winter image 1600x1309

Dubbdäck eller dubbfritt – din guide till Michelins bästa vinterdäck

När vintern är här är det hög tid att fundera på vilka däck du ska utrusta din bil med, för att vara redo när de första frostnätterna gör entré. Om du ska satsa på dubbat eller odubbat beror på många faktorer – vi reder ut skillnaden. 

Tips och råd för bil-, SUV- och skåpbilsdäck

Dubbade eller odubbade däck, hur ska jag tänka?

Vinterdäck är en stor säkerhetsaspekt när du färdas i trafiken under vinterhalvåret. Det viktigaste när du väljer vinterdäck är att du satsar på ett däck som är anpassat efter var du ska köra och vilket väglag som råder just där. Medan dubbdäck har bäst fäste på is fungerar dubbfria däck bäst om du kör där det främst råder barmark, slask och snö.
– Genom att välja däck specifikt anpassade efter sina respektive kör- och temperaturförhållanden får du däck som erbjuder bästa säkerhet och ekonomi. För säker körning i nordiska vinterförhållanden rekommenderar Michelin att använda våra däck utvecklade för nordisk vinter, säger Klas Lindén, produktexpert på Michelin.

Bland Michelins sortiment för vinterdäck finns flera olika däck att välja på – både dubbdäck och odubbade vinterdäck. Kom ihåg att sommardäck varken är ett säkert eller lagligt alternativ till vinterdäck, eftersom gummiblandningen i sommardäck blir för hård när det blir kallt ute.

winter small

Däck utan dubbar

 

Dubbfria däck kallas även friktionsdäck. En av de främsta fördelarna med dubbfria vinterdäck är att de går tystare och är mer skonsamma mot vägen, vilket skapar en högre körkomfort i bilen. Om du främst kör där väglaget består av barmark och en del slask är dubbfria däck ett bra alternativ. Tänk dock på att välja dubbfria däck utvecklade för nordiska förhållanden och inte för europeiska, eftersom det råder stor skillnad på vinterväglag i norra Europa jämfört med övriga länder.

En av Michelins stora nyheter i år är X-Ice Snow, ett dubbfritt däck som är anpassat för säkerhet och mobilitet på nordiska vintervägar. Däcket finns både som vanligt personbilsdäck och ett däck anpassat för SUV. Jämfört med de största konkurrenterna har X-Ice Snow sex procent bättre grepp på is och fyra procent bättre grepp på snö. Däcket har också extra lång livslängd då det håller en hel vinter till jämfört med genomsnittsdäcket. Det gör däcket extra säkert och pålitligt, inte bara när det är nytt utan även under kommande vintrar.

Vid utvecklingen av X-Ice Snow så var en viktig egenskap att däcket inte bara skulle vara säkert som nytt, utan också under hela däckets livslängd. Detta har vi lyckats åstadkomma genom flera innovativa lösningar, bland annat med saipningar som går hela vägen ner till däckets lagliga gräns på 1,6 millimeter. Det innebär att däcket har lika många greppkanter nytt som slitet, säger Klas Lindén.

Kort bromssträcka

Vid fyra millimeters mönsterdjup, vilket motsvarar tre vintrars körning, har X-Ice Snow hela 1,7 kortare bromssträcka på is jämfört med de största konkurrenterna Continental VikingContact 7, Goodyear UltraGrip Ice 2 och Nokian Hakkapeliitta R3. Däcket har också förbättrade köregenskaper vid vattenplaning och körning i slask. Att Michelin X-Ice Snow presterar så bra i tester beror på en helt ny generation v-format däckmönster. Slitbanemassan består av polymer för bästa möjliga grepp på snö och is under hela livslängden. Med mönsterblock, mönsterspår och sajpningar som behåller formen är vinterprestandan optimal år efter år.

Däck med dubbar

Jämfört med ett dubbfritt däck har dubbdäck bättre grepp på is och packad snö. Därför passar dubbdäck för dig som framförallt kör där det råder riktigt vinterväglag under större delen av vinterhalvåret. Med dubbdäck ökar också styrförmågan vilket kan göra det enklare att väja för hinder, exempelvis vilt, som plötsligt dyker upp i vägbanan.

