r2a1 header def

Vad betyder däckmärkningen: Vad betyder siffrorna på däcket?

I den här artikeln kommer du att få lära dig att läsa däckstorleken, dess maximala last och hastighet, och se hur varumärke, sortiment och däcktyp ser ut på ditt däck. Du kommer även att få lära dig vad annan däckmärkning som symbolen med snötäckt berg, bokstäverna M+S och vad OE-märkning betyder.

Vad betyder siffrorna på däck?

Om du tittar på däcksidan, ser du alfanumeriska koder och symboler. Vad betyder däckmärkningen? 

Denna däckmärkning ger dig viktig information om användning och byte av däck.

Hur läser jag en däckstorlek?

Däckets dimension anges med siffror och en bokstav, se nedan i gult. 

Observera att dessa tecken ibland står tillsammans med andra bokstäver som anger rekommenderad användning av däcket.

Exempel på de bokstäverna är:

  • P: Personbil
  • LT: Lätt lastbil
  • C : Skåpbil företagsdäck
  • XL, HL eller Förstärkt: Däck med högre lastkapacitet än normalt för deras dimension. Sådana däck måste bytas ut mot samma slags däck (exempel: ett HL-däck byts ut mot ett annat HL-däck)
  • T: Tillfälligt (reservhjul)

Hur läser jag ett däcks bredd och profilförhållande?

Exempel: 205 / 55

Detta är viktig däckmärkning som hjälper dig hitta rätt däck när du måste byta det.

Den första siffran är däckets nominella sektionsbredd. Den anges i millimeter och står för avståndet mellan inre och yttre sidovägg. 205 innebär till exempel att däcket har en nominell bredd på 205 mm.

Den andra siffran är förhållandet mellan sidoväggens höjd och däckets bredd. Det uttrycks i procent. 55 innebär till exempel att sidoväggens höjd, mellan slitbanans högsta del och fälgen, är 55 % av däckets bredd. 

Hur läser jag ett däcks konstruktionstyp och hjuldiameter?

Exempel: R 17

Denna märkning på däck brukar bestå av en bokstav och en siffra.

Bokstaven R anger att däckets inre konstruktion är radial.

Radialteknik som uppfunnits av Michelin, använder kombinationer av gummi och metall och textil förstärkningsmaterial som bildar mycket robusta strukturer i slitbanan, men flexibla sidoväggar. Det ger däcket en längre livslängd och minskar bränsleförbrukningen tack vare det minskade rullmotståndet.

Efter bokstaven hittar du en siffra. I vårt exempel: 17.
Siffran är i tum och anger diametern på hjulet som däcket är gjort för.

Hur läser jag ett däcks maximala last och hastighet?

Exempel: 91 V

På däcksidan ser du en siffra följt av en bokstav.
Belastningsindex för däck eller lastindex (i vårt exempel: 91) är en kod som anger den maximala belastningen (i kg) ett enskilt däck kan bära. 
Däcks hastighetsindex (i vårt exempel: V) är en kod som anger den maximala hastigheten då däcket klarar av att bära sin maximala last.

Det finns en tabell med koderna och deras motsvarande värden i vår artikel om belastning och hastighetsindex. Indexen är viktig information, liksom däckstorleken, särskilt när du ska välja nya däck till din bil. 

Hur identifierar man däckets märkesnamn och sortiment?

Det är rätt enkelt. Både tillverkarens märkesnamn och däcksortimentet står alltid på däcksidan.
På den här bilden syns MICHELIN och vår Michelingubbe alltid tydligt, och namnet ”Pilot Sport 4 S”Pilot Sport 4 S” anger däcksortiment.

Hur hittar man däcktypen? 

Ordet ”Tubeless” på däcksidan betyder att ditt däck inte behöver en innerslang. Observera att vissa hjul kräver en slang. I så fall är det viktigt att se till att slangen och däcket passar ihop.

”Tube type” anger däremot att däcket måste ha en innerslang.

Vad är fördelen? Slanglös montering väger mindre, är bränslesnålare och ofta mer tillförlitlig eftersom slangar kan skadas i körningen.

Hur läser jag ett däcktryck?

