24 hours of Le Mans

24-timmars på Le Mans

Firar mer än 100 år av passion för motorsport

Det ultimata uthållighetsloppet för förare, maskiner och däck

Le Mans 24-timmars är världens mest kända och prestigefyllda biltävling. Anordnat för första gången 1923. Michelin vann det inledande evenemanget i samarbete med den franska fordonstillverkaren Chenard & Walcker. Det blev början på en lång framgångssaga för MICHELIN-däck. Arrangerat av ACO (Automobile Club de l’Ouest), är det en omgång av FIA World Endurance Championship. Det är det längsta loppet i serien och tar plats på kalenderns längsta och snabbaste bana (längd: 13,626 km / medelhastighet: 240 km/h).

Michelin and Le Mans 2024 – An adrenaline-fueled ride! Michelin Motorsport

För att vinna finns en enskild regel: bilen som tillryggalägger den största sträckan under 24 timmar vinner.

År 2024 bevittnade fler än 329 000 åskådare segern i Ferrari 499P #50, som körde mer än 4237 km, eller 311 varv, med en medelhastighet på 176,3 km/h. I år levererade Le Mans en cocktail av drama och spänning som ledde till många krascher och nästan sju timmar med bilarna uppradade bakom Safety Car! De exceptionellt svåra förhållandena gjorde det svårt att välja däck, med Hypercars som bitvis körde på slicks i vått och regndäck på torrt. Slutet var nervkittlande, med den vinnande bilen nästan slut på bränsle när den korsade linjen med en marginal på bara 14,221 sekunder!

Följ med när Allan McNish upptäcker hemligheten bakom det vinnande Michelin-däcket på Le Mans

Allan McNish, trefaldig vinnare av Le Mans 24 timmars (1998, 2008 och 2013), ger dig en exklusiv inblick bakom kulisserna på hur våra racingdäck är tillverkade! Hur skapas, designas, tillverkas och testas däcken innan de monteras på bilarna i världens största uthållighetslopp? Och hur samarbetar egentligen ingenjörer, tekniker och förare för att uppnå bästa prestanda, vilket i slutändan kommer att leda till seger? Ta reda på mer i den här serien bestående av fem avsnitt.

Behind the Scenes - Episode 1 -The secret behind Michelin’s victories - Michelin Motorsport

Behind the scenes - Episode 2 - The secret behind Michelin’s victories - Michelin Motorsport

Behind the scenes - Episode 3 - The secret behind Michelin’s victories - Michelin Motorsport

Behind the scenes - Episode 4 - The secret behind Michelin’s victories - Michelin Motorsport

Behind the scenes - Episode 5 - The secret behind Michelin’s victories - Michelin Motorsport

MICHELIN Pilot Sport-sortimentet för hypercars.

Alla Hypercars som tävlar i 2024 Le Mans 24-timmars kör på däck från MICHELIN Pilot Sport-serien.

photo gamme pilot sport cropped

Till skillnad från de andra WEC-omgångarna, där lagen är begränsade till två typer av slicks, tillåter reglerna för Le Mans 24-timmars användning av alla de tre typerna av slicksdäck.

Hypercar-teamen kan välja mellan tre typer av slicks (Mjuk, Medium, Hård).
  • Mjuk: temperaturer under 15°C, eller racing på natten.
  • Medium: temperaturer över 15°C.
  • Hård: temperaturer över 30°C.
  • Ett mångsidigt alternativ på blött underlag finns också tillgängligt för förhållanden som sträcker sig från fuktigt till mycket vått.

 

Hypercars är huvudklassen för sportens mest kraftfulla prototyper (cirka 1 000 hk). Klassen inkluderar LMH-bilar (Le Mans Hypercar) som drivs av Toyota, Peugeot, Ferrari, Isotta Fraschini plus LMDh (Le Mans Daytona hybrid) prototyper från Porsche och Cadillac, Lamborghini, Alpine och BMW.


Sedan hundraårsjubileet av Le Mans 24-timmars har Michelins däck en färgad markering på sidoväggarna för att underlätta identifieringen av vilken bil som kör vilken typ av däck vid varje givet tillfälle.

Michelin har nominerats av FIA (Fédération Internationale de l'Automobile) och ACO som enda däckleverantör till Hypercar-prototyperna.

Ytterligare information om Le Mans 24-timmars och Michelin-däck för loppet finns i vår tävlingsguide för 2024.

Stora biltillverkare litar på Michelin på Le Mans

Med en historia av 32 direkta vinster, inklusive en pågående period med 27 på varandra följande segrar sedan 1998, har Michelin exceptionell erfarenhet av Le Mans 24-timmars och därmed också unik expertis. Alla de 23 Hypercar-prototyperna som tävlar i loppet 2024 är utrustade med MICHELIN Pilot Sport-däck. Det är första gången som Michelin har arbetat med så många bilar i huvudklassen. Alpine, BMW, Lamborghini och Isotta Fraschini har gått med i striden i år, tillsammans med Toyota som var den första globala biltillverkaren att engagera sig i Hypercar. Utmaningen för Michelin är att förse dessa bilar med de mest konkurrenskraftiga däcken som möjligt eftersom de strävar efter att vinna den 92:a upplagan av Le Mans 24-timmars.

Hypercar-förarna är alla erfarna proffs och representerar gräddan av uthållighetsracing. Listan innehåller flera tidigare Le Mans-vinnare, såväl som ex-Formel 1-förare som Sébastien Bourdais, Sébastien Buemi och 1997 F1-världsmästaren Jacques Villeneuve.

Resultat från Le Mans 24-timmars: Michelins 27 raka segrar sedan 1998

2024

Fuoco / Molina / Nielsen

Ferrari 499P

2023

Guidi/Calado/Giovinazzi

Ferrari 499P

2022

Buemi/Hartley/Hirakawa                   

Toyota GR010 Hybrid

2021               

Conway/Kobayashi/Lopez                

Toyota GR010 Hybrid

2020               

Nakajima/Buemi/Hartley                   

Toyota TS050 Hybrid

2019

Nakajima/Buemi/Alonso                    

Toyota TS050 Hybrid

2018

Buemi/Nakajima/Alonso                    

Toyota TS050 Hybrid

2017

Bernhard/Hartley/Bamber                 

Porsche 919 Hybrid

2016

Jani/Lieb/Dumas                               

Porsche 919 Hybrid

2015

Hulkenberg/Bamber/Tandy               

Porsche 919 Hybrid

2014

Tréluyer/Fässler/Lotterer                   

Audi R18 e-tron quattro

2013

Kristensen/McNish/Duval                  

Audi R18 e-tron quattro

2012

Tréluyer/Fässler/Lotterer                   

Audi R18 e-tron quattro

2011

Tréluyer/Fässler/Lotterer                   

Audi R18 TDi

2010

Dumas/Bernhard/Rockenfeller          

Audi R15 TDi

2009

Brabham/Gené/Wurz                        

Peugeot 908 HDi FAP

2008

Capello/Kristensen/McNish               

Audi R10 TDi

2007

Biela/Pirro/Werner                            

Audi R10 TDi

2006

Biela/Pirro/Werner                            

Audi R10 TDi

2005

Kristensen/Lehto/Werner                  

Audi R8

2004

Kristensen/Ara/Capello                     

Audi R8

2003

Kristensen/Capello/Smith                 

Bentley Speed 8

2002

Biela/Kristensen/Pirro     

Audi R8

2001

Biela/Kristensen/Pirro     

Audi R8

2000

Biela/Kristensen/Pirro                         

Audi R8

1999

Winkelhock/Martini/Dalmas              

BMW V12 LMR

1998

McNish/Aïello/Ortelli                         

Porsche 911 GT1

Du använder en webbläsare som inte stöds
Du använder en webbläsare som inte stöds av den här webbplatsen. Detta innebär att vissa funktioner kanske inte fungerar som avsett. Detta kan orsaka avvikande beteenden när du surfar på webbplatsen. Använd eller uppgradera/installera en av följande webbläsare för att få tillgång till alla funktioner på webbplatsen.