Michelin utvidgar X Multi-serien med fyra nya lastbilsdäck

2020-10-15

  • Nya 315/80 R 22.5 X Multi Z och X Multi D med upp till 30 procent längre körsträcka[1]
  • Ett ton mer per axel med nya Michelin X Multi HL Z och HL T[2]

Michelin har utvidgat sin mångsidiga X Multi serie av lastbilsdäck, särskilt lämpat för medellånga transporter, med X Multi Z och X Multi D i dimension 315/80 R 22.5, samt introduktion av två nya däck i 385/65 R 22,5, X Multi HL Z och X Multi HL T.

Fördelarna med X Multi Z och X Multi D är nu också tillgängliga för dem som använder 315/80 R 22.5, en dimension som står för en stor del av den totala marknaden. X Multi HL Z och X Multi HL T tillgodoser efterfrågan av extra lastkapacitet på styraxeln för lastbilar försedda med kran, 38 tons släp och tvåaxlade semitrailers, tillsammans med övriga fördelar som mångsidighet och livslängd som alla däck i X Multi-serien erbjuder. Införandet av Michelins senaste teknologier har resulterat i betydande potentiella besparingar tack vare upp till 30 procents[3] längre livslängd.

De flesta X Multi-däck har 3PMSF godkännande och är därmed godkända för vinterkörning, även vid 2 mm mönsterdjup klarar de certifieringen[4].

Som alla Michelins lastbilsdäck kan Michelin X Multi mönsterskäras och regummeras och bidrar därigenom till Michelins ‘Everything Sustainable’-plan. Längre livslängd tillsammans med ett cirkulärekonomiskt tänkande gör att åkerier både kan minska sina driftskostnader och sitt miljömässiga fotavtryck, samtidigt som de kan dra nytta av däckens maximala potential.

Fler kunder kan dra nytta av X Multi Z och X Multi D
Michelin X Multi Z och X Multi D som hittills i huvudsak täckt 315/70 R 22.5-marknaden har nu utvidgats med en 315/80 R 22.5 version som svar på den stora efterfrågan i den dimensionen.

Michelin X Multi för styrande och frirullande axlar ger en möjlig ökning av livslängden med 15 procent jämfört med sin föregångare[5] och bygger på Michelins Regenion, Forcion och Infinicoil-teknologier.

Michelin X Multi för drivaxlar ger en potentiell ökning av livslängden med 10 procent jämfört med föregångaren[6]. Slitbanan använder Regenion-teknologi, medan Powercoil- teknologi används i stommen.

Nya Michelin X Multi HL Z och X Multi HL T: högre lastkapacitet för lastbilar och släp
Michelin X Multi HL Z
 är ett 385/65 R 22.5-däck för styrande- och frirullande axlar, särskilt avsett för lastbilar med 10 tons framaxel som t.ex. stora kranbilar. Det nya HL Z-konceptet har ökat lastkapaciteten till tio ton per axel samtidigt som den potentiella livslängden ökat med 30 procent jämfört med föregångaren[7]

     Michelin X Multi HL T i 385/65 R 22.5 är svaret på den avgörande frågan om lastkapacitet vid en tid när treaxlade semi-trailers allt oftare ersätts av trailers med två axlar, samt för de två sista axlarna på 4-axlade 38 tons släp.

Nya Michelin X Multi HL T klarar att bära ett extra ton per axel samtidigt som däckmönstret med Regenion och Carbion-teknologi ger längre livslängd (upp till 25 procent möjlig extra körsträcka jämfört med sin föregångare) samt lägre rullmotstånd.

Prestandavinster tack vare fem patenterade Michelin-teknologier:
REGENION: däckets självregenerande däckmönster ger gott väggrepp under alla förhållanden genom däckets hela livslängd tack vare att nytt mönster bildas allteftersom det slits.

INFINICOIL: en obruten stålvajer lindad runt däcket under slitbanan ökar inte bara dess motståndskraft under krävande förhållanden utan ger också lägre rullmotstånd och längre livslängd[8].

POWERCOIL: en ny generation av särskilt starka stålkablar för lättare däckstomme, längre livslängd och lägre rullmotstånd.

DURACOIL: en ny design av däckfoten som inkorporerar nylon med högt motstånd för att stärka den lägre delen av däckets sida och underlätta regummering.

FORCION: det här nya materialet framtaget ur en innovativ kemisk blandning förstärker däcksidorna för lång livslängd och motståndskraft mot slitage och skärskador.

[1] Michelins interna studie genomförd i februari 2020 – simulering av däckets livslängd med extrapolering till dess 2 mm av mönsterdjupet återstod), jämförelse mellan 385/65 R 22.5 MICHELIN X MULTI HL Z däck och den tidigare serien 385/65R 22.5 X MULTIWAY HD XZE. Resultatet kan variera beroende på väg och väderförhållanden.

