header

De bästa året-runt-däcken för SUV

Tips och råd för bil-, SUV- och skåpbilsdäck

Året runt-däck erbjuder vissa fördelar jämfört med sommardäck. Vilka är dessa fördelar? Vilka året runt-däck bör du välja för din SUV? Svar i den här artikeln.

Varför du bör välja året runt-däck för din SUV?

car in snow

Året runt-däck understödjer den känsla av rörlighet som din SUV ger genom att erbjuda ytterligare användningssätt jämfört med sommardäck.

Faktum är att om din SUV är utrustad med året-runt-däck kan du njuta av bra prestanda även vid terrängkörning. Detta betyder att du kan känna dig bekvämare och säkrare bakom ratten i din SUV när du kör i dåliga eller oberäkneliga väderförhållanden. För nordiska vinterförhållanden rekommenderar vi nordiska vinterdäck.

Spara tid och pengar

Året runt-däck är utformade för att användas året runt i mildare klimat, eller från tidig vår till sen höst i nordiska vinterklimat vilket ger utökad säkerhet om timingen i däckskiftet mellan sommar och vinter inte skulle bli perfekt:

  • Fungerar perfekt som sommardäck på nordiska vägar,
  • Utökad säkerhet på snö och i kalla temperaturer under tidig vår och sen höst jämfört med sommardäck.

Vilka året-runt-däck passar för din SUV?

Under 2015 introducerade Michelin en större innovation på alla året-runt-däck med dess CrossClimate-utbud. Framgången med den här linjen har särskilt varit tilltalande för SUV-ägare. 

Vad gör MICHELIN CrossClimate-däck så innovativa?

För att inkludera ett erbjudande av året-runt-däck har andra varumärken lagt till bättre prestanda till ett vinterdäck. Med MICHELIN CrossClimate-däck har Michelin tagit en motsatt inställning. Vi började med ett sommardäck och gjorde ändringar för att ge det vinterfunktioner.

Varför?
Varför?

  • Eftersom ett vinterdäcks hållbarhet minskas i varmt väder. Och vi tyckte inte att det fanns någon orsak till att ett året-runt-däck skulle ha samma nackdel.
  • Eftersom vi ville ha ett däck som presterar bra både i våta och torra förhållanden för sommarbruk, med motsvarande komfort och egenskaper. Eftersom vi ville att detta däck skulle uppfylla våra kriterier för hållbarhet, vad vi kallar "prestanda som varar"(1)


Det är därför som vårt CrossClimate-sortiment har varit så innovativt och har övertygat så många kunder. 

4w 239 tire michelin cross climate suv en us features and benefits 2 nosignature square

Året-runt-däck särskilt utformade för SUV-bilar

picture1

MICHELIN har skapat en ny kategori av året-runt-däck i deras CrossClimate-utbud: MICHELIN CrossClimate 2 SUV. SUV-suffixet anger att dessa däck särskilt har utformats för denna typ av fordon.

MICHELIN CrossClimate 2 SUV levererar i genomsnitt fler kilometer(2) jämfört med dess huvudsakliga konkurrenter medan de bibehåller högsta säkerhetsprestanda i alla väderförhållanden från tidig vår till sen höst.(1).

De har MICHELIN EverGrip Technologies för bästa (3)(4)(5) bromsning på torra, våta eller snöiga vägar och MaxTouch Construction för jämn fördelning på vägen, genom att tillhandahålla längre livslängd utan att ge avkall på säkerheten.

Dess huvudtillgångar:

  • För tidig vår till sen höst i norden
  • Certifierat för vinterkörning (3PMSF)
  • Ledare inom torrbromsning (6)
  • Ledare inom prestanda på våta och snöiga underlag i nya och slitna förhållanden jämfört med andra året-runt-däck (3)(4)(5)
  • Ledare inom hållbarhet utan att ge avkall på säkerhet (1)(2)

Prestanda som varar: vår garanti för framkomlighet till sista kilometern

Med sommardäck på ett lager av snö finns det risk för slirning, vilket kan äventyra din säkerhet. Och om du kliver in i din SUV efter ett oväntat snöfall, kan det hända att dina sommardäck inte klarar av att ta dig ut från parkeringsplatsen.

