liv img mich primacy4plusdry 20210922 v06 newbackplate

Återvinning av bildäck

Tips och råd för bil-, SUV- och skåpbilsdäck

Har du någonsin undrat vad som händer med dina däck när du byter ut dem? Vi ska se hur återvinning av bildäck går till i praktiken och hur Michelin arbetar för att främja sin återvinning, samtidigt som de ständigt strävar efter att minska sina produkters miljöpåverkan.

Kan bildäck återvinnas?

Vare sig du kör fram och tillbaka till jobbet eller reser kors och tvärs över landet på helgerna kommer dina däck med tiden att visa tecken på slitage. När däcken nått ett mönsterdjup på 1,6 mm behöver du byta däcken så fort som möjligt för att säkerställa maximal säkerhet på vägarna och uppfylla lagkraven.

Ibland behöver du kanske byta ut dem tidigare på grund av skada eller punktering... Denna kassering av bildäck leder till runt 30 miljoner ton däck  som behöver bytas ut och potentiellt slängas varje år över hela världen!
 
Men vad skulle du säga om vi sa att dina däck kan återvinnas? Däckbranschen är i dag en av de mest avancerade sektorerna på hantering av uttjänta produkter. Runt 88 % [2] av de uttjänta däcken samlas nu in. De flesta av dem återvinns, vilket är rätt imponerande med tanke på att bara 14 % alla plastförpackningar [2] omvandlas genom återvinning. 

Innan däcken återvinns vidtar Michelin åtgärder i varje steg i sina produkters livscykel för att minska deras miljöpåverkan.

Livscykelanalys

Vad består däcken av? 

Även om däcken ser enkla ut består de faktiskt av mer än 200 olika material. Det är bland annat naturligt och syntetiskt gummi, kimrök och kisel, förstärkande fyllmedel, stål- och textilförstärkningar och kemiska medel.

Hur är ett bildäck uppbyggt?

De flesta bildäck består av flera lager. Det komplicerar processen för återvinning av däck ytterligare för tillverkare som Michelin som strävar efter att ta fram nya innovativa metoder som gör det enklare att återanvända alla olika beståndsdelar. Dessa lager i däcket brukar innehålla syntetiskt gummi, textilfibertrådar, metalltrådar...

Byta däck hos återförsäljaren

Hur fungerar återvinning av bildäck?

Processen att återvinna gummi från däck börjar ofta hos återförsäljaren när du tar dit bilen för att byta ut de gamla, utslitna däcken. 

Du kan även ta med dina däck till en återvinningscentral för däck eller en vanlig återvinningscentral för hushåll. Men det kan finnas gränser för hur många du kan ta dit och det kan förekomma avgifter.

Du kan även ta med dina däck till en återvinningscentral för däck eller en vanlig återvinningscentral för hushåll. Men det kan finnas gränser för hur många du kan ta dit och det kan förekomma avgifter.

Michelin bidrar aktivt till utvecklingen av branschen för återvinning av däck genom att delta i däckinsamlingssystem i många länder runt om i världen.

Michelinkoncernen investerar i återvinning av däck och utvecklar innovativa, genombrottsteknologier i samarbete med sina partners för att omvandla utslitna däck till regenererade råvaror.
Enviro: en pyrolysteknik som används för att återvinna material som kimrök, olja och gas.
Lehigh Technologies: en teknik som gör att uttjänta gummiprodukter kan återvinnas till mikroniserade gummiprodukter.
• Michelin koordinerar och bidrar till forskningsprogram som BlackCycle som har som mål att utveckla en fullständig värdekedja från uttjänta däck till sekundära råvaror (med 7 industripartners, 5 forsknings- och teknikorganisationer (RTO) och ett innovationskluster som omfattar 5 länder).

End-of-life recycling solution

Återvinning av däck nära dig 

Kontakta din kommun för att få mer information om återvinning av däck nära dig. Vissa länder har databaser på nätet där du hittar den närmaste återvinningscentralen där du kan slänga bildäck.

Behöver du nya däck? Hitta en MICHELIN däckåterförsäljare nära dig:

banner-dealer-locator

Hitta återförsäljare nära dig på några sekunder

Sök efter
Adress, stad eller postnummer
Car
  • Car
  • Motorbike
Hitta mig
Sök

Varför är det viktigt att återvinna bildäck? 

Kasserade bildäck som återvinns eller återvinning av bildäck är bara ett av många sätt att vi kan arbeta tillsammans för att minska miljöavtrycket under ett däcks livscykel, från vaggan till graven.

Michelin använder ekodesignprinciper för att begränsa sina däcks miljöpåverkan i varje steg i livscykeln, från råvaruförsörjning och produktion till användning och återvinning.

Som del av sin All-Sustainable approach vidtar Michelin åtgärder inom branschen med sina intressenter och branschpartners för att främja återvinning av däck samtidigt som de ständigt strävar efter att minska sina produkters miljöpåverkan. Till 2050 siktar företaget på att ha däck som tillverkats till 100 % av hållbart material samtidigt som däcket blir 10 % mer energisnålt under 2030 jämfört med 2020.
 
Det är inte det enda som görs för att minska påverkan – Michelin optimerar även frakten och konstruerar däck som minskar bränsle- och energiförbrukningen, som i däcket MICHELIN e.PRIMACY. Michelin arbetar även med andra tillverkare för att utveckla toppmoderna återvinningsprocesser som kommer att hjälpa till att omvandla avfall till råvaror..


Denna kretsloppsmetod utmärks av Michelins 4R-metod: Reduce, Reuse, Recycle and Renew (reducera, återanvänd, återvinn och förnya).

mfp 4r schema horizontal se

Genom att öka medvetenheten och hjälpa till att begränsa miljöpåverkan när däcken är uttjänta siktar Michelin på att utveckla sektorn för återvinning av däck över hela världen. I till exempel Chile bygger Michelin sin första anläggning för återvinning av entreprenaddäck som ska erbjuda en helhetslösning, dvs. att samla in gamla däck och återanvända regenererade material. 
 
Ta reda på mer om koncernens strategi för hållbar utveckling och rörlighet som siktar på att göra Michelin till ett av de mest innovativa, ansvariga och högpresterande företagen i världen inom alla sina ansvarsområden: ekonomiskt, miljömässigt, socialt och samhälleligt på michelin.com.

KÄLLOR

[1] Källa: Deloitte studie – TIP 2019 – 45 länder
[2] “Global ELT Management – A global state of knowledge on regulation, management
system, impacts of recovery and technologies”, WBCSD & Tyre Industry Project

Du använder en webbläsare som inte stöds
Du använder en webbläsare som inte stöds av den här webbplatsen. Detta innebär att vissa funktioner kanske inte fungerar som avsett. Detta kan orsaka avvikande beteenden när du surfar på webbplatsen. Använd eller uppgradera/installera en av följande webbläsare för att få tillgång till alla funktioner på webbplatsen.