DÃCKDÃCK VISA ALLA DÄCKVISA ALLA DÄCK ÅTERFÖRSÄLJAREÅTERFÖRSÄLJARE

Däcktryck

Däcktryck

  • Vilket tryck ska jag ha i däcken när jag kör på bana?
    Däcktrycket för körning på bana varierar beroende på faktorer som bilens karakteristik, vilken typ av däck det handlar om, banförhållandena och körstilen. Trycket i däcket stiger avsevärt när man kör på bana. Det beror på att däcken blir varma. Därför behöver du kontrollera och justera det ”heta” trycket i dem. Om de ”heta” trycken i dina däck är för höga, måste du pysa ut luft ur dem tills de kommer ner i tryck som ger ett gott grepp, bra balans i bilen och ett så jämnt slitage som möjligt. Var noga med att inte sänka däckstrycken för mycket eftersom detta kan vara farligt när man kör runt banan i mycket höga hastigheter. Lågt tryck i däcken försämrar också körprecisionen eftersom stabiliteten i däcken då blir sämre.
  • Varför ska jag kontrollera och vid behov justera trycket i däcken innan jag kör från banan?
    Det beror på att dina däck svalnar av efter körningen på banan och trycket i dem då sjunker. Troligen blir då trycket i dem för lågt för körning på vanlig väg. Därför behöver du återställa det tryck du ska ha i däcken när du kör på vanliga vägar. Detta bör du göra först sedan däcken hunnit kallna, men innan du kör ut på allmän väg.
  • Hur ofta bör jag kolla trycket i däcken när jag kör på bana?
    Eftersom däcken värms upp, ökar lufttrycket i dem varv för varv tills de nått sin arbetstemperatur. Däcktrycket bör därför kontrolleras och vid behov justeras efter var och en av dina inledande sessioner (på 4-5 varv) för att kunna ställa in optimalt däcktryck när däcken är varma. Kontrollera det ”heta” däcktrycket med jämna mellanrum, speciellt om förhållandena ändras.
  • Vilken typ av mätare ska jag använda för att kontrollera däcktrycket när jag kör på bana?
    Vi rekommenderar att du använder en högklassig och mycket precis manometer som är speciellt avsedd för mätning av däcktryck.
  • Vilket tryck ska jag ha i däcken när jag kör på bana med Michelin-däck avsedda för vanlig väg (som t.ex. MICHELIN Pilot Sport 4 / MICHELIN Pilot Super Sport)?
    För Michelins landsvägsdäck rekommenderar vi ”heta” däcktryck på ca 0,3 bar (4-5 psi) högre än det rekommenderade standardtrycket för kalla däck. Om du har för lågt tryck i däcken kan detta leda till att sidoväggen på däcket flexar för mycket, att du får en svampig körkänsla, sämre styrrespons och onormalt slitage. Och har du för högt tryck i däcken kan greppet bli sämre och du kan uppleva en lättare styrkänsla i ratten. Dessutom kan däcken överhettas lokalt.
  • Vilket tryck ska jag ha i däcken när jag kör på Michelins mer banfokuserade däck (t.ex. MICHELIN Pilot Sport Cup 2)?
    För en dag på banan, börja alltid med de däcktryck som rekommenderas för ANVÄNDNING PÅ LANDSVÄG, få successivt upp MICHELIN PILOT SPORT CUP 2-däcken i temperatur genom att stadigt köra i återhållsam hastighet ett par varv.
    - Efter ett par sådana varv, justera däcktrycket, men bara lite, tills det når bästa driftstryck VARMA DÄCK
    - Bästa ”heta” driftstryck för MICHELIN PILOT SPORT CUP 2 för körning på bana ligger mellan 2,3 bar (33 psi) och 2,7 bar (39 psi), beroende på biltyp och bana
    - En del bilmodeller kan dock kräva ett högre hett däcktryck än 2,7 bar (39 psi)
    KALLA DÄCK
    - Ha aldrig lägre tryck än 1,9 bar (28 psi) i kalla däck
    - För att optimera livslängden för MICHELIN PILOT SPORT CUP 2 på bana, rekommenderar MICHELIN varmt att man som lägst använder ett däcktryck mellan 2,0 (29 psi) och 2,4 bar (35 psi)
    VARNING!
    - Kontrollera sidoväggarna med jämna mellanrum! Om du kan iaktta något slitage på sidoväggarna (markeringarna på sidoväggarna ”suddas” ut) kan detta betyda att däck-/driftstrycket är FÖR LÅGT. Justera då däcktrycket med minst +0,2 bar (+3 psi) för att få bättre grepp och att öka livslängden på bana för dina däck.
    - Efter en dag på banan Innan du lämnar banan för att köra ut på allmän väg igen, vänta tills däcken kallnat och justera sedan trycket i däcken till det som biltillverkaren rekommenderar.
  • Vilket tryck ska jag ha i däcken när jag kör på Michelins motorsportdäck (t.ex. MICHELIN S9H tyres)?
    Michelins motorsportdäck har ett ”hett” driftstryck på ca 1,9 bar. Kontakta Michelin för ytterligare information om de däcktryck som gäller just dina däcks dimension och användningsområde.
  • Behöver jag ändra däcktryck beroende på om banan är torr eller våt??
    Vid körning på våt bana, rekommenderar vi att du använder det tryck i däcken som biltillverkaren specificerat för körning på landsväg.
  • Varför behöver man ha högre tryck i regndäck/”wets” (0,5 - 1 bar) än i slicks?
    Man behöver inte alltid höja trycket i regndäck/wets när det är varmt för att få ut mesta möjliga av dem. Men för att få motsvarande tryck vid varma däck måste det kalla trycket i dem vara högre. Det beror på att vattnet på banbeläggningen kyler däcken. I vissa fall krävs högre däcktryck för att förhindra vattenplaning.
    10/2013 - Från bana till landsväg - club911.net
  • Lämpar sig fyllning med kväve (”nitrogen”) för körning på bana?
    Ja. Dock är det inte nödvändigt att fylla däcken med kväve. Även om fyllning med kväve något sänker hastigheten för den naturliga förlusten av trycket i däcken, är denna effekt för liten för att kunna vara mätbar under en dag på banan. Dessutom är den termodynamiska karakteristiken för kväve för lika den för luft för att påverka den ökning av däcktrycket som sker till följd av en ökning av temperaturen. Kom också ihåg att vanlig luft består av 78% kväve. Vi rekommenderar att däcken fylls med så torr luft som möjligt.

Älskar du prestanda?

High perfomance-däck

High perfomance-däck

Upptäck Michelins utbud av högprestandadäck – High Performance. Hitta dina
Upptäck MICHELIN Pilot Sport <sup>4</sup> S

Upptäck MICHELIN Pilot Sport 4 S

Har du sett en av Michelins senaste innovationer? Se mer om detta däck
MICHELIN PASSION

MICHELIN PASSION

En adrenalinfylld kanal på YouTube helt ägnad åt motorsport och hög prestanda Kolla in den nu