(1) Balans av prestanda - Balans av prestanda bevisat av tester som genomförts under 2020 och 2021 för torrbromsning, våtbromsning med nya och slitna däck, dragkraft i snö med nya och slitna däck, livslängd - se testdetaljer i de rättsliga meddelandena 2, 3, 4, 5, 6 - MICHELIN CrossClimate 2 SUV tar hem 8 ledande positioner i 8 tester
(2) Hållbarhet - Hållbarhetstest utfördes av DEKRA TEST CENTER, på Michelins begäran, i januari 2022, på storleken 235/60 R18 107V och 107W på HYUNDAI Santa Fé 2.2 l. CRDI jämför MICHELIN CrossClimate 2 SUV (100 %) kontra BRIDGESTONE Weather Control A005 EVO (55,9 %); CONTINENTAL AllSeason Contact (93,0 %); GOODYEAR Vector 4Seasons SUV Gen-3 (95,8 %); PIRELLI Scorpion Verde All Season SF (95,5 %). Hållbarhetstester utförs med genomsnittlig verklig användning (D50) med 11 568 km körning och extrapolerad livslängd till 1,6 mm.
(3) Bromstester på snö - Bromstester på snö, som utförts av TÜV SÜD Product Service på Michelins begäran, på mellan 30 och 10 km/h, oktober 2021 – januari 2022 (slitet betyder när utslitet på maskin (buffed) till indikatorn för mönsterdjupet i enlighet med EU:s bestämmelser: ECE R30r03f), på storleken 235/60 R18 107V och 107W on Audi Q5 40TDI 204hk, Audi Q5 50TFSIe 300hk jämfört med MICHELIN CrossClimate 2 SUV (nytt: 100 % - slitet: 100 %) kontra BRIDGESTONE Weather Control A005 EVO (nytt: 82,2 % - slitet: 67,0 %) ; CONTINENTAL AllSeason Contact (nytt: 93,6 % - slitet: 83,5 %); GOODYEAR Vector 4Seasons SUV Gen-3 (nytt: 89,9 % - slitet: 83,9 %); PIRELLI Scorpion Verde All Season SF (nytt: 71,8 % - slitet: 61,2 %). Beräkningar baserade på genomsnittliga fartminskningar till följd av de uppmätta stoppavstånden från 30-10 km/h.
(4) Bromstester på snö - Bromstester på snö, utförda av TÜV SÜD Product Service på Michelins begäran, på mellan 5 till 30 km/h, oktober 2021 – januari 2022 (slitet betyder när utslitet på maskin (buffed) till indikatorn för mönsterdjupet i enlighet med EU:s bestämmelser: ECE R30r03f), i storleken 235/60 R18 107V och 107W på Audi Q5 40TDI 204hk, Audi Q5 50TFSIe 300hk i jämförelse med MICHELIN CrossClimate 2 SUV (nytt: 100 % - slitet: 100 % - slitet: 100 %) kontra BRIDGESTONE Weather Control A005 EVO (nytt 75,2 % - slitet: 67,3%) ; CONTINENTAL AllSeason Contact (nytt: 93,4 % - slitet: 84,1 %); GOODYEAR Vector 4Seasons SUV Gen-3 (nytt: 88,8% - slitet: 80,9%); PIRELLI Scorpion Verde All Season SF (nytt: 64,3% - slitet: 46,3%). Beräkningar baserade på genomsnittliga accelerationer till följd av de uppmätta accelerationstiderna från 5-30 km/h som uppnåtts i de faktiska testen.
(5) Bromstester på våtgrepp - bromstester på våtgrepp, som utförts av TÜV SÜD Product Service på Michelins begäran, på mellan 80 och 10 km/h, oktober 2021 – januari 2022 (slitet betyder när utslitet på maskin (buffed) till indikatorn för mönsterdjupet i enlighet med EU:s bestämmelser: ECE R30r03f), i storleken 235/60 R18 107V och 107W på Audi Q5 40TDI 204hk, Audi Q5 50TFSIe 300hk i jämförelse med MICHELIN CrossClimate 2 SUV (nytt: 100 % - slitet: 100 % - slitet: 100 %) kontra BRIDGESTONE Weather Control A005 EVO (nytt: 96,3% - slitet: 98,5 %) ; CONTINENTAL AllSeason Contact (nytt: 94,5% - slitet: 91,7 %); GOODYEAR Vector 4Seasons SUV Gen-3 (nytt: 95,5% - slitet: 99,1 %); PIRELLI Scorpion Verde All Season SF (nytt: 87,2% - slitet: 90,4 %). Genomsnitt av prestandan på hög och låg μ vått underlag med två olika temperaturintervall vardera.
(6) Torrbromsningstest - Torrbromsningstest utfört av TÜV SÜD Product Service på Michelins begäran, på mellan 100 och 0 km/h, oktober 2021 – januari 2022, på storleken 235/60 R18 107V och 107W på Audi Q5 40TDI 204hp, Audi Q5 50TFSIe 300hp i jämförelse med MICHELIN CrossClimate 2 SUV (100 %) kontra BRIDGESTONE Weather Control A005 EVO (96,4 %); CONTINENTAL AllSeason Contact (96,1 %); GOODYEAR Vector 4Seasons SUV Gen-3 (95,6 %); PIRELLI Scorpion Verde All Season SF (94,9 %).