00298383 1

När bör jag kontrollera hjulinställningen?

Om du märker att din bil "drar" till vänster eller höger när du kör på en rak, platt väg med lite sidovind, eller om dina däck slits på ett onormalt sätt, så behöver du kontrollera din hjulinställning. Du bör då ta ditt fordon till en Michelin-återförsäljare eller ett välrenommerat garage för att få hjulinställningen kontrollerad. Det här är en enkel procedur som kan kräva små justeringar av främre och/eller bakre upphängningskompontenter. Om ditt fordons hjul inte är ordentligt riktade kan det orsaka onormalt slitage på däcken.

Låt alltid en däckexpert kontrollera ditt fordons hjulinställning när:

  • du har kört på någonting (t.ex. en kant eller ett väghinder).
  • du märker att däcken slits onormalt eller ojämnt.
  • du upplever problem i styrning eller hantering, som t.ex.:
    • ditt fordon "drar" åt ena hållet.
    • ratten återvänder inte till utgångsläget efter en sväng.
    • ratten är inte "rak" när du kör rakt fram.
  • du köper en ny uppsättning däck och vill maximera livslängden.
  • du byter ut stötdämpare eller styrkomponenter.

 

Varför är hjulinställning viktigt?

Hjulinställningen kan påverka däckens slitage. Hjulinställningen på de flesta fordon ska minimera slitage och öka komfort för förare och passagerare. Med rätt fyrhjulsinställning kan du minska slitaget på dina däck, öka deras livslängd och prestanda samt förbättra din bränsleekonomi.  Det förbättrar även hantering och körsäkerhet genom att minska problem kring styrning och stabilitet.

Hjulinställning kontra hjulbalansering?

Många blir förvirrade när man pratar om hjulinställning och hjulbalansering. Det är helt olika saker. Hjulinställning, eller hjulspårning som det ibland kallas, innebär att justera hjulens vinklar enligt din fordonstillverkares specifikationer. Medan hjulbalansering gör det möljligt för hjulen att snurra utan onödiga vibrationter och skakningar.

Varför uppstår felaktig hjulinställning?

Felaktig hjulinställning kan uppstå när du kör på en kant eller ett potthål, eller vid allvarligare incidenter som olyckor, vilka kan förändra ditt fordons fjädring. Felaktig hjulinställning kan även uppstå när stötdämparkomponenter slits eller byts ut. När hjulinställningen är felaktig kan däckslitage snabbt uppträda, särskilt på kanterna, och fordonshanteringen kan också påverkas negativt. Det betyder nästan jämt att du måste byta dina däck tidigare än väntat.

 

Det behövs bara en liten felinställning för att skapa problem

Syftet med korrekt hjulinställning är optimal fordonshantering och maximal livslängd på däcken.

De främsta anledningarna till att ha rätt hjulinställning är:

  • Du kan spara pengar, eftersom du inte behöver byta däck lika ofta.
  • Dina däck håller längre.
  • Det optimerar hanteringen av ditt fordon.
  • Ditt fordon kommer att köra mjukare, med mindre rullmotstånd.

 

car edito wheel aligntment small help and advice

car edito wheel aligntment small help and advice

Hur lång tid tar det att justera mina hjul och vad kostar det?

De flesta problem med fram- och bakinställningar kan göras på cirka 30 minuter. Använd Michelins tjänst ”Hitta återförsäljare” för att hitta en återförsäljare nära dig och kolla upp kostnader för hjuljustering. Hjulinställning handlar om att kontrollera hjulens riktning och vinkel mot din fordonstillverkares specifikationer. Trots uttryck som "toe in", "toe out", "positiv camber" eller ”negativ camber” är hjulinställning inte något komplext. I själva verket är hjuljustering en väldigt enkel åtgärd.

Hur ställs hjulen in?

Hjulinställning innebär att hjulens vinklar justeras för korrekt toe in/toe out och camber. De tre huvudjusteringarna som görs vad gäller hjulinställning är camber, caster och toe.

car edito 610x190 wheelalignment chamber help and advice

car edito 610x190 wheelalignment chamber help and advice

Camber


Camber är hjulets vinkel när man ser fordonet rakt framifrån. Om vinkeln är för stor uppstår onormalt slitage.

  • Positiv camber är när hjulets övre del lutar bort från bilen. För stor vinkel gör att hjulen slits på den yttre sidan.
  • Negativ camber är när hjulets övre del lutar inåt bilen. För stor vinkel gör att däcken slits på insidan.

Camber-vinkeln är utformad och justerad för varje fordon så att det ska hålla hjulen platt mot marken vid rak körning och när man svänger. Om det är för stor skillnad mellan camber-vinkeln på framhjulen kommer fordonet att "dra" åt det ena hållet.

car edito 610x190 wheelalignment toe help and advice

car edito 610x190 wheelalignment toe help and advice

Toe

”Toe” identifierar riktningen där däcken pekar i förhållande till fordonets mittlinje. Toe är vanligtvis skillnaden i avstånd mellan framhjulen och bakhjulen på samma axel.

Toe-inställningarna påverkar hanteringen av fordonet och dess stabilitet vid körning rakt fram.

  • "Toe-in” är när däckets främre delar på en axel är närmare än de bakre delarna på däcket. Om toe-in är för stor kommer mönstret att slitas fortare på ytterkanten. Mönstrets slitage ser ut som fjädrar, som du kan känna om du drar handen tvärs över slitbanan.
  • "Toe-out" är när däckets bakre delar på en axel är närmare än de främre delarna på däcket. Om toe-out är för stor kommer mönstret att slitas fortare på innerkanten. Mönstrets slitage ser ut som fjädrar, som du kan känna om du drar handen tvärs över slitbanan.

Däckbalansering: vad behöver jag veta?

Vad är det?

  • Ibland när däck monteras är viktfördelningen mellan däck + hjulaggregat inte helt jämn runt däcken.
  • Ett däck är obalanserat när ett område är tyngre eller lättare än övriga. Resultatet blir studsande eller vinglande, vilket kan minska livslängden på slitbanan, öka vibrationer och vara påfrestande för ditt fordon.
  • Däckbalansering kompenserar viktskillnader för att garantera att däckvikten är jämnt fördelad. Däckexperten lägger till vikt där det behövs för att balansera däcken.
     

När bör jag balansera mina däck?

  • När ett däck byts ut
  • När en balansvikt flyttas eller tas bort
  • När du köper nya däck

Hur balanseras hjul?

För att balansera ett hjul använder din mekaniker en balanseringsmaskin som visar de tyngsta punkterna.
Vikter fästs sedan på ut- eller insidan av hjulet för att motverka centrifugalkrafterna på de tyngre områdena när hjulet snurrar.

 

Några råd?

Om du märker av studs, vingel eller vibrationer, konsultera genast en däckexpert.

Behöver du mer hjälp?

Du använder en webbläsare som inte stöds
Du använder en webbläsare som inte stöds av den här webbplatsen. Detta innebär att vissa funktioner kanske inte fungerar som avsett. Detta kan orsaka avvikande beteenden när du surfar på webbplatsen. Använd eller uppgradera/installera en av följande webbläsare för att få tillgång till alla funktioner på webbplatsen.
IE
firefox 66+
chrome 72+
edge 17+
safari 12+
opera 58+