Inkörning av nya motorcykeldäck

Inkörning av nya motorcykeldäck

Dina motorcykel- eller mopeddäck har nått en punkt där de behöver bytas ut. När du har monterat dina nya däck behöver du bara ge dig ut på vägen. Men inte på vilket sätt som helst! Dina nya däck behöver en inkörningsperiod utan vilken risken för fall är större. Hur kör man in nya motorcykeldäck? Läs våra tips för att ta dig igenom den här fasen utan problem.

Varför behöver nya däck köras in?

Tillverkningen av däck innebär användning av formar som ger dem den exakta form som definierades vid tidpunkten för deras design. När det kommer till avformning är det nödvändigt att använda produkter som gör att däcket kan tas bort. Eftersom dessa produkter tenderar att lämna en tunn hinna med ett glänsande utseende på däcket, är det viktigt att vidta vissa försiktighetsåtgärder när du kör fram tills denna film har försvunnit helt.

Vad kan hända om inkörningsfasen inte beaktas?

Vissa människor har råkat ut för det här: efter att ha satt sig på sina motorcyklar med helt nya däck från återförsäljaren, snabbt fått upp farten, svängde de i för stor vinkel och hamnade i horisontellt läge på vägen...

Oavsett vilket däckmärke du köper bör du vara försiktig när de är nya så att du kan använda dem till sin fulla potential när inkörningsperioden är över.

Vad ska du inte göra?

Om ett ögonblick kommer vi att förklara hur man går till väga för en smidig inkörning. Men låt oss börja med en viktig rekommendation: använd inte slipande produkter för att gnugga ytan på däcket i hopp om att ta bort filmen snabbare. Om du gör det kan det orsaka oåterkalleliga skador på ditt däck. Det finns bara ett sätt att framgångsrikt köra in ett däck och det är vad vi förklarar nedan.

Inkörning av nya motorcykeldäck

Hur kör jag in nya motorcykeldäck?

Att köra in nya motorcykeldäck kräver helt enkelt körning, men med följande försiktighetsåtgärder:

För väganvändning 

Börja långsamt och använd försiktig acceleration och inbromsning, samt låga lutningsvinklar. Öka gradvis belastningen på däcken tills du vänjer dig vid deras prestanda. Vi rekommenderar minst 100 km för denna process. Detta gäller alla våra motorcykel- och mopeddäck.

De idealiska förhållandena skulle vara att göra en resa som täcker åtminstone denna sträcka och att åka på alla typer av vägar. Varför? För i dagligt bruk, till exempel för pendling, tenderar man att lägga ner cykeln mer i vinkel åt den ena sidan än den andra, speciellt i rondeller som innebär en rotationsriktning som alltid är densamma.

Inkörningen är fortfarande möjlig i detta sammanhang, även om det kan ta lite längre tid, tills det är tillräckligt applicerat på båda vinklarna.

För terrängkörning

För vissa aktiviteter kan inkörningstiden vara snabbare än på vägen på grund av alla de friktionsytor som är involverade (t.ex. smuts för Cross Country). Håll dock målet på 100 km innan du belastar prestandan för dina nya däck ytterligare för att säkerställa att inkörningen är komplett.

Inkörningstiden kan vara snabbare med friktionsytor som exempelvis smuts.

För bananvändning (ej godkänd för allmän väg och godkänd för allmän väg)

– Med däckvärmare: bibehåll temperaturen med tillräcklig värme från start.

– Utan däckvärmare: starta långsamt och använd försiktig acceleration och inbromsning, samt låga lutningsvinklar. Öka gradvis belastningen på däcken tills du vänjer dig vid deras prestanda.

För regndäck (ej godkända för allmän väg )

Undvik kraftig acceleration, inbromsning och kurvtagning. Öka sedan tempot gradvis för att vänja dig vid dina däcks prestanda.

Temperaturen påverkar inkörningstiden

Beroende på omgivningstemperaturen kan inkörningstiden vara kortare eller längre. Körning i varmt väder gör att däcken når sin optimala greppnivå snabbare. Inkörning kan även göras i kallt väder, men tänk bara på att det tar längre tid för däcken att vara tillräckligt inkörda.

Temperaturen påverkar inkörningstiden.

Håll rätt däcktryck

Att hålla dina däck vid rätt tryck (som rekommenderas av din däcktillverkare) är viktigt under hela däckens livslängd. Under inkörningsfasen, när däcken fortfarande är nya, kan felaktigt tryck inte bara ha en dålig inverkan på kortsiktig hantering, utan även på deras långsiktiga prestanda.

Hur kör man in när man bara skiftar ett däck?

Det kan hända att du inte behöver byta båda däcken samtidigt. Om du till exempel har ett punkterat däck som inte kan repareras och det andra däcket har ett lågt slitage, kommer din återförsäljare förmodligen att råda dig att byta endast ett däck.

Inkörningen med ett nytt däck ska göras på samma sätt som om du hade bytt båda däcken. Så länge som den tunna filmen finns på ditt nya däck är inkörningsprocessen inte komplett och samma försiktighetsåtgärder som förklarats ovan bör vidtas.

Och efter 100 kilometer?

Du bör kunna pressa ditt fordon lite mer när du väl har kört 100 km, men var försiktig så att du inte byter körläge plötsligt. Var progressiv tills du får fullt förtroende för dina däcks prestanda.

"Den som vill resa långt, skonar sitt berg", sa den franske dramatikern Jean Racine. Och detta ordspråk är så sant som det är sagt även för din motorcykel.

Du använder en webbläsare som inte stöds
Du använder en webbläsare som inte stöds av den här webbplatsen. Detta innebär att vissa funktioner kanske inte fungerar som avsett. Detta kan orsaka avvikande beteenden när du surfar på webbplatsen. Använd eller uppgradera/installera en av följande webbläsare för att få tillgång till alla funktioner på webbplatsen.