24 hours of Le Mans

LE MANS 24 TIMMARS

100-årsfirande av passion för racing

Det ultimata uthållighetsracet för förare, maskiner och däck

Le Mans 24-timmars är världens mest kända och prestigefyllda biltävling. Det arrangerades första gången år 1923 och firar år 2023 sitt 100-årsjubileum. Michelin vann invigningsevenemanget i samarbete med den franska fordonstillverkaren Chenard & Walcker. Det blev starten på en lång framgångssaga för Michelin-däck. Arrangerat av ACO (Automobile Club de l’Ouest), är det en deltävling i FIA World Endurance Championship. Le Mans är det längsta loppet i serien och har den snabbaste banan (längd: 13,626 km/medelhastighet: 240 km/h).

Michelin and Le Mans 2023 - A rewarding journey - Michelin Motorsport

För att vinna finns en enda regel: den bil som tillryggalägger den längsta sträckan under totalt 24 timmar vinner.
År 2023 bevittnade mer än 325 000 åskådare segern i Ferrari 499P #51, som körde mer än 4659 km, motsvarande 342 varv, med en medelhastighet på 194,1 km/h. Liksom år 1923 präglades loppet av regn som föll i form av två skyfall som orsakade förödelse bland de 62 startande. De ledde också till flera avbrott i tävlingen och, även om det var intensivt, hade loppet svårt att komma in i någon form av rytm fram till runt midnatt på lördagen. Till slut blev det praktiskt taget 40 ledarbyten under 24 timmar!

Följ med när Allan McNish upptäcker hemligheten bakom det vinnande Michelin-däcket på Le Mans

Allan McNish, trefaldig vinnare av Le Mans 24 timmars (1998, 2008 och 2013), ger dig en exklusiv inblick bakom kulisserna på hur våra racingdäck är tillverkade! Hur skapas, designas, tillverkas och testas däcken innan de monteras på bilarna i världens största uthållighetslopp? Och hur samarbetar egentligen ingenjörer, tekniker och förare för att uppnå bästa prestanda, vilket i slutändan kommer att leda till seger? Ta reda på mer i den här serien bestående av fem avsnitt.

Behind the Scenes - Episode 1 -The secret behind Michelin’s victories - Michelin Motorsport

Behind the scenes - Episode 2 - The secret behind Michelin’s victories - Michelin Motorsport

Behind the scenes - Episode 3 - The secret behind Michelin’s victories - Michelin Motorsport

Behind the scenes - Episode 4 - The secret behind Michelin’s victories - Michelin Motorsport

Behind the scenes - Episode 5 - The secret behind Michelin’s victories - Michelin Motorsport

MICHELIN Pilot Sport-sortiment för hypercars och LMGTE Am-bilar

Alla startande i klasserna Hypercar och LMGTE AM tävlar i 2023 års Le Mans 24-timmars på däck från MICHELIN Pilot Sport-serien.

bannière pneu

Till skillnad från de andra deltävlingarna i Word Endurance Championship, där lagen är begränsade till två typer av slicks, tillåter reglerna för Le Mans 24-timmars användning av alla de tre typerna av slicksammansättningar.

Hypercar-teamen kan välja mellan tre typer av slicks (mjuk, medium, hård).
  • Mjuk: temperaturer under 15°C, samt racing på natten.
  • Medium: temperaturer över 15°C.
  • Hård: temperaturer över 30°C.
  • Ett mångsidigt alternativ för vått väglag finns också tillgängligt för förhållanden som sträcker sig från fuktigt till mycket vått.

 

Hypercars är huvudklassen för sportens mest kraftfulla prototyper (cirka 1 000 hk). Kategorin inkluderar LMH-bilar (Le Mans Hypercar) som drivs av Toyota, Peugeot, Ferrari, Glickenhaus och Vanwall, plus LMDh-prototyperna (Le Mans Daytona hybrid) från Porsche och Cadillac.

LMGTE AM-bilarna kan välja mellan tre olika typer av slick och två våtvädersdäck.
  • Mjuk: temperaturer under 20°C, samt tävlingar på natten.
  • Medium: temperaturer mellan 15°C och 35°C.
  • Hård: temperaturer över 30°C.
  • Regndäck: Michelins Drying Wets (för väderförhållanden när vägen torkar upp) och Full Wets (kraftigare regn) har identiska slitbanemönster.

