Det är enkelt och billigt att kontrollera ditt däcktryck. Det är viktigt att använda det tryck som tillverkaren rekommenderat för att undvika för lite eller för hårt pumpade däck.
• För hårt pumpade däck kan göra att däcket slits i mitten av slitbanan.
• För lite pumpade däck kan göra att däcket slits i skuldran. Det försämrar greppet.
Däcktryck som rekommenderas av din tillverkare
Optimalt tryck har fastställts av tillverkaren för kombinationen fordon/däck. All prestanda har kontrollerats av tillverkaren med ett tydligt mål: din säkerhet.
Det är därför som det är viktigt att kontrollera vilket däcktryck som rekommenderas av din fordonstillverkare.
Det brukar anges:
• på ett klistermärke i förardörren,
• på insidan av tanklocket,
• eller i fordonets ägarmanual.
Det är inte alltid samma rekommenderade tryck på dina fram- och bakdäck.
Du kan också se att det anges två slags tryck:
• Normaliserat tryck: det är standardtrycket
• Tryck vid last: ska användas när bilen har en extra stor last, till exempel när du åker på semester.
Trycket anges i tryckenheten som används i ditt land: i BAR eller PSI (1 bar = 14.50 psi).