Till skillnad från de andra deltävlingarna i Word Endurance Championship, där lagen är begränsade till två typer av slicks, tillåter reglerna för Le Mans 24-timmars användning av alla de tre typerna av slicksammansättningar.
Hypercar-teamen kan välja mellan tre typer av slicks (mjuk, medium, hård).
- Mjuk: temperaturer under 15°C, samt racing på natten.
- Medium: temperaturer över 15°C.
- Hård: temperaturer över 30°C.
- Ett mångsidigt alternativ för vått väglag finns också tillgängligt för förhållanden som sträcker sig från fuktigt till mycket vått.
Hypercars är huvudklassen för sportens mest kraftfulla prototyper (cirka 1 000 hk). Kategorin inkluderar LMH-bilar (Le Mans Hypercar) som drivs av Toyota, Peugeot, Ferrari, Glickenhaus och Vanwall, plus LMDh-prototyperna (Le Mans Daytona hybrid) från Porsche och Cadillac.
LMGTE AM-bilarna kan välja mellan tre olika typer av slick och två våtvädersdäck.
- Mjuk: temperaturer under 20°C, samt tävlingar på natten.
- Medium: temperaturer mellan 15°C och 35°C.
- Hård: temperaturer över 30°C.
- Regndäck: Michelins Drying Wets (för väderförhållanden när vägen torkar upp) och Full Wets (kraftigare regn) har identiska slitbanemönster.
Under 100-årsjubileet Le Mans 24-timmars kommer Michelins däck att ha en färgmarkering på sidoväggarna för att underlätta identifieringen av vilken bil som kör på vilken typ av däck vid varje givet tillfälle.
Michelin har nominerats av FIA (Fédération Internationale de l'Automobile) och ACO som enda däckleverantör till Hypercar-prototyperna. LMGTE AM-reglerna tillåter öppen konkurrens mellan däckmärken, men alla konkurrenter har valt att tävla på Michelin-däck sedan 2018.
Mer information om Le Mans 24-timmars och Michelins däck för loppet finns i vår tävlingsguide för 2023.