
Vad kan orsaka överdrivet eller ojämnt däckslitage?
Vad kan orsaka överdrivet eller ojämnt däckslitage?
Det är normalt att däck som används visar tecken på slitage med tiden. Men på grund av vissa särskilda driftsförhållanden, kan däcken ibland visa onormalt eller ojämnt däckslitage som kan ge dem kortare livslängd. En del av orsakerna till det ojämna däckslitaget kan leda till att däckets förstärkta struktur försvagas, men innan det händer kan det leda till andra mindre uppenbara konsekvenser, som ökad bränsleförbrukning.
Denna artikel handlar om orsakerna till överdrivet eller ojämnt däckslitage, hur du förhindrar dem och hur du ska veta när det är dags att byta däck.
Däck slitna på utsidan av kanterna eller ett mönster som ser rundat ut.
Överdrivet eller ojämnt däckslitage på bägge kanter som får däckmönstret att se rundat ut istället för att vara platt kan vara tecken på för lågt lufttryck. När däcket inte är tillräckligt pumpat, belastas kontaktytan mot vägbanan ojämnt. Kontaktytans mittdel får inte riktigt stöd och lasten förs över mot de yttre kanterna (som också kallas skuldror). Mer belastning på skuldrorna leder till att de yttre kanterna slits snabbare.
Ett dåligt pumpat däck har tendens att böjas för mycket och överhettas. Det gör att gummit slits fortare och ökar rullmotståndet, vilket i sin tur ökar bilens bränsleförbrukning.
För att förhindra onormalt slitage ska dina däck pumpas upp till det rekommenderade trycket med en pålitlig tryckmätare. Trycket ska kontrolleras minst en gång i månaden när däcken är i omgivningstemperatur.
För att hitta rekommenderat tryck, kolla i din bils ägarmanual eller på etiketten i förardörrens stolpe.
Däckslitagei mitten
Överdrivet däckslitage i mitten kan vara tecken på för högt lufttryck.
Om däcket har pumpats för hårt är det slitbanans mittparti som får ta den största belastningen och slits därför ut snabbare än kanterna.
Lite slitage i mitten, på bakhjulen till exempel, kan vara kännetecknande för hur biltillverkaren har ställt in din bil, men det är viktigt att kolla upp.
Kontrollera trycket när däcken är i omgivningstemperatur med en pålitlig tryckmätare. Ställ in det tryck som rekommenderas av din biltillverkare.
För att hitta rekommenderat tryck, kolla i din bils ägarmanual eller på etiketten i förardörrens stolpe.
Däckslitage på utsidan
Däckslitage på insidan (en kant)
Ojämnt eller oregelbundet slitagemönster
Överdrivet slitage på en sida av däcket eller oregelbundna, ojämna slitagemönster kan vara tecken på problem med bilens upphängning. Den här sortens slitage kan uppstå när hjulinställningen eller hjullutningen är felaktig eller när upphängningsdelar som bussningar eller stötdämpare är i dåligt skick.
HJULLUTNING
HJULINSTÄLLNING
Se till att få din bil undersökt av en fackman som kan ställa in rätt vinklar och byta ut skadade eller slitna delar.
Transportstyrelsen har fastställt ett minsta mönsterdjup för däck. Det återstående mönsterdjupet för bilar, skåpbilar och 4x4-bilar måste vara minst 1,6 mm i ett sammanhängande band från den mittersta 3/4 av mönstrets bredd och runt om hela däcket.
När slitaget närmar sig dessa tröskelnivåer behöver däcken bytas.
Men tänk på att:
Som tur är finns det ett enkelt sätt för dig att avgöra när det är dags att byta däck.
En slitageindikator på däck är en liten upphöjd ribba som är 1,6 mm hög i botten av huvudmönstrets spår som sitter på varierande avstånd runt däckets slitbana.
När mönstrets höjd är jäms med däckets slitageindikator vet du att det är dags att byta däck.
På de yttre delarna (skuldrorna) finns det inte alltid en slitageindikator. I så fall är lagkravet att det inte får ha en slät yta.
Slitageindikatorer finns över hela däcket (vanligtvis i huvudmönstret) på olika avstånd runtomkring däcket.
För MICHELIN-däck, gör en BIBENDUM-logo på sidan av däcket det enklare att hitta slitageindikatorerna.
Välj din modell