Däckmönstret ser slitet ut

Tecken: Slitage på båda sidor

bil infografik slitagebådasidor tips och råd

bil infografik slitagebådasidor tips och råd

Bedömning: För lågt lufttryck
  • Minskar livslängden på slitbanan genom ökat slitage på däckens ytterkanter (eller axlar)
  • Genererar mycket värme som minskar däckens hållbarhet och kan leda till däckfel
  • Försämrar bränsleekonomin på grund av ökat rullmotstånd
Lösning:

Fyll på luft i ditt däck tills det får rätt lufttryck (bar/psi: uppmätt med en lufttrycksmätare).

För att hitta rätt lufttryck, se din ägarmanual eller se rekommenderad bar (lufttrycksmått) på dekalen på din dörr.
Eller besök https://www.lufttryck.se/

 

Tecken: Slitage i mitten och överdrivet slitage

bil infografik slitageimitten tips och råd

bil infografik slitageimitten tips och råd

Bedömning: För högt lufttryck
  • Mitten av slitbanan bär mest last och slits ut snabbare än ytterkanterna.
  • För att undvika detta, kontrollera alltid däcken när de är kalla, innan de blivit körda eller minst tre timmar efteråt.
     
Lösning:

Pys ut luft ur ditt däck med hjälp av en däcktrycksmätare tills din lufttrycksläsning matchar din fordonstillverkares rekommenderade bar.

För att hitta rätt lufttryck, se din ägarmanual eller se rekommenderad bar (lufttrycksmått) på dekalen på din dörr.

Tecken: Ojämnt slitage

bil infografik ojämntslitage tips och råd

bil infografik ojämntslitage tips och råd

Bedömning 1: Felaktig hjulinställning

Ojämnt däckslitage fram eller bak innebär att det krävs en justering.

Lösning:

Många fordon är idag utrustade med bakre stötdämpare som kan justeras för hjulinställning. Om så är fallet kan ditt fordon behöva en ”fram-” eller ”fyrhjuls”-justering beroende på vilka tecken du märker av. Besök din återförsäljare för inspektion.
Mer om hjulinställning

Bedömning 2: För högt lufttryck
  • Mitten av slitbanan bär mest last och slits ut snabbare än ytterkanterna.
  • För att undvika detta, kontrollera alltid däcken när de är kalla, innan de blivit körda eller minst tre timmar efteråt.

 

Lösning:

Pys ut luft ur ditt däck med hjälp av en däcktrycksmätare tills din lufttrycksläsning matchar din fordonstillverkares rekommenderade bar. För att hitta rätt lufttryck, se din ägarmanual eller se rekommenderad bar (lufttrycksmått) på dekalen på din dörr.
Eller besök https://www.lufttryck.se/

 

Tecken: Skiftande slitage

bil infografik skiftande slitage tips och råd

bil infografik skiftande slitage tips och råd

Bedömning 1: Felaktig hjulinställning

Ojämnt däckslitage fram eller bak innebär att det krävs en justering.

Lösning:

Många fordon är idag utrustade med bakre stötdämpare som kan justeras för hjulinställning. Om så är fallet kan ditt fordon behöva en ”fram-” eller ”fyrhjuls”-justering beroende på vilka tecken du märker av. Besök din återförsäljare för inspektion.
Mer om hjulinställning

 

Tecken: Kanter som ser ut som sågtänder eller fjädrar

bil infografik sågtand tips och råd

bil infografik sågtand tips och råd

Bedömning: Felaktig hjulinställning

Om ett fordon är fel inställt ser slitbanans kanter ut som sågtänder eller fjädrar. Detta orsakas av oregelbunden nötning mot vägen.

Lösning

Din bils ”toe-in-” eller ”toe-out”-inställningar behöver troligen justeras. Besök din däckexpert för inspektion.

Tecken: Skada

bil infografik skada tips och råd

bil infografik skada tips och råd

Bedömning: Däckskada som behöver lagas
  • De flesta punkteringar från spikar eller rispor upp till 6 mm, som är begränsade till slitbanan, kan lagas av en däckexpert som använder branschgodkända tillvägagångssätt.
  • En lagning med plugg i däcket är inte pålitlig och är farlig eftersom man efter en punktering måste inspektera insidan av däcket.

 

Lösning
  • En ordentlig lagning av ett radialdäck (de flesta däck) innefattar att lägga en gummilapp på däckets insida och fylla hålet med gummi.
  • Försök inte att laga däck med större skador på slitbanan än 6 mm eller med skada på en sidvägg. Laga inte heller däck som har slitits ner till 1,6 mm av mönsterdjupet.
  • Byt ut ditt skadade däck mot ett reservdäck – men kolla noga reservdäckets sidvägg så att det har rätt lufttryck samt vilka begränsningar som finns i hastighet och körsträcka. Ta ditt fordon till en däckexpert för inspektion.

Tecken: Varningsstreck för mönsterdjup

bil infografik varningsstreck mönsterdjup tips och råd

bil infografik varningsstreck mönsterdjup tips och råd

Bedömning: Slitet däck
  • Alla däck har varningsstreck för mönsterdjup vid 1,6 mm av återstående mönsterdjup.
  • När slitbanan är nedsliten till 1,6 mm eller när du kan se mönsterdjupvarnaren på någon del av däcket, är däcket utslitet och ska bytas ut.

 

Lösning:

Ta bilen till en däckexpert för inspektion och låt denne mäta återstående mönsterdjup med en mönsterdjupmätare.

Behöver du mer hjälp?