 

Under 100-årsjubileet Le Mans 24-timmars kommer Michelins däck att ha en färgmarkering på sidoväggarna för att underlätta identifieringen av vilken bil som kör på vilken typ av däck vid varje givet tillfälle.

Michelin har nominerats av FIA (Fédération Internationale de l'Automobile) och ACO som enda däckleverantör till Hypercar-prototyperna. LMGTE AM-reglerna tillåter öppen konkurrens mellan däckmärken, men alla konkurrenter har valt att tävla på Michelin-däck sedan 2018.

Mer information om Le Mans 24-timmars och Michelins däck för loppet finns i vår tävlingsguide för 2023.

Stora biltillverkare ställer sitt förtroende till Michelin i Le Mans

Med 32 direkta vinster, inklusive en pågående period med 26 raka segrar sedan 1998, har Michelin exceptionell erfarenhet och unik expertis av Le Mans 24-timmars. Alla de 16 Hypercar-prototyperna som tävlar i loppet 2023 är utrustade med MICHELIN Pilot Sport-däck. Det är första gången som Michelin har arbetat med så många bilar i huvudklassen. I år har Ferrari, Porsche, Cadillac och Peugeot anslutit sig till striden tillsammans med Toyota, som var den första globala biltillverkaren att engagera sig i bilklassen. Utmaningen för Michelin är att förse dessa bilar med de mest konkurrenskraftiga däcken när de strävar efter att vinna 100-årsjubileet Le Mans 24-timmars.

Hypercar-förarna är alla erfarna proffs och representerar gräddan av uthållighetsracing. Listan innehåller flera tidigare Le Mans-vinnare, såväl som ex-Formel 1-förare som Sébastien Bourdais, Sébastien Buemi och 1997 F1-världsmästaren Jacques Villeneuve.

Resultat från Le Mans 24-timmars: Michelins 26 raka segrar sedan 1998

2023

Guidi/Calado/Giovinazzi

Ferrari 499P

2022

Buemi/Hartley/Hirakawa                   

Toyota GR010 Hybrid

2021               

Conway/Kobayashi/Lopez                

Toyota GR010 Hybrid

2020               

Nakajima/Buemi/Hartley                   

Toyota TS050 Hybrid

2019

Nakajima/Buemi/Alonso                    

Toyota TS050 Hybrid

2018

Buemi/Nakajima/Alonso                    

Toyota TS050 Hybrid

2017

Bernhard/Hartley/Bamber                 

Porsche 919 Hybrid

2016

Jani/Lieb/Dumas                               

Porsche 919 Hybrid

2015

Hulkenberg/Bamber/Tandy               

Porsche 919 Hybrid

2014

Tréluyer/Fässler/Lotterer                   

Audi R18 e-tron quattro

2013

Kristensen/McNish/Duval                  

Audi R18 e-tron quattro

2012

Tréluyer/Fässler/Lotterer                   

Audi R18 e-tron quattro

2011

Tréluyer/Fässler/Lotterer                   

Audi R18 TDi

2010

Dumas/Bernhard/Rockenfeller          

Audi R15 TDi

2009

Brabham/Gené/Wurz                        

Peugeot 908 HDi FAP

2008

Capello/Kristensen/McNish               

Audi R10 TDi

2007

Biela/Pirro/Werner                            

Audi R10 TDi

2006

Biela/Pirro/Werner                            

Audi R10 TDi

2005

Kristensen/Lehto/Werner                  

Audi R8

2004

Kristensen/Ara/Capello                     

Audi R8

2003

Kristensen/Capello/Smith                 

Bentley Speed 8

2002

Biela/Kristensen/Pirro     

Audi R8

2001

Biela/Kristensen/Pirro     

Audi R8

2000

Biela/Kristensen/Pirro                         

Audi R8

1999

Winkelhock/Martini/Dalmas              

BMW V12 LMR

1998

McNish/Aïello/Ortelli                         

Porsche 911 GT1

Du använder en webbläsare som inte stöds
Du använder en webbläsare som inte stöds av den här webbplatsen. Detta innebär att vissa funktioner kanske inte fungerar som avsett. Detta kan orsaka avvikande beteenden när du surfar på webbplatsen. Använd eller uppgradera/installera en av följande webbläsare för att få tillgång till alla funktioner på webbplatsen.