
Att ha det rätta, rekommenderade däcktrycket i dina bildäck inte bara optimerar prestandan utan ökar även din egen och andra trafikanters säkerhet när du kör bil.
Å andra sidan kan fel lufttryck i däck minska deras grepp och förlänga bromssträckan. Det kan även skada dina däck, minska deras livslängd och öka din bränsleförbrukning. Se hur man kan undvika de här riskerna och vilket däcktryck som behövs för ditt fordon.
Vilket lufttryck ska du ha i dina däck?
Det är enkelt och billigt att kontrollera ditt däcktryck. Det är viktigt att använda det tryck som tillverkaren rekommenderat för att undvika för lite eller för hårt pumpade däck.
• För hårt pumpade däck kan göra att däcket slits i mitten av slitbanan.
• För lite pumpade däck kan göra att däcket slits i skuldran. Det försämrar greppet.
Däcktryck som rekommenderas av din tillverkare
Optimalt tryck har fastställts av tillverkaren för kombinationen fordon/däck. All prestanda har kontrollerats av tillverkaren med ett tydligt mål: din säkerhet.
Det är därför som det är viktigt att kontrollera vilket däcktryck som rekommenderas av din fordonstillverkare.
Det brukar anges:
• på ett klistermärke i förardörren,
• på insidan av tanklocket,
• eller i fordonets ägarmanual.
Det är inte alltid samma rekommenderade tryck på dina fram- och bakdäck.
Du kan också se att det anges två slags tryck:
• Normaliserat tryck: det är standardtrycket
• Tryck vid last: ska användas när bilen har en extra stor last, till exempel när du åker på semester.
Trycket anges i tryckenheten som används i ditt land: i BAR eller PSI (1 bar = 14.50 psi).
Riskerna med fel däcktryck
Tillverkarens rekommendationer är avgörande för din säkerhet och du ska använda dig av dem när du kontrollerar trycket på dina däck. Annars kan deras prestanda minska, särskilt i följande fall:
Uthållighet
Att köra med dåligt pumpade däck kan skada hela däckets struktur vilket kan medföra att det kommer ur läge och/eller exploderar.
Vattenplaning
Om lufttrycket ligger under tillverkarens rekommenderade däcktryck är det mycket större risk för vattenplaning.
Bromsning
En tryckskillnad på 1 bar eller 14 psi i förhållande till tillverkarens rekommendationer kan öka bromssträckan på våta vägar med 11 meter.
Bränsleförbrukning
Däck med ett lufttryck som är 14 psi (1 bar) för lågt har ett ökat rullmotstånd, vilket ökar förbrukningen med 1 full tank bränsle per år.
Rätt däcktryck: en säker, ekonomisk och ansvarig resa
Ett däck som pumpats till det rekommenderade däcktrycket förbättrar säkerheten, är mer ekonomiskt att använda och bättre för miljön.
Och eftersom ett däck tappar lite tryck av naturliga orsaker (normalt runt 0,07 bar per månad) måste man kontrollera det med jämna mellanrum.
Om ditt fordon tillverkats efter 2014 ska det ha utrustats med TPMS ( system för däcktrycksövervakning) som varnar dig när däcken har för lite luft. Men det rekommenderas att inte vänta på en varningsignal innan man ser till att ha rätt däcktryck.