Å andra sidan är nordiska vinterdäck särskilt designade för att prestera i kalla temperaturer under vintern. Att behålla dem på din SUV för långt in på våren eller att sätta på dom för tidigt på hösten förändrar deras beteende och sliter ut dem snabbare, vilket leder till ett förtida byte av vinterdäcken

På våra året-runt-däck erbjuder det optimerade V-formade slitbanemönstret bra grepp på lätt snö eller på besvärlig terräng, från tidig vår till sen höst. Denna teknik gör det också möjligt för vatten att rinna av effektivt till sidorna på våta vägar. Vår Thermal Adaptive Compound, en ny generation av gummiblandning med en högre densitet av kisel och kimrök, anpassar sig till ständigt föränderliga vägtemperaturer vilket leder till ett bättre grepp i torrt, vått eller lättare snöväder.

Med andra ord, om du äger en SUV, ger dessa året-runt-däck dig sinnesro när du kör fordonet. De gör att du kan köra från tidig vår till sen höst med utökad säkerhet i kallare temperaturer jämfört med sommardäck   och bemästra oförutsägbara väderförhållanden med deras enastående grepp.

OBS: Om du inte hittar ett MICHELIN CrossClimate 2 SUV -däck i din storlek ska du inte oroa dig! Ett MICHELIN CrossClimate 2-däck utan "SUV"-suffix passar din SUV perfekt så länge som måtten respekteras. 

På Michelin är "prestanda som varar" grundläggande. Det är det centrala i vår däckdesign. Vi ser till att våra däck presterar till den sista kilometern, även när de når slutet av sin livslängd. Och detta är förstås fallet med våra året-runt-däck.

Det som är viktigt för din SUV är att säkerställa att säkerheten förblir på högsta möjliga nivå med genomgående hög prestanda, även under den allra sista kilometern. Och den sista kilometern är när den högst tillåtna slitagegränsen har uppnåtts. När däckslitaget uppnår däckindikatorernas nivå, måste däcket bytas ut.

Eftersom detta är däck du kan använda en större del av året, utnyttjas potentialen för slitage bättre.   

4w 239 3528704085675 tire michelin crossclimate suv 225 slash 55 r18 98v a main 6 0zoom nopad

Det optimerade V-formade däckmönstret ger bra grepp i svår terräng

Rättsliga meddelanden

(1) Balans av prestanda - Balans av prestanda bevisat av tester som genomförts under 2020 och 2021 för torrbromsning, våtbromsning med nya och slitna däck, dragkraft i snö med nya och slitna däck, livslängd - se testdetaljer i de rättsliga meddelandena 2, 3, 4, 5, 6 - MICHELIN CrossClimate 2 SUV tar hem 8 ledande positioner i 8 tester

(2) Hållbarhet - Hållbarhetstest utfördes av DEKRA TEST CENTER, på Michelins begäran, i januari 2022, på storleken 235/60 R18 107V och 107W på HYUNDAI Santa Fé 2.2 l. CRDI jämför MICHELIN CrossClimate 2 SUV (100 %) kontra BRIDGESTONE Weather Control A005 EVO (55,9 %); CONTINENTAL AllSeason Contact (93,0 %); GOODYEAR Vector 4Seasons SUV Gen-3 (95,8 %); PIRELLI Scorpion Verde All Season SF (95,5 %). Hållbarhetstester utförs med genomsnittlig verklig användning (D50) med 11 568 km körning och extrapolerad livslängd till 1,6 mm.

