H24 Green GT prototype

WE RACE FOR CHANGE

Motorsport, en accelerator för innovation

Varför racing?

Motorsport, an accelerator of innovation #WeRaceForChange

Under decennierna har vi globalt visat prestandan hos våra racingdäck vilket vi är mycket stolta över. Idag har dock motorsportens natur förändrats.

Den kolossala utmaningen vi står inför handlar om att utveckla vårt All Sustainable-däck vars design och produktion har en begränsad inverkan på jordens resurser, biologiska mångfald och CO₂-utsläpp, utan att förringa prestandan som har gjort Michelindäcken till en framgång genom åren.   

Mer än någonsin fungerar racing idag som en ovärderlig plattform för att utvärdera och accelerera teknisk innovation. De extrema förhållandena som är signifikant för all motorsport ger oss en möjlighet att förnya, experimentera, lära oss, tänka ut nya lösningar och påskynda utvecklingen av hållbara lösningar som i slutänden är till nytta för alla.

Vi tävlar för att förändra – för att förbättra sättet vi alla färdas

We race for change - Performance made to last

Vi ger oss ut på tävlingsbanan i syfte att förse våra partners med prestanda som håller från startlinjen till målflagg. Vårt åtagande mot våra kunder är att tillhandahålla en trygg och hållbar körupplevelse tack vare däck som du kan lita på hela vägen ner till den lagliga slitagegränsen.(1)

We race for change - Sustainable materials

Vi tävlar för att uppnå nya utmaningar. Våra däck innehåller en allt högre grad återvunnet material (2). Det avancerade materialet vi utvecklar genom motorsport kommer hela Michelins däcksortiment till gagn från och med 2025. 

We race for change - simulation

Vi tävlar för att hitta svar, simulera, lära från data och överträffa oss själva. Motorsportsimulering är på väg att utökas till att även innehålla däckproduktion, vilket resulterar i stora material- och utsläppsbesparingar.

LÄR KÄNNA TEAMET OCH LÄS MER OM HUR VI TÄVLAR FÖR FÖRÄNDRING

Michelin #WeRaceForChange - Dylan

Dylan, tyre performance engineer

Michelin #WeRaceForChange - Philippe

Philippe, tyre technician

Michelin #WeRaceForChange - Stéphanie

Stéphanie, chemist 

LE MANS: VÅR FAVORITARENA FÖR INNOATION I ÖVER 100 ÅR

Michelin innovations through the history of the 24H of Le Mans #WeRaceForChange

Le Mans 24-timmars, som äger rum på vägar som normalt är öppna för daglig trafik, utsätter våra däck för exceptionella utmaningar – från banans ojämna yta till plötsliga väder- och temperaturförändringar. Ändå måste däcken leverera felfritt med perfekt balanserad prestanda, hög säkerhet, bra grepp och mångsidighet från loppets start till mål. 

Innovation som förändrat mobiliteten:

The winner of the inaugural Le Mans 24 Hours was a Chenard & Walcker

Demonteringsbart däck

1923: Vinnaren av det första Le Mans 24-timmarsloppet var en Chenard & Walcker utrustad med Michelindäck. Det avslutade hade en medelhastighet på 91 kilometer i timmen. Våra avtagbara däck revolutionerade rörligheten genom att kombinera spänst, lång livslängd, komfort och användarvänlighet.

A Lancia B20 GT won its class on radial tyres at the 1951 Le Mans 24 Hours.

Radialdäck

1951: Michelins X-däck, vilka patenterades 1946 och marknadsfördes sedan 1949, hade en revolutionerande radiell stomme med metallbälten för långvarig säkerhet, komfort och bränsleekonomi. En Lancia B20 GT vann sin klass på radialdäck vid 1951 års Le Mans 24-timmars.

Michelin was the first to race slick tyres at Le Mans

Slickdäck

1967: Michelin var först ut med att tävla på slicks under Le Mans 24-timmars. Deras helt släta och mönsterfria slitbana gav överlägset grepp under torra förhållanden. Slicks fick ett omedelbart genomslag med Alpine A210 som slutförde ett varv på under fyra minuter för första gången i sin klass innan vinsten av P1.6-klassificeringen.

