VÄGANVÄNDNING
• Följ de däcktryck som rekommenderas av biltillverkaren
BANANVÄNDNING
HUR DU HANTERAR TRYCKET I DÄCKET PÅ BANA
• Vid dagens start eller efter en lång paus; börja alltid med det däcktryck som rekommenderas för vägtrafik av biltillverkaren
• För att förbereda ditt däck, kör gradvis upp däcken till rätt temperatur:
- 2 varv med rytm
- 3 varv snabbare
• Justera trycket på varma däck:
- Vid soligt väder: Gå tillbaka till det däcktryck som rekommenderas av biltillverkaren
- Vid regnigt väder: Gör ingen förändring av trycket (det kan vara högre än biltillverkarens rekommendation)
• Efter några varv: Gör eventuellt små justeringar beroende på slitageprofil och bilbalans
INNAN DU LÄMNAR BANAN FÖR ATT KÖRA PÅ VÄG IGEN
• Kontrollera alltid slitaget på dina däck och återstående mönsterdjup, säkerställ att det är minst 1,6 mm. Se till att det inte finns några skador på däcket.
• När däcken har svalnat, återställ till biltillverkarens rekommendationer för däcktryck.
• Glöm inte att koppla på eventuella elektroniska säkerhets- och assistanssystem på din bil, samt återställa däcktrycksövervakningssystemet.
• Om specialinställningar har gjorts (till exempel ändrade cambervärde) är det mycket viktigt att återställa dem till ursprungsläget.
VARNING!
• Om däcken inte används under en längre tid, ta bort MICHELIN PILOT SPORT CUP2 connect-däcken (monterade på deras hjul) och sänk deras tryck till hälften av det normala värdet för att lagra dem på bästa sätt.
• Förvara däcken på en ren och torr plats, borta från direkt solljus och ozonkällor (elektriska apparater och material/kemikalier). Se till att temperaturen är över 0°C (32°F), i enlighet med Michelins tekniska dokumentation.
• Använd, förvara, hantera och transportera inte MICHELIN PILOT SPORT CUP2 connect-däck vid omgivningstemperaturer under -10°C (14°F)
• Under dessa förhållanden kan däckkomponenterna försämras, vilket resulterar i försämrad prestanda. Vid låga temperaturer kan det leda till sprickor eller skador på däckblandningen och därmed minska däckets potential.
• Använd aldrig ett däck med sprickor eller skador på sidoväggen eller slitbanan. Kontakta din lokala Michelin-återförsäljare om du är tveksam på skicket.
• Vid intensiv användning under långa perioder på bana, var medveten om att skador kan uppstå på däcket och dess stomme genom att regelbundet köra över banans kerbs.
• Vi rekommenderar att visuellt kontrollera däcken efter varje körning, innan du kör vidare på banan.
• Vid långvarig körning över banans kerbs (eller körning utanför banan) är det bra att kontrollera däckets invändiga skick och dess konstruktion genom att demontera det från fälgen och få det professionellt inspekterat. för eventuella skador, både på insidan och utsidan av däcket
Geometriska inställningar t.ex. Camber/Toe
• På banan kan geometriinställningar (främst camber) ändras för att förbättra kurvtagningshastigheten och greppet genom att maximera däckens avtryck, samt för att förhindra överdrivet slitage på den yttre axeln.
• Camber: för optimala resultat på en bana bör de negativa camberinställningarna vara mellan -1,5° och -3° beroende på kretslayouten och typen av fordon. Överskrid ALDRIG -4° negativ camber.
• Camber-värden för väganvändning baseras på de rekommenderade väginställningarna för att säkerställa korrekt hantering och beteende för både fordonet och däcken.
REKOMMENDATIONER FÖR ANVÄNDNING
• MICHELIN PILOT SPORT CUP2 connect är ett banddäck (semi slick-däck) optimerat för torra vägbanor.
På våta banor eller vägar kan halvsläta däck, och särskilt i slitet tillstånd, påverkas kraftigt av vattenplaning. Kör därför försiktigt med reducerad hastighet på våta vägar. Se också till att fordonsassistanssystemen är påslagna.
Dessa däck uppfyller de lagstadgade kraven för användning på allmänna vägar i de länder där de distribueras.
• Av spår- och väghanteringsskäl rekommenderas montering av en uppsättning med fyra däck.