H24 Green GT prototype

WE RACE FOR CHANGE

Motorsport, en accelerator för innovation

Varför racing?

Motorsport, an accelerator of innovation #WeRaceForChange

Under decennierna har vi globalt visat prestandan hos våra racingdäck vilket vi är mycket stolta över. Idag har dock motorsportens natur förändrats.

Den kolossala utmaningen vi står inför handlar om att utveckla vårt All Sustainable-däck vars design och produktion har en begränsad inverkan på jordens resurser, biologiska mångfald och CO₂-utsläpp, utan att förringa prestandan som har gjort Michelindäcken till en framgång genom åren.   

Mer än någonsin fungerar racing idag som en ovärderlig plattform för att utvärdera och accelerera teknisk innovation. De extrema förhållandena som är signifikant för all motorsport ger oss en möjlighet att förnya, experimentera, lära oss, tänka ut nya lösningar och påskynda utvecklingen av hållbara lösningar som i slutänden är till nytta för alla.

VI TÄVLAR FÖR FÖRÄNDRING, FÖR ATT FÖRBÄTTRA SÄTTET VI ALLA TAR OSS FRAM

We Race For Change: Performance Made to Last

Vi tävlar för att ge våra partners prestanda som varar från start till mål. Vårt åtagande är att leverera en säker körupplevelse som varar från den första milen till den sista, tack vare däck som går att lita på ända ner till den lagliga slitagegränsen (1).

We Race For Change: Renewable and recycled materials

Vi tävlar för att ta oss an nya utmaningar. Våra däck innehåller allt större andelar förnybara och återvunna material. De avancerade materialen vi utvecklar inom motorsport kommer att gynna alla MICHELIN-däck från 2025.

We Race For Change: Simulation

Vi tävlar för att hitta svar, simulera, lära av datavetenskap och överträffa oss själva. Vår användning av simuleringsteknik inom motorsport håller på att utvidgas till däckproduktion, vilket resulterar i betydande besparingar av resurser och CO2-utsläpp.

LÄR KÄNNA TEAMET OCH LÄS MER OM HUR VI TÄVLAR FÖR FÖRÄNDRING

Michelin #WeRaceForChange - Dylan

Dylan, tyre performance engineer

Michelin #WeRaceForChange - Philippe

Philippe, tyre technician

Michelin #WeRaceForChange - Stéphanie

Stéphanie, chemist 

LE MANS: VÅR FAVORITARENA FÖR INNOVATION I ÖVER 100 ÅR

Michelin innovations through the history of the 24H of Le Mans #WeRaceForChange

Le Mans 24-timmars, som äger rum på vägar som normalt är öppna för daglig trafik, utsätter våra däck för exceptionella utmaningar – från banans ojämna yta till plötsliga väder- och temperaturförändringar. Ändå måste däcken leverera felfritt med perfekt balanserad prestanda, hög säkerhet, bra grepp och mångsidighet från loppets start till mål. 

Innovation som förändrat mobiliteten:

The winner of the inaugural Le Mans 24 Hours was a Chenard & Walcker

Demonteringsbart däck

1923: Vinnaren av det första Le Mans 24-timmarsloppet var en Chenard & Walcker utrustad med Michelindäck. Det avslutade hade en medelhastighet på 91 kilometer i timmen. Våra avtagbara däck revolutionerade rörligheten genom att kombinera spänst, lång livslängd, komfort och användarvänlighet.

A Lancia B20 GT won its class on radial tyres at the 1951 Le Mans 24 Hours.

Radialdäck

1951: Michelins X-däck, vilka patenterades 1946 och marknadsfördes sedan 1949, hade en revolutionerande radiell stomme med metallbälten för långvarig säkerhet, komfort och bränsleekonomi. En Lancia B20 GT vann sin klass på radialdäck vid 1951 års Le Mans 24-timmars.

