Till skillnad från de andra WEC-omgångarna, där lagen är begränsade till två typer av slicks, tillåter reglerna för Le Mans 24-timmars användning av alla de tre typerna av slicksdäck.
Hypercar-teamen kan välja mellan tre typer av slicks (Mjuk, Medium, Hård).
- Mjuk: temperaturer under 15°C, eller racing på natten.
- Medium: temperaturer över 15°C.
- Hård: temperaturer över 30°C.
- Ett mångsidigt alternativ på blött underlag finns också tillgängligt för förhållanden som sträcker sig från fuktigt till mycket vått.
Hypercars är huvudklassen för sportens mest kraftfulla prototyper (cirka 1 000 hk). Klassen inkluderar LMH-bilar (Le Mans Hypercar) som drivs av Toyota, Peugeot, Ferrari, Isotta Fraschini plus LMDh (Le Mans Daytona hybrid) prototyper från Porsche och Cadillac, Lamborghini, Alpine och BMW.
Sedan hundraårsjubileet av Le Mans 24-timmars har Michelins däck en färgad markering på sidoväggarna för att underlätta identifieringen av vilken bil som kör vilken typ av däck vid varje givet tillfälle.
Michelin har nominerats av FIA (Fédération Internationale de l'Automobile) och ACO som enda däckleverantör till Hypercar-prototyperna.
Ytterligare information om Le Mans 24-timmars och Michelin-däck för loppet finns i vår tävlingsguide för 2024.