Michelin agerar för att minska klimatpåverkan

Vi visar vägen inom framtidens mobilitet genom minskad miljöpåverkan (1) och utveckling av produkter och lösningar som gör mobilitet säkrare, tillgängligare och mer effektiv.

Innoverar för att skapa en ny däckgeneration 

Vi följer riktlinjer för ekodesign i syfte att utvärdera våra däcks miljöpåverkan i varje skede av livscykeln (2). Det är ett sätt att minska däckets totala miljöpåverkan samtidigt som vi bibehåller, eller till och med förbättrar, döckets prestanda.

Motion For Life, Michelin - Performance Made to Last 15s - USA

Minskar svinnet genom att designa däck med lång hållbarhet

Vi ser till att du får en lång och säker (3) körupplevelse – från den första milen till den sista (4). Våra däck är designade för att lita på (5), hela vägen ner till den lagliga slitagegränsen.

Motion For Life, Michelin - Environment 15s

Minskad energiförbrukning och lägre CO₂-utsläpp

Våra däck förbrukar mindre bränsle tack vare lågt rullmotstånd. Från det ursprungliga Michelin Energy Saver-däcket 1992 har vi lanserat sex nya generationers personbilsdäck med förbättrad energieffektivitet. På över 30 år har vi lyckats halvera rullmotståndet. 

Motion For Life, Michelin - Recycling 15s - USA

Skräp får nytt liv i däck – tack vare återvinning

Att tillverka däck av yoghurtförpackningar och plastflaskor, går det? Absolut! Innovationer inom biobaserade och nedbrytbara material gör att vi kan omvandla vardagsavfall (7) till material för nya däck. Till 2030 är vårt mål att använda 13,5 miljoner ton återvunnet material i våra däck (8).

Vårt första ekodesignade däck: Michelin E Primacy

Michelin E Primacy är det första ekodesignade Michelin-däcket vars livscykelanalys har integrerats i dess design. Det är också det första däcket på marknaden med en miljödeklaration för produkter (EPD). 

MICHELIN e.PRIMACY tyre

Vers un pneu durable

En däckserie bestående av 45 % hållbara material (7)

I oktober 2022 presenterade vi en däckserie för personbilar innehållande 45 % hållbara material, godkänd för vägtrafik.
Däcket har prestandanivåer motsvarande våra nuvarande däck (8). Vi är på god väg att nå delmålet om att alla våra däckserier ska innehålla minst 40 % biobaserat eller återvunnet material (9) till 2030, och 100 % till 2050.   

 

MICHELIN UPTIS prototyp

MICHELIN UPTIS-prototyp (12) är ett sammansatt luftfritt däck för personbilar. Det minskar risken för punktering och andra luftförluster till följd av vägskador, samtidigt som det minimerar miljöpåverkan.

New generation of airless tire | Michelin

A Visionary Concept Tire | Michelin

VISION-konceptet – ett däck tillverkat av 100 % hållbara material

2017 lanserades konceptet VISION, ett uppkopplat, luftfritt och sammansatt däck med förnybar slitbana som illustrerar framtidens däcktillverkning. Till 2050 är målet att alla däck ska innehålla 100 % biobaserade eller återvunna material.  

Innan 2050 kommer alla våra däck att vara 100 % hållbara

A recipe not as easy as it looks!

Driver på utvecklingen av hållbara lösningar genom motorsport

Racing Today for Tomorrow’s Sustainable Mobility | Michelin

Ett däck tillverkat av mer än 50 % biobaserat och återvunnet material

Redan idag har vi utvecklat ett racingdäck som innehåller 53 % biobaserade och återvunna råvaror. Däcket är monterat på den vätgasdrivna GreenGT H24-prototypen, en bil utvecklad för uthållighetsracing såväl som på Porsche GT4 ePerformance. Det högpresterande däcket bevisar att nytänkande teknik kan prestera även under extrema tävlingsförhållanden.

Hållbara däck rullar redan på tävlingsbanor

Inför säsongen 2022 utvecklade Michelin WorldCup MotoE-däcken, innehållande i genomsnitt 40 % (13) återvunnet material och material från biobaserade källor. Detta högprestandadäck utrustade 18 bilar under MotoE-säsongens 12 tävlingar 2022.

What are sustainable materials? - Michelin Motorsport

Utvecklar hållbara lösningar även bortom däcktillverkning

Några exempel på våra hållbara innovationer:

MS HYDROGENE GB

Vätgasdrift blir verklighet

I över 20 år har vi varit involverade i satsningar på vätgas. Vi är övertygade om att vätgasdrift kommer att vara en av de viktigaste komponenterna i framtidens gröna och hållbara mobilitet – som ett komplement till ren eldrift. 