(3) Bromstester på snö - Bromstester på snö, som utförts av TÜV SÜD Product Service på Michelins begäran, på mellan 30 och 10 km/h, oktober 2021 – januari 2022 (slitet betyder när utslitet på maskin (buffed) till indikatorn för mönsterdjupet i enlighet med EU:s bestämmelser: ECE R30r03f), på storleken 235/60 R18 107V och 107W on Audi Q5 40TDI 204hk, Audi Q5 50TFSIe 300hk jämfört med MICHELIN CrossClimate 2 SUV (nytt: 100 % - slitet: 100 %) kontra BRIDGESTONE Weather Control A005 EVO (nytt: 82,2 % - slitet: 67,0 %) ; CONTINENTAL AllSeason Contact (nytt: 93,6 % - slitet: 83,5 %); GOODYEAR Vector 4Seasons SUV Gen-3 (nytt: 89,9 % - slitet: 83,9 %); PIRELLI Scorpion Verde All Season SF (nytt: 71,8 % - slitet: 61,2 %).  Beräkningar baserade på genomsnittliga fartminskningar till följd av de uppmätta stoppavstånden från 30-10 km/h.

 

(4) Bromstester på snö - Bromstester på snö, utförda av TÜV SÜD Product Service på Michelins begäran, på mellan 5 till 30 km/h, oktober 2021 – januari 2022 (slitet betyder när utslitet på maskin (buffed) till indikatorn för mönsterdjupet i enlighet med EU:s bestämmelser: ECE R30r03f), i storleken 235/60 R18 107V och 107W på Audi Q5 40TDI 204hk, Audi Q5 50TFSIe 300hk i jämförelse med MICHELIN CrossClimate 2 SUV (nytt: 100 % - slitet: 100 % - slitet: 100 %) kontra BRIDGESTONE Weather Control A005 EVO (nytt 75,2 % - slitet: 67,3%) ; CONTINENTAL AllSeason Contact (nytt: 93,4 % - slitet: 84,1 %); GOODYEAR Vector 4Seasons SUV Gen-3 (nytt: 88,8% - slitet: 80,9%); PIRELLI Scorpion Verde All Season SF (nytt: 64,3% - slitet: 46,3%). Beräkningar baserade på genomsnittliga accelerationer till följd av de uppmätta accelerationstiderna från 5-30 km/h som uppnåtts i de faktiska testen.
 
(5) Bromstester på våtgrepp - bromstester på våtgrepp, som utförts av TÜV SÜD Product Service på Michelins begäran, på mellan 80 och 10 km/h, oktober 2021 – januari 2022 (slitet betyder när utslitet på maskin (buffed) till indikatorn för mönsterdjupet i enlighet med EU:s bestämmelser: ECE R30r03f), i storleken 235/60 R18 107V och 107W på Audi Q5 40TDI 204hk, Audi Q5 50TFSIe 300hk i jämförelse med MICHELIN CrossClimate 2 SUV (nytt: 100 % - slitet: 100 % - slitet: 100 %) kontra BRIDGESTONE Weather Control A005 EVO (nytt: 96,3% - slitet: 98,5 %) ; CONTINENTAL AllSeason Contact (nytt: 94,5% - slitet: 91,7 %); GOODYEAR Vector 4Seasons SUV Gen-3 (nytt: 95,5% - slitet: 99,1 %); PIRELLI Scorpion Verde All Season SF (nytt: 87,2% - slitet: 90,4 %). Genomsnitt av prestandan på hög och låg μ vått underlag med två olika temperaturintervall vardera.

(6) Torrbromsningstest - Torrbromsningstest utfört av TÜV SÜD Product Service på Michelins begäran, på mellan 100 och 0 km/h, oktober 2021 – januari 2022, på storleken 235/60 R18 107V och 107W på Audi Q5 40TDI 204hp, Audi Q5 50TFSIe 300hp i jämförelse med MICHELIN CrossClimate 2 SUV (100 %) kontra BRIDGESTONE Weather Control A005 EVO (96,4 %); CONTINENTAL AllSeason Contact (96,1 %); GOODYEAR Vector 4Seasons SUV Gen-3 (95,6 %); PIRELLI Scorpion Verde All Season SF (94,9 %).

 

Du använder en webbläsare som inte stöds
Du använder en webbläsare som inte stöds av den här webbplatsen. Detta innebär att vissa funktioner kanske inte fungerar som avsett. Detta kan orsaka avvikande beteenden när du surfar på webbplatsen. Använd eller uppgradera/installera en av följande webbläsare för att få tillgång till alla funktioner på webbplatsen.