(1) För mer information, se: https://www.michelin.com/en/sustainable-development-mobility/working-towards-sustainable-mobility/
(2) Från råvaruleverans och produktion till användnings- och återvinningsfas.
(3) Inbromsning på vått underlag vid slitet tillstånd, där mönstret har nötts ner till djupet av däckets slitageindikator. Externa tester är utförda av TÜV SÜD Product Service, på uppdrag av Michelin i juni 2021. Testerna genomfördes med en VW Golf 8 i hastigheter mellan 80-20 km/h.
(4) Till sista milen innebär det minsta lagliga mönsterdjupet (1,6 mm i Europa). Läs mer om vad som gäller i ditt land. Mer information finns på; www.michelin.country/performancemadetolast - anpassas lokalt
(5) Följande däckmodeller är designade för att erbjuda en extra lång livslängd och prestanda; MICHELIN CrossClimate², MICHELIN CrossClimate 2 SUV, MICHELIN Primacy 4+, MICHELIN e.Primacy, MICHELIN Pilot Sport 4S, MICHELIN Pilot Sport 5, MICHELIN Pilot Sport EV, MICHELIN Pilot Sport 4 SUV, MICHELIN Alpin 6 och MICHELIN Pilot Alpin 5.
(6) Intern beräkning som jämför Michelin Energy (RR>12kg/T) mot MICHELIN e.Primacy och MICHELIN Pilot sport EV(RR <5kg/T).
(7) Med vardagsavfall menas exempelvis matavfall, träspill, plastförpackningar och flaskor.
(8) Ackumulerad beräkning av mängd förbrukat återvunnet material inom Michelin-koncernens däcktillverkning mellan 2020 och 2030. Målet är att uppnå 40 % återvunnet material i däcken senast 2030.
(9) För Michelin innebär hållbara material antingen återvunnna eller biobaserade råvaror som kan förnyas under ett mänskligt liv, och som inte konkurrerar med livsmedelssektorn. Vi anser inte att naturliga material som inte är förnybara under ett människoliv kan anses hållbart, exempelvis olja. Vissa material tas dock inte med i Michelins definition av hållbart material; som exempelvis kiseloxid, även om det är av mineraliskt ursprung.
(10) Baserat på interna tester i jämförelse med den nuvarande MICHELIN Primacy 4 235/55R19 105W.
(11) Återvunna material är de råvaror som genereras av en återvinningsprocess där avfall efter konsumtion omarbetas till nya produkter eller material. Energiåtgång och upparbetning av material för användning som energi är undantaget i beräkningen, baserat på definitionen av det europeiska direktivet för avfall.
(12) UPTIS: Unique Puncture-proof Tire System, är ett luftfritt däck utvecklat i samarbete med Maxion, leverantören av en specifik fälg för UPTIS-däcket.
(13) Motsvarar det uppskattade genomsnittet av vikten på fram- och bakdäcken, bestående av 33 % respektive 46 % hållbara material.