Michelin was the first to race slick tyres at Le Mans

Slickdäck

1967: Michelin var först ut med att tävla på slicks under Le Mans 24-timmars. Deras helt släta och mönsterfria slitbana gav överlägset grepp under torra förhållanden. Slicks fick ett omedelbart genomslag med Alpine A210 som slutförde ett varv på under fyra minuter för första gången i sin klass innan vinsten av P1.6-klassificeringen.

Alpine A442, the 1978 Le Mans winner

Högprestandadäck

1978: Renault-Alpine A442B:s seger i Le Mans 1978, utrustad med högpresterande radialdäck från Michelin, underströk teknikens extraordinära värde. Resultatet följdes av framgång i Formel 1, vilket gav ytterligare bevis på radialdäckens överlägsenhet. Det bidrog i sin tur till att tekniken blev branschnorm världen över.

Teknologisk utveckling, såsom de framsteg som gjorts inom kraftverksteknik, bensin- och dieselmotorer, hybridkraftenheter, introduktionen av skivbromsar och sofistikerad aerodynamik, innebär samtliga nya utmaningar för däck. De behöver anpassa sig till större begränsningar, inklusive högre effekt, belastningar och vridmoment, samtidigt som de ger en överlägsen effektivitet. Michelins vinnarrekord på Le Mans-timmars har matchat den otroliga revolution som loppet har lyckats med när det gäller prestanda. Bara under de senaste 10 åren har det hjälpt de främsta LMP1-prototyperna att klara upp till 75 mil på en enda uppsättning däck, med en medelhastighet på 240 kilometer i timmen. Det motsvarar mer än den sträcka som två Formel 1-grandprix tillryggalägger!

Le Mans 2024: Vi fortsätter innovera för en hållbar framtid

Hundraårsjubileet av Le Mans 24-timmars blir inget undantag när det gäller Michelin-innovationer:

  • Det senaste Michelin Pilot Sport Endurance Slicks and Wets, som utformats för dagens Hypercar-prototyper, designades helt virtuellt med hjälp av simulatorteknik. Processen har nu utvidgats till utveckling av massmarknadsdäck, vilket har resulterat i betydande resurs- och CO₂-utsläppsbesparingar.
  • 2024 presenterar vi ett racingdäck som innehåller 71 % förnybara och återvunna material för vätgasprototypen MissionH24 och den helelektriska Porsche GT4 ePerformance. Denna prestation möjliggjordes tack vare vår kunskap om förnybara eller återvunna material i samband med däck, utan att det göra avkall på varken prestanda eller övergripande miljöpåverkan.
Racing tyre that contains 63% sustainable materials
Designed to win

Våra däck är designade för att vinna

Vi är den däcktillverkare med flest segrar i FIA och FIM-mästerskapen under de senaste 50 åren.
b2 moto

Michelin, officielt klassdäck för MOTOGP™

Våra partners litar på oss

Lita på Michelindäck på bana och på väg – du också

Läs mer om varför Michelin:

Collaborating with Porsche on its fully electric 718 Cayman GT4 E-Performance

Tar täten mot elektrisk mobilitet

Vi står i frontlinjen för elektrisk mobilitet. Våra ingenjörer arbetar nära bil- och motorcykeltillverkare för att designa däck med prestanda som gör stor skillnad för ägare av elfordon. 

Följ oss för mer motorsportinnehåll

Juridiska omnämnanden

(1) Sista milen/kilometern tolkas som fram till det minsta lagliga mönsterdjupet (1,6 mm i Europa). Se det minsta lagliga mönsterdjupet i ditt land. Mer information finns på https://www.michelin.co.uk/performance-made-to-last

(2) För mer information https://www.michelin.com/en/sustainable-development-mobility/working-towards-sustainable-mobility/

 

Du använder en webbläsare som inte stöds
Du använder en webbläsare som inte stöds av den här webbplatsen. Detta innebär att vissa funktioner kanske inte fungerar som avsett. Detta kan orsaka avvikande beteenden när du surfar på webbplatsen. Använd eller uppgradera/installera en av följande webbläsare för att få tillgång till alla funktioner på webbplatsen.