Sex skäl till att byta dina däck
1. Däcket har en punktering
Däck är varaktiga och har utformats för att motstå ett visst antal slag, men de kan ibland punkteras. Vid en punktering ska däcket kontrolleras av en professionell mekaniker. Endast en fackman kan bekräfta att däcket invändiga kammare inte har påverkats av en irreparabel skada.
2. Det lagliga slitaget av slitbanan har uppnåtts
En michelingubbe som sitter överst på dina däck betyder att de har en slitageindikator. De liknar små bulor som sitter på botten av huvudspåren.
När återstående gummi har slitits ner till denna nivå har däcket nått sin lagliga slitgräns på 1 mm. Michelin rekommenderar uttryckligen att du byter däcken innan denna punkt nås. Efter denna punkt kan inte din säkerhet garanteras och det gäller även väggreppet och prestandan, speciellt på våta väglag.
3. Däck visar tecken på åldrande
Det är svårt att förutse ett däcks livslängd eftersom detta inte beror på tillverkningsdatumet. Däck som aldrig har använts, eller som inte har använts ofta, kan fortfarande visa tecken på åldrande. Många faktorer kan påverka deras livslängd: väderförhållanden, förvaring och användningsvillkor, belastning, hastighet, däcktryck, underhåll, körstil...
Michelin rekommenderar att alla förare regelbundet tar några minuter för att kontrollera deras däck för att upptäcka externa tecken på åldrande eller slitage: deformationer eller sprickor i slitbanan, på skuldrorna eller sidorna...
Du ska även låta en däckspecialist kontrollera däcken som kan bedöma om de ska bytas eller inte.
Testa inom fem år... därefter är det för sent!
Efter fem års användning eller mer ska däcken undersökas varje år av en mekaniker. Om däcken ska bytas ut, följ tillverkarens rekommendationer noggrant för att byta originalkomponenterna. Som en försiktighetsåtgärd ska alla däck som inte har bytts ut efter tio år bytas ut, även om de verkar vara i ett allmänt gott skick och inte har nått deras slitagegräns på slitbanan.
4. Däcket är skadat
Trottoarer, hål och trubbiga föremål kan allvarligt skada däck. Allt slitage, skärningar eller deformationer ska noggrant undersökas av en mekaniker. Endast en däckspecialist kan bekräfta om däcket kan repareras.
Som en allmän regel, kör inte på skadade eller punkterade däck.
När kan ett skadat däck inte repareras?
- Punkteringar på däcksidorna
- Deformerade eller synliga vulster
- Slitbanans gummi lossnar eller deformeras
- Slitage som gör att skyddslager eller däckstomme syns under slitbanorna eller på sidan
- Skada på grund av oljor eller korrosiva ämnen
- Strimmor eller repor på de invändiga sidorna på grund av körning med otillräckligt däckstryck.
5. Däcket visas på ett ovanligt slitmönster
Ovanligt slitage på slitbanor, på vissa platser i mitten eller på skuldrorna, är ofta tecken på ett mekaniskt problem (slitna stötdämpare, transmission, fästanordningar...) eller på grund av ett balansproblem. Det kan även inträffa på grund av ett dåligt däckstryck.
För att förhindra ett ovanligt slitage ska du kontrollera däckbalansen var sjätte månad. Det gör att du kan förlänga däckens livslängd och köra mer bekvämt. Förutom det kan slitaget på dina däck verka överdrivet med hänsyn till körsträckan i jämförelse med andra motorcyklar som körs i exakt samma förhållanden.
Om detta inträffar, kontakta din däckspecialist.
6. Du har fel däck för ditt fordon
Välj dina däck i enlighet med rättsliga krav och typen av utrustning som rekommenderas för ditt fordon. För en optimal prestanda, använd däck med samma slitbanemönster för fram- och backdäck. Däck som har olika design och slitbanemönster kan påverka fordonets balans och stabilitet. Utrusta inte ett fordon med ett radialdäck och ett icke radialdäck förutom om det anges av tillverkaren.
När det är dags att byta dina däck, ta en titt på vår däckväljare eller kontakta en av våra däckspecialister så att du gör rätt val.