WHAT CAN CAUSE EXCESSIVE OR UNEVEN TYRE WEAR?

Vad kan orsaka överdrivet eller ojämnt däckslitage?

Tips och råd för bil-, SUV- och skåpbilsdäck

Det är normalt att däck som används visar tecken på slitage med tiden. Men på grund av vissa särskilda driftsförhållanden, kan däcken ibland visa onormalt eller ojämnt däckslitage som kan ge dem kortare livslängd.  En del av orsakerna till det ojämna däckslitaget kan leda till att däckets förstärkta struktur försvagas, men innan det händer kan det leda till andra mindre uppenbara konsekvenser, som ökad bränsleförbrukning.

Denna artikel handlar om orsakerna till överdrivet eller ojämnt däckslitage, hur du förhindrar dem och hur du ska veta när det är dags att byta däck.

Orsaker till däckslitage

Fall 1: Däckslitage på utsidan (bägge kanter) eller rundat slitage

Däckslitage på utsidan av kanterna

Däck slitna på utsidan av kanterna eller ett mönster som ser rundat ut.

Överdrivet eller ojämnt däckslitage på bägge kanter som får däckmönstret att se rundat ut istället för att vara platt kan vara tecken på för lågt lufttryck.  När däcket inte är tillräckligt pumpat, belastas kontaktytan mot vägbanan ojämnt. Kontaktytans mittdel får inte riktigt stöd och lasten förs över mot de yttre kanterna (som också kallas skuldror). Mer belastning på skuldrorna leder till att de yttre kanterna slits snabbare.

Ett dåligt pumpat däck har tendens att böjas för mycket och överhettas. Det gör att gummit slits fortare och ökar rullmotståndet, vilket i sin tur ökar bilens bränsleförbrukning.

Hur undviker du överdrivet däckslitage på utsidan av kanterna?

För att förhindra onormalt slitage ska dina däck pumpas upp till det rekommenderade trycket med en pålitlig tryckmätare. Trycket ska kontrolleras minst en gång i månaden när däcken är i omgivningstemperatur.

För att hitta rekommenderat tryck, kolla i din bils ägarmanual eller på etiketten i förardörrens stolpe.

Fall 2: Däckslitage i mitten

Däckslitagei mitten

Däckslitagei mitten

Överdrivet däckslitage i mitten kan vara tecken på för högt lufttryck.

Om däcket har pumpats för hårt är det slitbanans mittparti som får ta den största belastningen och slits därför ut snabbare än kanterna.

Lite slitage i mitten, på bakhjulen till exempel, kan vara kännetecknande för hur biltillverkaren har ställt in din bil, men det är viktigt att kolla upp.

Hur undviker du onödigt slitage i mitten?

Kontrollera trycket när däcken är i omgivningstemperatur med en pålitlig tryckmätare. Ställ in det tryck som rekommenderas av din biltillverkare.

För att hitta rekommenderat tryck, kolla i din bils ägarmanual eller på etiketten i förardörrens stolpe.

Fall 3: Däckslitage på utsidan, däckslitage på insidan (bara på en sida) eller slitagemönster

Däckslitage på utsidan eller på insidan

Däckslitage på utsidan
Däckslitage på insidan (en kant)

Slitagemönster

Ojämnt eller oregelbundet slitagemönster

Överdrivet slitage på en sida av däcket eller oregelbundna, ojämna slitagemönster kan vara tecken på problem med bilens upphängning. Den här sortens slitage kan uppstå när hjulinställningen eller hjullutningen är felaktig eller när upphängningsdelar som bussningar eller stötdämpare är i dåligt skick.

Exempel på val av hjullutning och hjulinställning

camber

HJULLUTNING

alignment

HJULINSTÄLLNING

Hur rättar man till en felaktig hjulinställning?

Se till att få din bil undersökt av en fackman som kan ställa in rätt vinklar och byta ut skadade eller slitna delar.

Lär dig mer om geometri.

Hur kan du veta när däcken behöver bytas?

Transportstyrelsen har fastställt ett minsta mönsterdjup för däck. Det återstående mönsterdjupet för bilar, skåpbilar och 4x4-bilar måste vara minst 1,6 mm i ett sammanhängande band från den mittersta 3/4 av mönstrets bredd och runt om hela däcket.

När slitaget närmar sig dessa tröskelnivåer behöver däcken bytas.

När däckslitaget når den punkt då ditt däck behöver bytas.

Men tänk på att:

  • Det är förarens ansvar att se till att däcken är i kördugligt skick.  Föraren riskerar böter vid körning med däck som inte är kördugliga.
  • Men om du byter däck innan du kommer ned till minsta tillåtna mönsterdjup, ökar du din bils driftskostnader, avfall och CO2-utsläpp.


Som tur är finns det ett enkelt sätt för dig att avgöra när det är dags att byta däck.

 

Slitageindikatorer på däck

Slitageindikator på däck

En slitageindikator på däck är en liten upphöjd ribba som är 1,6 mm hög i botten av huvudmönstrets spår som sitter på varierande avstånd runt däckets slitbana.

När mönstrets höjd är jäms med däckets slitageindikator vet du att det är dags att byta däck.

På de yttre delarna (skuldrorna) finns det inte alltid en slitageindikator. I så fall är lagkravet att det inte får ha en slät yta.

Hitta enkelt slitageindikatorna på ett MICHELIN-däck med Bibendum-logon.

Hur hittar man en slitageindikator på däck?

Slitageindikatorer finns över hela däcket (vanligtvis i huvudmönstret) på olika avstånd runtomkring däcket.

För MICHELIN-däck, gör en BIBENDUM-logo på sidan av däcket det enklare att hitta slitageindikatorerna.

Visar slitageindikatorerna på dina däck att det är dags att byta däck?

banner-dealer-locator

Hitta återförsäljare nära dig på några sekunder

Sök efter
Adress, stad eller postnummer
Car
  • Car
  • Motorbike
Hitta mig
Sök
Du använder en webbläsare som inte stöds
Du använder en webbläsare som inte stöds av den här webbplatsen. Detta innebär att vissa funktioner kanske inte fungerar som avsett. Detta kan orsaka avvikande beteenden när du surfar på webbplatsen. Använd eller uppgradera/installera en av följande webbläsare för att få tillgång till alla funktioner på webbplatsen.