Det är inte bara en fråga om grepp
Greppet är givetvis viktigt. Och greppförhållandena är mycket mer osäkra när marken är våt och kall än när vädret är varmt och torrt. För bilar kan montering av lämpliga däck med bra grepp på snöiga eller isiga vägar säkerställa en säker och smidig körning.
Men på en motorcykel är det inte bara en fråga om grepp. En annan viktig parameter som spelar in är balans. När du bara har två hjul att lita på kan du tappa denna viktiga balans när som helst på en snöig eller isig väg. Ännu mer ifall greppet, som äventyrats av kylan, har minskat.
Däcktemperatur
Det är viktigt att förstå att varje däck har en idealisk driftstemperatur – idealiskt i den meningen att vid denna temperatur kommer däcket att prestera som bäst. För att uppnå denna temperatur måste däcket färdas ett visst antal kilometer, vilket varierar beroende på typ av däck. Men i vinterförhållanden där gummit stelnar av kylan och därför blir mindre effektivt greppmässigt är det svårt, för att inte säga omöjligt, att nå och behålla denna idealtemperatur.
På tävlingsbana används däckvärmare för att värma upp däcken innan loppet startar så att de har sin idealtemperatur redan vid starten. Då sjunker inte temperaturen på däcken på grund av hastigheten som de körs med under loppet.
Men även om den här utrustningen var tillgänglig för användning utanför banan skulle dina däck, när de väl är uppvärmda, snabbt tappa sin temperatur i kylan eftersom de inte skulle ha samma kör- och hastighetsbegränsningar som de brukar.