00299871

TPMS: System för däcktrycksövervakning

Tips och råd för bil-, SUV- och skåpbilsdäck

TPMS (system för att övervaka däcktryck) ser till att du upptäcker när dina däck har för lågt tryck.
Det har varit obligatoriskt i Europa sedan 1 november 2014 (i USA sedan 2007). Det innebär att ditt fordon har det om det har tillverkats efter detta datum.

Konkret visar TPMS däckens lufttryck på instrumentbrädan med en visare eller varningslampa.

Hur fungerar en däcktryckssensor?

TPMS kan fungera med två detekteringssystem: direkt och indirekt.

Direkt system

Med det direkta systemet kommer informationen om trycket i realtid via en däcktryckssensor i däcket eller ventilen. Det skickas till bilens styrenhet som visar informationen på din instrumentbräda. Beroende på ditt fordon kan den se olika ut:

 en varningslampa eller signallampa

tpms warning light

en bild av din bil med lufttrycket i dina däck

Tyre pressure monitoring system

Indirekt system

Med det indirekta systemet beräknas däckets lufttryck av systemet för däcktrycksövervakning baserat på hjulets rotationshastighet som även används av ABS (låsningsfria bromsar) och ESP (antisladdsystem).

Rotationshastigheten ökar när hjulets diameter minskar på grund av lågt tryck i däcken. Informationen skickas därefter till instrumentbrädan via TPMS.

TPMS: fördelar och nackdelar

Fördelen med systemet är att det automatiskt varnar vid problem med däcktrycket. Du kanske tänker att du inte behöver åka till servicestället varje månad för att TPMS kommer att tala om för dig när det är dags att pumpa däcken. Men det är inte det vi rekommenderar.


TPMS har en nackdel: det aktiveras först när däcken tappat 20 % av luften, vilket i genomsnitt är 0,4 bar.

Varför är det ett problem?
Därför att med ett sådant tryck anses däcket redan vara för lite pumpat och det är känt att dåligt pumpade däck slits ut i förtid.
Om ditt däck slits ut i förtid måste det bytas tidigare än planerat. Det medför extra kostnader.

Så även om det är bekvämt med den här visaren är rekommendationen fortfarande att kontrollera ditt däcktryck en gång i månaden för att slippa byta däck i förtid.

Hur ställer man in TPMS?

Du behöver inte göra något särskilt för varningssystemet har ställts in på optimalt tryck för dina däck. När ett av dina däck är dåligt pumpat (alltså när trycket är mindre än 20 % av det rekommenderade trycket) kommer en lampa att tändas på instrumentbrädan. Det är din TPMS som visar vilket däck på bilen som har problem.

När ska TPMS kalibreras om?

Om du väljer en annan däckstorlek kan det hända att det har ett annat rekommenderat tryck än originaldäcket.

I så fall behöver en yrkesman ställa in TPMS på nytt så att det varnar dig om trycket sjunker för den nya konfigurationen. 

Byta däcktryckssensor

Livslängden för en lufttrycksensor för däck är 5–7 år.
Det är för att en trycksensor för däck utsätts för korrosion, slag och höga hastigheter när man kör på motorvägen.

Om den inte fungerar riktigt kan du kontakta en yrkesman för att byta ut den felaktiga däcktryckssensorn.

map search desktop

Hitta återförsäljare nära dig på några sekunder

Sök efter
Adress, stad eller postnummer
Car
  • Car
  • Motorbike
Hitta mig
Sök
Du använder en webbläsare som inte stöds
Du använder en webbläsare som inte stöds av den här webbplatsen. Detta innebär att vissa funktioner kanske inte fungerar som avsett. Detta kan orsaka avvikande beteenden när du surfar på webbplatsen. Använd eller uppgradera/installera en av följande webbläsare för att få tillgång till alla funktioner på webbplatsen.