Slitbanemönstret på MICHELIN Pilot Alpin 4 kan skilja sig från det som visas på motsatt sida. Beroende på dimensionen kan slitbanan vara asymmetrisk eller riktad.
Varför används asymmetriska och riktade slitbanemönster?
Faktum är att det nya däcket MICHELIN Pilot Alpin 4 finns med två olika slitbanemönster. MICHELIN arbetade samtidigt fram två lösningar: den ena tillverkades i samarbete med Porsche, den andra i en mer generisk utveckling. Båda lösningarna har gett utmärkta resultat. Vart och ett av slitbanemönstren tar hänsyn till Ridge'n'Flex-filosofin och använder samma element i olika kombinationer.
Traditionellt upplevs asymmetriska slitbanor erbjuda bättre hantering. Hur är det med beteendet hos MICHELIN Pilot Alpin 4 med riktad slitbana?
Att använda ett asymmetriskt slitbanemönster är en av lösningarna för att förbättra hanteringen, men det är inte den enda. Däck är som bekant en produkt med många element. Genom att kombinera dem på olika sätt kan vi få ett utmärkt beteende, oavsett om slitbanan är asymmetrisk eller riktad. Ett exempel är MICHELIN Pilot Alpin 4 riktade däck som godkänts av Porsche för sina 911 och Boxster-modeller.
Betyder det att Michelin Pilot Alpin 4 riktade däck endast är avsedda för Porsche-fordon?
Nej, inte enbart. Det är dock lätt att tro det, eftersom vi började med storlekar för Porsche-fordon, men vi kan tillverka riktade däck även för andra fordon för att på bästa sätt möta biltillverkarnas krav. Idag finns dessa storlekar tillgängliga i två versioner: V och W (med eller utan specifik märkning för Porsche).
Dimensioner med riktat slitbanemönster: