Sverige

GRUNDLÄGGANDE OM DÄCK

Döm inte boken efter omslaget

Michelin 18 May 2010

STRUCTURE OF A TYRE

Vid första anblicken ser det ut som en svart rund sak med ett hål i mitten. Men om vi tittar under ytan så hittar vi mycket mer.

MICHELIN-däcket är komplext och högteknologiskt med många olika komponenter i olika råmaterial som är viktiga för din säkerhet.

Gummiblandningen varierar i ett däck. Varje material har olika egenskaper efter tillverkarens krav på prestanda. Varje del har höga krav på flexibilitet och styrka för att tåla den hårda vägen.

Structure of a tyre

Hur ser strukturen ut för ett däck?

Många lager ingår i det färdiga däcket. De är:

1. Innergummit

Ett lager med lufttätt gummi som är den moderna motsvarigheten till innerslangen.

2. Stomlager

Uppbyggt av tunna textiltrådar sammanlänkade med gummit. De ger däcket sin styrka och möjlighet att klara det höga lufttrycket. Det finns ungefär 1400 st i ett däck och var och en klarar en kraft på 15 kg.

3. Däckfot

Det är här som däcket greppar fälgen. Kraften från motorn överförs från fälgen till däcken och sen vidare till underlaget.

4. Kanttråd

Kanttråden gör at däcket "smiter åt" kring  fälgen med maximal styrka. Varje tråd klarar 1800 kg utan att gå av och eftersom det finns total åtta på ditt fordon (två per däck) klarar de hela 14 400 kg! En vanlig bil väger endast cirka 1500 kg.

5. Däcksidan

Skyddar mot skador från trottoarer, hål i vägen etc. Här hittar du också markeringar med viktig information.

6. Gördellager

Utgörs av uthålliga ståltrådar som sammanvävts med gummit. Det gör att däcket klarar av kurvor och inte expanderar vid rotation. Det är också tillräckligt flexibelt för att absorbera små hinder i vägytan.

7. Nollgradigt bälte

Ett säkerhetslager som minskar friktionsvärme och gör att däcket bibehåller sin form även vid höga hastigheter. För att undvika att däcket sträcks ut, används trådar som integreras i gummit och runt däcket.

8. Slitbanan

Eftersom slitbanan inte är större än en hand, är den utformat för att klara av mycket högt slitage. Den greppar också alla sorters underlag och värms upp i lägsta möjliga grad.
Så den här strukturen är mycket mer än bara en svart och rund sak med ett hål i mitten.
  • Personbil
  • 4x4 / suv
  • Lätt lastbil
  • Primacy 3

    Den perfekta kombinationen av säherhet och livslängd. Läs mer

    Sommardäck

    Primacy 3
  • CrossClimate+

    Säkerhet från tidig vår till sen höst - Sommardäcket som är anpassat för växlande nordiska väderförhållanden. Läs mer

    Sommardäck

    CrossClimate+ NYHET
  • Energy Saver +

    Det säkra, hållbara och bränsleeffektiva däcket. Läs mer

    Sommardäck

    Energy Saver +
  • Pilot Sport 4

    Från tanke till väg. Direkt! Läs mer

    Sommardäck

    Pilot Sport 4
  • Pilot Super Sport

    Speciellt utvecklat för supersportbilar och tuning i ultra high performance-klassen Läs mer

    Sommardäck

    Pilot Super Sport
  • Pilot Sport 4 S

    Äkta passion. Exceptionell prestanda. Läs mer

    Sommardäck

    Pilot Sport 4 S NYHET
  • Pilot Sport Cup 2

    Mer än 50% fler varv och snabbare(1) tack vare teknik från Endurance Competition Läs mer

    Sommardäck Bandäck

    Pilot Sport Cup 2
  • Energy E-V

    Det första Michelin-däcket designat exklusivt för elbilar. Läs mer

    Sommardäck

    Energy E-V
  • X-Ice North 3

    DUBBAT DÄCK FÖR SÄKERHET PÅ IS OCH ANDRA NORDISKA VINTERVÄGLAG Läs mer

    Vinterdäck Dubbat vinterdäck

    X-Ice North 3
  • X-Ice XI3

    DUBBFRITT DÄCK FÖR SÄKERHET UNDER NORDISKA VINTERFÖRHÅLLANDEN Läs mer

    Vinterdäck

    X-Ice XI3
  • Alpin 5

    SÄKERHET OCH FRAMKOMLIGHET HELA VINTERN Läs mer

    Vinterdäck

    Alpin 5
  • Alpin A4

    Vinterdäck för små, mellanstora och stora familjebilar Läs mer

    Vinterdäck

    Alpin A4
  • Pilot Alpin PA4

    MER KONTROLL OAVSETT VINTERFÖRHÅLLANDEN Läs mer

    Vinterdäck

    Pilot Alpin PA4
Loader