt- och gruvmaskiner, motorsport, tåg och Michelin® Acoustic-däck. Kompletterande försiktighetsåtgärder rekommenderas i vissa tekniska broschyrer beroende på däcksortiment och användning (t.ex. gruvdäck).
Skapandedatum: november 2022