Några av fördelarna med Michelin X-Ice North 4  är kortare bromssträcka på is, låg ljudnivå och förbättrat rullmotstånd. Däcket har också fler ståldubbar – hela 250 stycken, jämfört med 90 som sin föregångare X-Ice North 3. Faktum är att det är det stora antalet dubb som ger däcket de främsta konkurrensfördelarna eftersom det leder till omkring två meter kortare bromssträcka på is jämfört med närmaste konkurrent.

– Det nya däckmönstret ihop med dubbplaceringen och gummiblandningen säkerställer att däcket uppträder stabilt och säkert på alla underlag, berättar Michelins Klas Lindén.

Michelins patenterade däckmönster placerar dubben optimalt över hela däckets bredd för att säkerställa maximalt grepp för varje dubb. Det bidrar också till att ljudnivån blir lägre inuti bilen vilket ger en ökad körkomfort. ”X-Ice North 4 är det tystaste dubbdäcket samt det allra fräschaste efter att alla tuffa testmoment var avklarade.”, skriver Vi Bilägares testförare Nils Svärd i september 2019.

Bäst i test – tre år i rad

 

För tredje året i rad placerar sig Michelins X-Ice North 4 i topp i Teknikens Världs stora vinterdäcktest. Däcktestet som Teknikens Värld genomfört innehåller körning på flera olika vägunderlag, men när det gäller is sticker Michelin X-Ice North 4 ut. ”Detta blir tydligt gång efter gång när vi repeterar våra tester och receptet stavas grepp. I alla situationer och dessutom med reserver som gör att uppträdandet blir följsamt, smidigt och enkelt att hantera. Någon enstaka gång händer det att bakvagnen släpper lite av sitt grepp, men med Michelin X-Ice North är det alltid enkelt att hitta tillbaka till greppet – det finns fäste i alla situationer”, skriver Teknikens Värld.

Även i Aftonbladets stora däcktest inför förra vinterdäckssäsongen fick däcket höga poäng. Det samlade resultatet pekade då på en klar vinnare: Michelin Ice X-North 4. Tätt därefter följer Continental IceContact 3, Hankook Winter I*Pike RS2 och Nokian Hakkapeliitta 9. Det som skiljer Michelin från sina konkurrenter är främst egenskaperna på is. Här tar Michelin en klar ledning, mycket tack vare att däcket har mer än 50 dubb fler än konkurrenterna.  ”Michelins dubbdäck är makalöst bra på isig väg. Inte ens värsta frosthalkan leder till problem.”, skriver Aftonbladets Robert Collin. 

Hitta rätt dimension

Att däcket passar till din bil är helt avgörande för säkerheten. Alla däck finns i en uppsjö olika dimensioner, och för att hitta rätt däckstorlek kan du antingen kika i bilens registreringsbevis eller titta på de däck som redan sitter på bilen i dag. Alla däck är märkta med en däckdimension. Här kan du läsa mer om hur du tar reda på vilken däckdimension som gäller för din bil. Tänk också på att det är viktigt att däckets dimension stämmer överens med fälgen.

Regler för vinterdäck

Om vinterväglag råder måste din bil vara utrustad med godkända vinterdäck mellan perioden 1 december och 31 mars. Dubbdäck får du köra på mellan 1 oktober och 15 april, samt om det är eller förväntas bli vinterväglag före eller efter. Det säkraste är förstås att titta på väderleken och lägga på vinterdäcken innan frosten börjar lägga sig på backen. Transportstyrelsens definition av vinterväglag är när det finns snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägen. Det är alltid Polisen som avgör om det råder vinterväglag på platsen där du befinner dig.

Hur länge ett vinterdäck håller beror förstås på hur mycket du kör, men en tumregel är att du inte bör använda dina vinterdäck längre än sju år. Minsta tillåtna mönsterdjup för vinterdäck är 3 millimeter. Om du är osäker på skicket på dina däck rekommenderar vi dig att besöka en Michelin-auktoriserad återförsäljare  för inspektion av däcken.

Du använder en webbläsare som inte stöds
Du använder en webbläsare som inte stöds av den här webbplatsen. Detta innebär att vissa funktioner kanske inte fungerar som avsett. Detta kan orsaka avvikande beteenden när du surfar på webbplatsen. Använd eller uppgradera/installera en av följande webbläsare för att få tillgång till alla funktioner på webbplatsen.