Elfordon förändrar flera paradigmer när det gäller däck. Det ökar däckets efterfrågan på flera kriterier, vilket är en utmaning för våra ingenjörer. Men faktum är att det ligger i Michelins DNA att få till lösningar på teoretiskt motsägelsefulla egenskaper, som oupphörligen tänjer på gränsen för dess däckprestanda. I mer än 10 år har vi arbetat med att förstå de specifika egenskaperna hos elfordon när det gäller däck. Den största förändringen kommer från vikten, som alltid är tyngre, eftersom det är batteridrivna fordon. Samma dimension av däck måste ibland bära några dussin till flera hundra extra kilogram på elektriska modeller. Det faktum att elmotorerna levererar sitt maximala vridmoment från start ger dessutom extra belastning, till vilket effekterna av regenerativ bromsning läggs. Denna ökning av dragkraft och bromsbelastning, i kombination med viktökningen, kommer sannolikt att påskynda slitaget. Vi har tagit hänsyn till dessa faktorer i vår utvecklingsprocess, och det är detta som har gjort det möjligt för oss att förse vår partner med specifika däck. Man kan säga att däcken till nya Peugeot 3008 uppfyller alla dessa kriterier och verkligen är gjorda för det!