(1) Däckets samlade prestanda är bevisad i tester utförda under 2020 och 2021 på torrbromsning, våtbromsning med nya och slitna däck, snöbromsning med nya och slitna däck, snögrepp med nya och slitna däck, rullmotstånd och livslängd - se testdetaljer i juridiska omnämnanden punkterna 2, 3, 4, 5, 6, 7. MICHELIN CrossClimate 2 tar 6 ledande positioner i totalt 9 tester.
(2) Snöbromstester utförda av TÜV SÜD Product Service på Michelins begäran mellan december 2020 och april 2021. Testerna utfördes i hastigheter mellan 30 och 10 km/h på dimension 205/55 R16 94V XL på VW Golf 7 där MICHELIN CrossClimate 2 (ny: 100% - sliten: 100%) jämfördes med: MICHELIN CrossClimate + (ny: 95% - sliten: 88,2%), BRIDGESTONE Weather Control A005 EVO (ny: 92,4% - sliten: 70,9%), CONTINENTAL AllSeasonContact (ny: 99,5% - sliten: 96,4%) och GOODYEAR Vector 4Seasons Gen-3 (ny: 97, 6% - sliten: 94,1%). Samt snöbromstest utförda av TÜV SÜD Product Service på Michelins begäran i april. Testerna utfördes i hastigheter mellan 30 och 10 km/h på dimension 205/55 R16 94V XL på VW Golf 7 med MICHELIN CrossClimate 2 (ny: 100% - sliten: 100%) jämfört med PIRELLI Cinturato All Season SF2 (ny: 92,1% - sliten: 89,3%). Notera: Sliten innebär att däckets slitbana har blivit maskinellt putsat ner till djupet av slitbaneslitageindikatorn (Tread Wear Indicator) enligt europeisk standard: ECE R30r03f.
(3) Snögreppstester utfördes av TÜV SÜD Product Service på Michelins begäran, mellan december 2020 och april 2021. Testerna utfördes på dimension 205/55 R16 94V XL på VW Golf 7 som jämför MICHELIN CrossClimate 2 (ny: 100% - sliten: 100%) mot MICHELIN CrossClimate + (ny: 95,1% - sliten: 87,6%), BRIDGESTONE Weather Control A005 EVO (ny: 84,6% - sliten: 65,2%), CONTINENTAL AllSeasonContact (ny: 95,6% - sliten: 91,6%) och GOODYEAR Vector 4Seasons Gen-3 (ny: 94,6% - sliten: 90,4%). Samt snögreppstester utförda av TÜV SÜD Product Service på Michelins begäran i april 2021. Testerna utfördes på dimension 205/55 R16 94V XL på VW Golf 7 där MICHELIN CrossClimate 2 (ny: 100% - sliten: 100%) jämfördes mot PIRELLI All Season Cinturato SF2 (ny: 94,0% - sliten: 92,1%). Notera: Sliten innebär att däckets slitbana har blivit maskinellt putsat ner till djupet av slitbaneslitageindikatorn (Tread Wear Indicator) enligt europeisk standard: ECE R30r03f.
(4) Våtbromstest utförda av TÜV SÜD Product Service på Michelins begäran mellan december 2020 och april 2021. Testerna utfördes i hastigheter mellan 80 och 20 km/h på dimension 205/55 R16 94V XL på VW Golf 7 med MICHELIN CrossClimate 2 (ny: 100% - sliten: 100%) jämfört mot MICHELIN CrossClimate + (ny: 98,2% - sliten: 101,1%), BRIDGESTONE Weather Control A005 EVO (ny: 103,2% - sliten: 99,5%), CONTINENTAL AllSeasonContact (ny: 94,9% - sliten: 96,1%) och GOODYEAR Vector 4Seasons Gen-3 (ny: 95% - sliten: 93,5%). Samt våtbromstest utförda av TÜV SÜD Product Service på Michelins begäran i april 2021. Testerna utfördes i hastigheter mellan 80 och 20 km/h, på dimension 205/55 R16 94V XL på VW Golf 7 som jämför MICHELIN CrossClimate 2 (ny: 100% - sliten: 100%) mot PIRELLI Cinturato All Season SF2 (ny: 96,8% - sliten: 89,5%). Notera: Sliten innebär att däckets slitbana har blivit maskinellt putsat ner till djupet av slitbaneslitageindikatorn (Tread Wear Indicator) enligt europeisk standard: ECE R30r03f.
(5) Torrbromstest utförda av TÜV SÜD Product Service på Michelins begäran, mellan december 2020 till april 2021. Testerna utfördes i hastigheter mellan 100 och 0 km/h, på dimension 205/55 R16 94V XL på VW Golf 7, där MICHELIN CrossClimate 2 (100%) jämförts med MICHELIN CrossClimate + (96,3%), BRIDGESTONE Weather Control A005 EVO (98,1%), CONTINENTAL AllSeasonContact (92,8%) och GOODYEAR Vector 4Seasons Gen-3 (90,1%). Samt torrbromstest utförda av TÜV SÜD Product Service på Michelins begäran i april 2021. Testerna utfördes i hastigheter mellan 100 och 0 km/h, på dimension 205/55 R16 94V XL på VW Golf 7 där MICHELIN CrossClimate 2 (100%) jämförts med PIRELLI Cinturato All Season SF2 (95,9%).
(6) Livslängdstest utfört av DEKRA TEST CENTER, på Michelins begäran, i mars 2021. Testet genomfördes med dimension 205/55 R16 94V XL på VW Golf 7 där MICHELIN CrossClimate 2 (100%) jämfördes med CONTINENTAL AllSeasonContact (100,8%), GOODYEAR Vector 4Seasons Gen-3 (108,4%) och BRIDGESTONE Weather Control A005 EVO (69,7%). Livslängdstestet kördes i genomsnittlig verklig användning (D50) med 11 568 km körning och extrapolerad livslängd på 1,6 mm. Samt livslängdstest utfört av DEKRA TEST CENTER på Michelins begäran i april 2021.Testet genomfördes på dimension 205/55 R16 94V XL på VW Golf 7 där MICHELIN CrossClimate 2 (100%) jämfördes med PIRELLI Cinturato All Season SF2 (78%). Livslängdstestet kördes i genomsnittlig verklig användning (D50) med 10 000 km körning och extrapolerad livslängd på 1,6 mm.
(7) Rullmotståndstester utförda på maskin av Applus Idiada, på Michelins begäran i augusti 2020. Testerna utfördes på dimension 205/55 R16 94V XL, där MICHELIN CrossClimate 2 (7,11 kg/t) jämfördes med MICHELIN CrossClimate + (8,05 kg/t). Miljövänlig körning beror framför allt på körvanor, fordon eller däcktryck.
(8) Rullmotstånd - MICHELIN CrossClimate 2 är klassad "B" på de flesta dimensioner på den europeiska märkningsskalan för rullmotstånd (A-B-C-D-E). Det är jämförbart med premiumstandard för sommardäck, där majoriteten är klassade "B" och högre, enligt Product Tracking - Average Premium Summer tire market in Europe – 2021.
(9) Bästsäljare - Källa = Panel Sell Out GFK Passenger Car All Seaso (all Tier). Period: januari 2021 till december 2021. Omfattning: Storbritannien, Tyskland, Italien, Spanien, Turkiet, Grekland, Polen och Rumänien.
(10) 3PMSF: 3 Peak Mountain Snow Flake.