Alpine A442, the 1978 Le Mans winner

Högprestandadäck

1978: Renault-Alpine A442B:s seger i Le Mans 1978, utrustad med högpresterande radialdäck från Michelin, underströk teknikens extraordinära värde. Resultatet följdes av framgång i Formel 1, vilket gav ytterligare bevis på radialdäckens överlägsenhet. Det bidrog i sin tur till att tekniken blev branschnorm världen över.

Teknologisk utveckling, såsom de framsteg som gjorts inom kraftverksteknik, bensin- och dieselmotorer, hybridkraftenheter, introduktionen av skivbromsar och sofistikerad aerodynamik, innebär samtliga nya utmaningar för däck. De behöver anpassa sig till större begränsningar, inklusive högre effekt, belastningar och vridmoment, samtidigt som de ger en överlägsen effektivitet. Michelins vinnarrekord på Le Mans-timmars har matchat den otroliga revolution som loppet har lyckats med när det gäller prestanda. Bara under de senaste 10 åren har det hjälpt de främsta LMP1-prototyperna att klara upp till 75 mil på en enda uppsättning däck, med en medelhastighet på 240 kilometer i timmen. Det motsvarar mer än den sträcka som två Formel 1-grandprix tillryggalägger!

Le Mans 2023: Vi fortsätter innovera för en hållbar framtid

Hundraårsjubileet av Le Mans 24-timmars blir inget undantag när det gäller Michelin-innovationer:

  • Det senaste Michelin Pilot Sport Endurance Slicks and Wets, som utformats för dagens Hypercar-prototyper, designades helt virtuellt med hjälp av simulatorteknik. Processen har nu utvidgats till utveckling av massmarknadsdäck, vilket har resulterat i betydande resurs- och CO₂-utsläppsbesparingar.
     
  • I år presenterar vi ett racingdäck som innehåller 63 % hållbara material (biobaserade, förnybara eller återvunna material) för GreenGT:s väteprototyp och den helelektriska Porsche GT4 ePerformance. Detta möjliggörs tack vare vår kunskap om hållbara däckmaterial, utan att skada vare sig däckets prestanda eller övergripande miljöpåverkan.
Racing tyre that contains 63% sustainable materials
Designed to win

Våra däck är designade för att vinna

Vi är den däcktillverkare med flest segrar i FIA och FIM-mästerskapen under de senaste 50 åren.
b2 moto

Michelin, officielt klassdäck för MOTOGP™

Våra partners litar på oss

Lita på Michelindäck på bana och på väg – du också

Läs mer om varför Michelin:

Collaborating with Porsche on its fully electric 718 Cayman GT4 E-Performance

Tar täten mot elektrisk mobilitet

Vi står i frontlinjen för elektrisk mobilitet. Våra ingenjörer arbetar nära bil- och motorcykeltillverkare för att designa däck med prestanda som gör stor skillnad för ägare av elfordon. 

Följ oss för mer motorsportinnehåll

Juridiska omnämnanden

(1) Sista milen/kilometern tolkas som fram till det minsta lagliga mönsterdjupet (1,6 mm i Europa). Vänligen säkerställ det minsta lagliga mönsterdjupet i ditt land. Mer information finns på: https://www.michelin.co.uk/performance-made-to-last


(2) Michelin anser att hållbara material är antingen återvunnet material eller biomaterial som kan förnyas i ett mänskligt livs tidsskala, och som inte konkurrerar med livsmedelssektorn. Michelin anser inte att naturliga material som inte är förnybara i ett mänskligt liv är hållbara, exempelvis olja. Som sådana tas inte hänsyn till vissa material, även om de är av naturligt mineraliskt ursprung, såsom kiseldioxid, med i Michelins definition av ett hållbart material. Till återvunnet material räknas de råvaror som genereras av varje återvinningsprocess genom vilken industriavfall eller avfall efter konsumtion omarbetas till produkter, material eller ämnen. Energiåteranvändning och upparbetning av material för användning som energi är undantagna (baserat på definitionen av det europeiska direktivet för avfall).


(3) För mer information, se: https://www.michelin.com/en/sustainable-development-mobility/working-towards-sustainable-mobility/

Du använder en webbläsare som inte stöds
Du använder en webbläsare som inte stöds av den här webbplatsen. Detta innebär att vissa funktioner kanske inte fungerar som avsett. Detta kan orsaka avvikande beteenden när du surfar på webbplatsen. Använd eller uppgradera/installera en av följande webbläsare för att få tillgång till alla funktioner på webbplatsen.