Fostering sustainable gastronomy

Främjar hållbar gastrononomi 

Michelin-guiden är ett sätt att stödja hållbar gastronomi. Green Stars, som startade 2020, är en ny utmärkelse för kockar som bidrar till att göra professionell matlagning mer ansvarsfull och därmed möjliggör en mer hållbar livsstil för sina kunder och gäster. 

WISAMO - Maritime Nantaise

Koldioxidfri sjötransport

Projektet Wing Sail Mobility (WISAMO) är ett automatiserat, teleskopiskt och uppblåsbart segelsystem anpassat för handelsfartyg och fritidsbåtar. Dess revolutionerande design gör det möjligt för fartyg att minska både bränsleförbrukning och CO2-utsläpp.

Expansion of Michelin Ecological Reserve

Bevarar den biologiska mångfalden

2004 skapade Michelin-koncernen ett naturreservat som en del av Ouro Verde Bahia-programmet. Det är ett initiativ för hållbar utveckling som syftar till att utvärdera produktion av naturgummi, samtidigt som det stimulerar ekonomisk och social utveckling samt bevarar den biologiska mångfalden.

Läs mer om varför Michelin:

Sustainable Development and Mobility

Hållbar utveckling och mobilitet

Koncernens samhällsansvar tar avstamp i vår strategi för hållbar utveckling och mobilitet. Syftet är att göra Michelin till ett av de mest innovativa, ansvarsfulla och högpresterande företagen i världen – ekonomiskt, miljömässigt och socialt.

map search desktop

Hitta din närmaste Michelin-återförsäljare

Sök efter
Adress, stad eller postnummer
Car
Hitta mig
Sök

Legal mentions

(1) För mer information, se: https://www.michelin.com/en/sustainable-development-mobility/working-towards-sustainable-mobility/

(2) Från råvaruleverans och produktion till användnings- och återvinningsfas.

(3) Inbromsning på vått underlag vid slitet tillstånd, där mönstret har nötts ner till djupet av däckets slitageindikator. Externa tester är utförda av TÜV SÜD Product Service, på uppdrag av Michelin i juni 2021. Testerna genomfördes med en VW Golf 8 i hastigheter mellan 80-20 km/h.

(4) Till sista milen innebär det minsta lagliga mönsterdjupet (1,6 mm i Europa). Läs mer om vad som gäller i ditt land. Mer information finns på; www.michelin.country/performancemadetolast - anpassas lokalt

(5) Följande däckmodeller är designade för att erbjuda en extra lång livslängd och prestanda; MICHELIN CrossClimate², MICHELIN CrossClimate 2 SUV, MICHELIN Primacy 4+, MICHELIN e.Primacy, MICHELIN Pilot Sport 4S, MICHELIN Pilot Sport 5, MICHELIN Pilot Sport EV, MICHELIN Pilot Sport 4 SUV, MICHELIN Alpin 6 och MICHELIN Pilot Alpin 5.

(6) Intern beräkning som jämför Michelin Energy (RR>12kg/T) mot MICHELIN e.Primacy och MICHELIN Pilot sport EV(RR <5kg/T).

(7) Med vardagsavfall menas exempelvis matavfall, träspill, plastförpackningar och flaskor. 

(8) Ackumulerad beräkning av mängd förbrukat återvunnet material inom Michelin-koncernens däcktillverkning mellan 2020 och 2030. Målet är att uppnå 40 % återvunnet material i däcken senast 2030.

(9) För Michelin innebär hållbara material antingen återvunnna eller biobaserade råvaror som kan förnyas under ett mänskligt liv, och som inte konkurrerar med livsmedelssektorn. Vi anser inte att naturliga material som inte är förnybara under ett människoliv kan anses hållbart, exempelvis olja. Vissa material tas dock inte med i Michelins definition av hållbart material; som exempelvis kiseloxid, även om det är av mineraliskt ursprung. 

(10) Baserat på interna tester i jämförelse med den nuvarande MICHELIN Primacy 4 235/55R19 105W.

(11) Återvunna material är de råvaror som genereras av en återvinningsprocess där avfall efter konsumtion omarbetas till nya produkter eller material. Energiåtgång och upparbetning av material för användning som energi är undantaget i beräkningen, baserat på definitionen av det europeiska direktivet för avfall.

(12) UPTIS: Unique Puncture-proof Tire System, är ett luftfritt däck utvecklat i samarbete med Maxion, leverantören av en specifik fälg för UPTIS-däcket.

(13) Motsvarar det uppskattade genomsnittet av vikten på fram- och bakdäcken, bestående av 33 % respektive 46 % hållbara material.

Du använder en webbläsare som inte stöds
Du använder en webbläsare som inte stöds av den här webbplatsen. Detta innebär att vissa funktioner kanske inte fungerar som avsett. Detta kan orsaka avvikande beteenden när du surfar på webbplatsen. Använd eller uppgradera/installera en av följande webbläsare för att få tillgång till alla funktioner på webbplatsen.