(1) - varvtid - Externa tester utförda av DEKRA TEST CENTER, på Michelins begäran i maj 2017, på en Porsche 911 GT3
(2) , med dimensionen 235 / 35-19 och 305/30-19. Skillnad i genomsnittlig varvtid på banan i Charade (FR) som jämför MICHELIN Pilot Sport Cup 2 med PIRELLI Trofeo R, DUNLOP Sport Maxx Race, YOKOHAMA Advan Neova AD08R och TOYO Proxes R888 R.
(3) - uthållighet i varv - Externa tester utförda av DEKRA TEST CENTER, på Michelins begäran i maj 2017, på en Porsche Carrera S, med dimensionen 235/35-19 och 305/30-19. Skillnad i antal varv utan däckskador på banan i Charade (FR) som jämför MICHELIN Pilot Sport Cup 2 med PIRELLI Trofeo R, DUNLOP Sport Maxx Race, YOKOHAMA Advan Neova AD08R och TOYO Proxes R888 R.
(4) - jämna varvtider - Externa tester utförda av DEKRA TEST CENTER, på Michelins begäran i maj 2017, på Porsche Carrera S, med dimensionen 235/35-19 och 305/30-19. Regelbundenheten har utvärderat hur varvtiden utvecklats med antal varv på banan i Charade (FR), och jämför MICHELIN Pilot Sport Cup 2 med PIRELLI Trofeo R, DUNLOP Sport Maxx Race, YOKOHAMA Advan Neova AD08R och TOYO Proxes R888 R.
REKOMMENDATIONER
• MICHELIN Pilot Sport Cup 2 & MICHELIN Pilot Sport Cup 2 Connect* är semi-slick banddäck optimerade för användning på torra väglag. Den ultimata versionen av MICHELIN Pilot Sport Cup 2 R är optimerad för extrem prestanda på torra racingbanor.
• På våta banor eller vägar kan semi-slick, särskilt i slitet tillstånd, påverkas kraftigt av vattenplaning. Kör därför försiktigt och med reducerad hastighet på våta vägar. Se också till att systemen för fordonsassistans är påslagna. Dessa däck uppfyller dock de lagstadgade kraven för användning på allmänna vägar och öppna vägar i de länder där de distribueras.
• Av spår- och väghanteringsskäl rekommenderas starkt montering av en uppsättning med fyra däck.
• Kompletterande information för användningen av MICHELIN Pilot Sport Cup 2 R-däck: som ett specialdäck för extremt torra förhållanden kräver MICHELIN Pilot Sport Cup 2 R en uppvärmningsfas, jämförbar med racingdäck för att säkerställa att de når sin optimala prestanda.
VARNING
• Om de inte används under en längre tid, ta av däcken (monterade på hjulen) och sänk deras tryck till hälften av det normala värdet att lagra.
• Förvara däcken i ett rent, torrt utrymme, borta från direkt solljus och ozonkällor (elektriska apparater och material/kemikalier) och över 0°C (32°F) i enlighet med informationen från Michelin i teknisk dokumentation eller webbplatser.
• Använd, förvara, hantera eller transportera inte däcken vid omgivningstemperaturer under -10°C (14°F). • Under dessa förhållanden kan däckkomponenterna försämras, vilket resulterar i lägre prestanda och vid låga temperaturer kan det leda till sprickor eller skador på däckets sammansättning och därmed minska potentialen vid användning.
• Använd aldrig ett däck med sprickor eller skador på sidoväggen eller slitbanan. Kontakta din lokala Michelin-återförsäljare om du är tveksam.
• Vid intensiv användning under långa perioder på banor – var uppmärksam på att skador kan uppstå på däcket och dess stomme genom att regelbundet köra över kerbsen.
• Rådet är att visuellt kontrollera däcken efter varje körning, innan du kör på banan igen.
• Vid långvarig körning över kerbsen (eller även körs tungt utanför banan) är det lämpligt att verifiera däckets invändiga skick och dess konstruktion genom att demontera det från hjulet och få det professionellt inspekterat för eventuella skador, både på insidan och utsidan.
GEOMETRISKA INSTÄLLNINGAR (T.ex. CAMBER/TOE)
• På banan kan geometriinställningar (i första hand camber) ändras för att förbättra kurvtagningshastigheter och grepp genom att maximera däckens fotavtryck och även för att förhindra överdrivet slitage/trötthet på den yttre axeln.
• Camber: för optimala resultat på bana bör de negativa camberinställningarna vara mellan -1,5° och -3° beroende på bana och typ av fordon. Överskrid aldrig -4° negativ camber.
• Camber-värden för väganvändning måste baseras på de rekommenderade väginställningarna för att säkerställa korrekt hantering och beteende för både fordonet och däcken.
* Anslutningsfunktion - MICHELIN Pilot Sport Cup 2 Connect-däck är redo för VDA-kompatibla lösningar för däckmonterade sensorer, tack vare den förinstallerade tekniken för gummidäcksmontering. Michelin vill uppmärksamma potentiella köpare av MICHELIN Pilot Sport Cup 2 Connect-däck om behovet av att kontrollera tillgängligheten av lösningar för däckmonterade sensorer på marknaden; samt deras kompatibilitet med VDA-standarden. För din information har MICHELIN Track Connect-kitet, som inkluderade VDA-kompatibla däckmonterade sensorer, utgått sedan 2023-03-31. Kontakta din distributör om du har några frågor.