Sverige

KÖRTIPS

Superbilarna som mötte MICHELIN Pilot Super Sport

Michelin 23 Jun 2011

Superbilarna som mötte MICHELIN Pilot Super Sport

Vad har Koenigsegg Agera, Gumpert Apollo och Ferrari 458 Italia gemensamt? Jo, de möttes alla tillsammans med världens mest prestigefyllda sportbilar på Dubai Autodrome för att testa världens snabbaste däck på bana (1) – MICHELIN Pilot Super Sport. Ett däck som bygger på den teknik som utvecklats för 24-timmars på Le Mans.

Världens värdefullaste testkörning?

MICHELIN Pilot Super Sport är utformat för att ge den ultimata körupplevelsen samtidigt som det ska ge maximal säkerhet under extrema körförhållanden, och testförarna satte verkligen däcket på prov. I det imponerande startfältet fanns körglädje till ett värde av 3,5 miljoner euro, som Gumpert Apollo, Ferrari 458 Italia och Lamborghini Gallardo LP 560. Koenigsegg Agera nådde en maxhastighet på 390 km/h och drev verkligen gummit så långt det går och njöt av varje minut.

Bevisad prestanda

Vad blev resultatet av detta extravaganta körtest? Övertygade leenden överallt. MICHELIN Pilot Super Sport är ett däck med ett väggrepp som inget annat. Särskilt när det pressas förbi alla normala gränser. När de här däcken testades låg fokus på bromsegenskaper i hög hastighet, på såväl torr som våt vägbana, men även på väghållning. När man ser det på nära håll kan man se att det verkligen ger överlägsen väghållning i kurvor(2). Inte så förvånande kanske med tanke på att det utvecklades – för maximal säkerhet, effektivitet och överlägsen körning – med Porsche, Ferrari och BMW M.

Alkemister i arbete

För att förbättra däcktes väghållning, bromsegenskaper och övergripande säkerhet, även under de mest extrema körförhållanden, och samtidigt ge mycket god hållbarhet, har tre olika beprövade tekniker från endurance tävlingar kombinerats i MICHELIN Pilot Super Sport:

Twaron Belt®

MICHELIN Pilot Super Sport har tillverkats med Twaron, som har fem gånger högre draghållfasthet än stål. Det bidrar till att däckets mittribba förblir plan och stabil. Det tar bort vibrationer och ger bättre väghållning – även under de mest extrema väderförhållanden.

Dual compound-teknik

Dual compound-tekniken utvecklades ursprungligen för tävlingsdäck och innebär att olika gummityper används på höger och vänster sida om slitbanan. Den ena typen (kimröksförstärkt elastomer, utvecklad speciellt för 24-timmars på Le Mans) är avsedd för väghållning med torrgrepp och snäva kurvor. Den andra typen (senaste generationen elastomer med optimalt grepp) är avsedd för våtgrepp och är perfekt för säker daglig körning.

Variable Contact Patch 2.0

Tack vare den senaste digitala simuleringsprogramvaran som används inom flygteknik och bilindustri, kan tryck och temperatur fördelas jämnt över däckets kontaktyta. Även om ytans form ändras i kurvor, är det hela tiden samma mängd gummi som kommer i kontakt med vägbanan.

Det här däcket utvecklades speciellt för att våra favoritbilar skulle prestera som det var tänkt, och alltid med högsta möjliga säkerhet. Med all sin teknologi, expertis och sporttradition bakom sig, kan du förvänta dig stora framgångar av MICHELIN Pilot Super Sport.

(1) Den snabbaste varvtiden på torr bana. Tester som utfördes 2010 av TÜV på däck i storlek 245/40ZR18Y och 235/35ZR19Y, jämfört med deras fem främsta konkurrenter (tillgängliga på marknaden vid den tiden).  

(2) Bästa väghållning på torr vägbana. Tester som utfördes 2010 av TÜV på däck i storlek 245/40ZR18Y och 235/35ZR19Y, jämfört med deras fem främsta konkurrenter (tillgängliga på marknaden vid den tiden).
  • Personbil
  • 4x4 / suv
  • Lätt lastbil
Loader