[2] Michelin-studie från Ivalo i Finland i februari 2018. Greppstest i snö (3PMSF) på en 4x2 lastbil utrustad med MICHELIN X® MULTI™ D 315/70 R 22.5-däck (samma däckmönster som på 315/80 R 22.5): 3PMSF-resultat stabila vid tre olika nivåer av däckslitage (nya / 8 mm återstående mönsterdjup / 2 mm återstående mönsterdjup). Resultaten kan variera beroende på väg- och väderförhållanden.

[3] Michelins interna studie från februari 2020 – simulering av däckets livslängd med extrapolering till dess 2 mm återstod av däckmönstret, en jämförelse mellan 385/65 R 22.5 MICHELIN X MULTI HL T-däcket och den tidigare serien 385/65R 22.5 X MULTIWAY HD XZE. Resultatet kan variera beroende på väg och väderförhållanden.
[4] Michelin-studie från Ivalo i Finland i februari 2018. Greppstest i snö (3PMSF) på en 4x2 lastbil utrustad med MICHELIN X® MULTI™ D 315/70 R 22.5-däck (samma däckmönster som på 315/80 R 22.5): 3PMSF-resultat stabila vid tre olika nivåer av däckslitage (nya / 8 mm återstående mönsterdjup / 2 mm återstående mönsterdjup). Resultaten kan variera beroende på väg- och väderförhållanden.
[5] Michelins interna beräkningar från mars 2020 – simulering av däckets livslängd med extrapolering av resultaten för dimensionen 315/80 R 22.5 jämfört med resultaten för 315/70 R 22.5 tidigare testat gentemot MICHELIN X® MULTIWAY™ 3D XZE + 15 % för MICHELIN X® MULTI™ Z 315/80 R 22.5 jämfört med MICHELIN X® MULTIWAY™ 3D XZE 315/80 R 22.5. Resultaten kan variera beroende på väg- och väderförhållanden.
[6] Michelins interna beräkningar från mars 2020 – simulering av däckets livslängd med extrapolering av resultaten för 315/80 R 22.5 jämfört med resultaten för 315/70 R 22.5 som tidigare testats gentemot MICHELIN X® MULTIWAY™ 3D XZE: + 10 % för MICHELIN X® MULTI™ D 315/80 R 22.5 jämfört med MICHELIN X® MULTIWAY™ 3D XZE 315/80 R 22.5. Resultaten kan variera beroende på väg- och väderförhållanden.
[7] Michelins interna beräkningar från mars 2020 – simulering av däckets livslängd med extrapolering av resultaten för dimensionen 315/80 R 22.5 jämfört med resultaten för 315/70 R 22.5 tidigare testat gentemot MICHELIN X® MULTIWAY™ 3D XZE + 15 % för MICHELIN X® MULTI™ Z 315/80 R 22.5 jämfört med MICHELIN X® MULTIWAY™ 3D XZE 315/80 R 22.5. Resultaten kan variera beroende på väg- och väderförhållanden.
[8] Forskning genomförd av Michelin i sitt Technology Centre då prestanda jämfördes mellan Michelin-däck med INFINICOIL-teknologi och Michelin-däck utan INFINICOIL-teknologi.

Presschef Michelin Nordic: Lotta WRANGLE
Telefon: 08-709 07 76, Mobil: 072-250 07 40, E-mail: lotta.wrangle@michelin.com

Som ledande däcktillverkare är Michelin engagerat i att förbättra sina kunders mobilitet på ett hållbart sätt genom att utveckla och marknadsföra de lämpligaste däcken, tjänsterna och lösningarna som motsvarar kundernas behov. Michelin tillhandahåller också digitala tjänster, kartor och guider som bidrar till att göra resan till en mer innehållsrik och unik upplevelse. Michelin utvecklar också högteknologiska material som används inom en rad affärsområden. Gruppen har sitt huvudkontor i Clermont-Ferrand i Frankrike, och är verksam i 170 länder, har mer än 127 000 anställda världen över och 69 tillverkningsanläggningar. Gruppen tillverkade cirka 200 miljoner däck 2019. (www.michelin.com) eller www.michelin.se

Bil Piktogram pdf Däck
9bc3546c5c40c889 800x800ar
abe9a9f5afea2cb0 800x800ar
b47540ec30b7b538 800x800ar
a4e5c8015430441e 800x800ar
Du använder en webbläsare som inte stöds
Du använder en webbläsare som inte stöds av den här webbplatsen. Detta innebär att vissa funktioner kanske inte fungerar som avsett. Detta kan orsaka avvikande beteenden när du surfar på webbplatsen. Använd eller uppgradera/installera en av följande webbläsare för att få tillgång till alla funktioner på webbplatsen.