Det är märkningen på däcksidan (MAXLOAD och MAX PRESS) som anger däckets maximala last och maximala tryck. Men det är inte nödvändigtvis den belastning och det tryck som gäller för ditt fordon.

För att se till att dina däck fungerar riktigt på ditt fordon, bör du använda däcktrycken som rekommenderas av din fordonstillverkare. De brukar finnas i ägarmanualen, på etiketten i förardörren eller på tanklocket.

Hur läser jag ett däcks datummärkning?

Däckets datummärkning står i fältet DOT (Department Of Transportation), där det även finns annan däckmärkning. 
De första koderna är krav som ställs på den amerikanska marknaden. Datumkoden står i slutet och har fyra siffror.De två första siffrorna anger veckan och de två sista siffrorna produktionsåret. I det här exemplet anger däckets datummärkning 4714, vilket betyder att däcket tillverkades i vecka 47 under året 2014.

I slutet av däck dot, hittar du märkningen av däckets ålder

Slitage är det enda som avgör när livslängden är slut. Det kan mätas med hjälp av slitageindikatorer.

Hur vet jag när däcket har nått maximal slitagenivå?

På Michelindäck hjälper små upphöjningar att hitta slitageindikatorerna i mönstret.

Ditt däck har slitageindikatorer.
Dessa små 1,6 mm höga ribbor sitter mellan skulpturerna i däcket. 

På Michelindäck hittar du dem lätt tack vare den lilla Michelingubben som finns på flera ställen på däcksidan. När du ser Michelingubben vet du att slitageindikatorerna sitter i en rad tvärs över däcket.

När däckmönstret slitits ned till samma nivå som slitageindikatorerna, har däcket kommit ned till lägsta mönsterdjup.

Vad betyder däckmärkningen: Alptopp och M+S

1 - Snötäckt berg
Det kan finnas en logotyp med 3 alptoppar och en snöflinga på ditt däck. Det är etiketten tre alptoppar och snöflinga eller 3PMSF: det är den nyaste standarden för vinter- eller snödäck. Det garanterar en lägsta vinterprestanda för det finns ett objektivt test för däck som har den märkningen. Den här logon på ditt däck ser till att det betraktas som rekommenderad utrustning där det finns lagstiftning om vinterdäck, som skidorter till exempel.

2 - Beteckningen M+S
Vissa däck märks med M+S på sidoväggen, bland annat året-runt- och vinterdäck. Dessa bokstäver står för lera (”Mud”) och ”Snö” och anger att däcket enligt tillverkaren är ett “snödäck”.  Men däck som endast har märkningen M+S för prestanda i vinterförhållanden, genomgår inte lagstadgad provning.

Endast däck som är märkta med “3PMSF” garanterar verklig vinterprestanda som är speciellt avsedd för att köras i snö och har uppfyllt alla krav genom en objektiv testning.

För certifierade vinterdäck (M+S och/eller 3PMSF märkning), kan hastighetskapaciteten vara lägre än original sommardäck.  När det krävs, måste därför fordonets hastighet begränsas med hänsyn till det när det har vinterdäck. I vissa länder där bilens teoretiska hastighetsgräns ligger över däckens hastighetsgräns, kan det krävas att en etikett visar denna lägre hastighet inne i fordonet, fullt synligt för föraren.

OE-märkning

Vissa biltillverkare utrustar bilarna med däck som är finjusterade för just deras krav. 

En märkning på däck, som betyder ”Original Equipment”, eller originalutrustning anger att däcket utvecklats av däcktillverkare och har godkänts av din fordonstillverkare att monteras som standard.

OE-märkning står inte bara för tillverkaren utan ofta även för en viss bilmodell.  Skillnaderna mellan däck av dessa typer kan ha att göra med väghållning, komfort, buller och ibland krav från fordonets transmissions- och mjukvarusystem. Även rullmotståndet optimeras.

Michelin rekommenderar att om ditt fordon från början utrustats med OE-märkta däck, ska däcken du byter till vara rätt OE-märkta versioner.

I bildexemplet står ”AO”-märkningen för Audi, som du ser i tabellen nedan.

Tabell med OE-märkning per fordonsmärke:

Biltillverkare
Märkning av originalutrustning

Hitta dina perfekta Michelindäck på några sekunder