jauge de profondeur

DÄCKTRYCKSGUIDE FÖR SKÅPBILAR

Tips och råd för bil-, SUV- och skåpbilsdäck

Varför är däcktrycket för skåpbilar viktigt? Hur vet du vilket tryck som är rätt för ditt fordon? Hur ofta ska det justeras, och hur? Om du grubblar på några av dessa frågor, har du kommit till rätt ställe! Våra däckexperter har svaren.

Varför är däcktrycket viktigt?

Med tiden tappar ett däck naturligtvis trycket, oavsett hur tät ventilen är. Det är därför det är nödvändigt att justera trycket regelbundet för alla däck, inklusive reservhjulet. Denna kontroll hjälper också till att upptäcka onormal tryckförlust.

Vilka är riskerna med ett felaktigt däcktryck?

Ett däck som körs med ett felaktigt däcktryck kan stiga i temperatur onormalt snabbt vilket ofta försämrar dess inre komponenter. Denna nedbrytning är oåterkallelig och kan leda till att däcket förstörs genom plötslig punktering.

Konsekvenserna av att köra med otillräckligt lufttryck memoreras av däcket och kan bli uppenbara långt efteråt, även efter att trycket har justerats.

Underpumpning innebär högre bränsleförbrukning och ökar även risken för förlust av grepp genom vattenplaning.

Oavsett om trycket är för högt eller för lågt, kommer ett däck att slitas snabbt och ibland ojämnt, vilket vanligtvis resulterar i ett behov av för tidigt däckbyte. 

Rätt däcktryck:

  • Säkerhet
  • Livslängd
  • Optimal bränsleförbrukning

-0.5 Bar:

  • Reducerad livslängd

-1 Bar:

  • Risk för däckexplosion
  • Ökad bränsleförbrukning
  • Förändrad väghantering
  • Längre bromssträcka

Hur ofta ska däcktrycket kontrolleras?

Du kan kontrollera däcktrycket ungefär en gång i månaden. Det är också viktigt att kolla trycket inför varför längre resa. 

Hur justerar jag däcktrycket?

Mätt i BAR eller PSI kan däcktrycket justeras i en luftpump på en bensinstation, eller med en manuell kompressor. Det ska helst ske när däcken är kalla, det vill säga när fordonet har körts väldigt kort sträcka eller inte alls.

När du drar ur ventilkåpan och sätter i pumpmunstycket visar pumpens mätare det aktuella trycket på ditt skåpbilsdäck. Med pumpen kan du lägga till eller ta bort luft för att uppnå rätt däcktryck.

Observera att om kontrollen utförs efter körning kan däcket ha värmts upp och i så fall bör det aldrig tömmas på luft eftersom trycket ökar med temperaturen.

Du kan öka däcktrycket i en däckpump på bensinmacken

Däcktrycket kan justeras i en däckpump på bensinmacken

Vilket däcktryck ska jag sikta på?

Michelin rekommenderar dig att följa och respektera däcktrycket som rekommenderas av fordonstillverkaren.

Det hittas vanligtvis innanför bildörren på förarsidan. Ibland sitter det även på sidan av tankluckan.

Du kan också ta en titt i vårt onlineverktyg för att hitta det rekommenderade trycket för din skåpbil.

Notera dock att det finns flera rekommenderade tryck för samma fordon, beroende på om det är lätt eller tungt lastat. Kommersiella skåpbilar som lastas och lossas ofta kräver en mer frekvent justering av däcktrycket eftersom vikten på bilen kan varieras avsevärt.

Om du överlastar din skåpbil utan att justera däcktrycket slits däcken ut betydligt snabbare och måste bytas i förtid. Vi råder dig därför att säkerställa att trycket på ditt skåpbilsdäck är korrekt för dess last innan du ger dig av.

Specifikationer för C-märkning av däck

Däck för lätta lastiblar har en C-märkning som betyder att stommen har förstärkts för att klara högre belastning jämfört med ett konventionellt fordon (se vår artikel om förstärkta däck).

På sidoväggen av ett däck med en C-märkning är två belastningsindex indikerade: det första för en enkel montering (två däck på bakaxeln), det andra för en dubbel montering (fyra däck monterade på bakaxeln för en bättre lastfördelning).

För att dessa förstärkta däck ska klara tyngre belastningar än en personbil är det också nödvändigt att pumpa upp dem till ett högre tryck, vilket rekommenderas av fordonstillverkaren.

Däck med en C-märkning måste också pumpas till det rekommenderade trycket

Hitta rätt däcktryck till din van

I vår digitala däcktryckskontroll kan du ange märke, modell och andra detaljer för ditt fordon för att ta reda på vilket tryck som rekommenderas av din tillverkare.

Hur använder jag däcktrycksberäknaren?

Här är ett exempel: om du vill veta trycket på Renault Master skåpbilsdäck, välj "Renault" i rutan "Make", sedan "Master" och modellen i rutan "modell", sedan år, motorstorlek och däckstorleken.

Efter att ha validerat dina val, kommer nästa sida att informera dig om trycket för framdäcken och trycket för bakdäcken, presenterat i staplar, i avsnittet "Visa storleksdetaljer". Du kan när som helst ändra de uppgifter du har angett.

Du använder en webbläsare som inte stöds
Du använder en webbläsare som inte stöds av den här webbplatsen. Detta innebär att vissa funktioner kanske inte fungerar som avsett. Detta kan orsaka avvikande beteenden när du surfar på webbplatsen. Använd eller uppgradera/installera en av följande webbläsare för att få tillgång till alla funktioner på webbplatsen.